Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579
Jag har sökt runt på forumet men hittar inte något svar på min fråga. Jag minns att Buddlejan tillhör dem som kan klippas ner ganska hårt på våren. Men det antar jag är under förutsättning att den har frusit ner. Det har inte min. Strängt taget ingenting är dött utan den är väl i runda slängar 2 m efter sin första säsong. Nu till frågan:
Har det något egenvärde att klippa ner den ändå? Dvs blir den snyggare/blommar bättre??/förgrenar sig bättre???
--------------------
Bättre sänt än aldrig! Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!
Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.
Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31
Efter vad jag fick lära mig av den läraren jag hade på Alnarp så fick man färre men större blommor om man inte klippte. Klippte man hårt fick man fler men mindre blommor så man kan ju testa ifall det stämmer = strunta och klippa något år och se om blommorna blir färre men större.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128
Det finns ju både små och storblommiga sorter jag brukar klippa ner mina, har även testat med att inte klippa ner dem och jag måste säga att de blommade sämre i oklippt version. krister