Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Matnojja
          Magdis
          Inlägg 26-05-2006, 12:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Jag har aldrig i hela mitt liv varit så sugen på fisk och skaldjur som jag är just nu. Särskilt sushi är det som jag inte kan vara utan, jag är helt besatt av det. Ikväll ska jag ge mig på att göra egen sushi för första gången, det ska bli väldigt spännande. Är det någon som brukar göra det som har några tips?

Jag antar att det är någon slags graviditetsnoja detta men det känns som en bra sådan i så fall. Jag är inte alls sugen på sött och onyttigt utan bara på nyttigheter. Det godaste jag kan dricka just nu är iskallt vatten med citron i.

Har ni andra några roliga nojor eller hade under graviditet, som ni vill dela med er av? Jag kanske kan få några nya tips om nåt jag kan fixera mig vid! biggrin.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 26-05-2006, 12:32
          Länk hit: #2

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Äta råa djur är jag för feg för, och gravid lär jag väl aldrig bli, men jag tror att kroppen på nåt sätt känner vad man "bör äta". Ja, alltså, tänker inte på bakelser, choklad osv, utan på att man ibland får sug efter inlagd smörgåsgurka eller blodpudding smile.gif Får väl anta att jag hade brist på järn eller nåt kanske, men det var en god blodpudding tongue.gif

--------------------
          zon2.5

Citera
          Magdis
          Inlägg 26-05-2006, 12:42
          Länk hit: #3

Medlem

Ja så tror jag också att det funkar, att man blir sugen på det kroppen behöver. Man ska lyssna på kroppen. Att äta rå fisk är inte så farligt som du kanske tror. Lax funkar jättebra, det smakar inte konstigare än gravad eller rökt. Det känns i kroppen att det är nyttig mat, man mår bra efteråt. När man ätit en fet, grillad stek så mår man inte så gott efteråt, inte jag iallafall.

Citera
          ah56
          Inlägg 26-05-2006, 12:46
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 448
          Medlem nr: 3 314

Är rå fisk verkligen lämpligt för gravida? Livsmedelsverket varnar gravida för gravad eller kallrökt lax.
          Livsmedelsverket
          Vill inte skrämmas, undrar bara.

--------------------
          Annika i Mölndal Zon 2

Citera
          Magdis
          Inlägg 26-05-2006, 12:56
          Länk hit: #5

Medlem

Gravad och rökt vaccumförpackad lax är inte lämpligt för gravida. Det är behandlat så att man inte nödvändigtvis märker om det är dåligt. Rå fisk däremot är så färsk att inget hunnit växa till sig i den. Det skulle inte gå att äta den om det vore skadliga mängder bakterier i den för det skulle lukta så illa. Den ska ha varit fryst i minst två dygn för att ev. parasiter ska ha dött (gäller alla, inte bara gravida)

Så jag blir inte ett dugg skrämd.

Citera
          Biggan_
          Inlägg 26-05-2006, 12:57
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Jag tror inte heller att det är så bra att äta rå fisk när man är gravid!

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Magdis
          Inlägg 26-05-2006, 13:02
          Länk hit: #7

Medlem

Citerar en kvinnlig kock som jag känner till som är mycket insatt i vad man får och inte får äta under graviditet:

CITAT
          RÅ fisk är helt OK eftersom ev listeria inte hinner växa till skadliga nivåer innan förskämningsmikrober har förstört fisken.
          Det gäller all rå fisk - färsk eller fryst - men ska den ätas RÅ så måste den varit fryst pga parasiter som binnekemask.

Gravad eller kall/varmrökt fisk _kan_ utgöra en risk för att hållbarheten förlängs såpass mkt att ev listeria kan växa till skadliga nivåer och det gäller framförallt den vaccumförpackade.

Med andra ord: jag är fortfarande inte orolig över att äta sushi men jag skulle inte äta rökt eller gravad lax eller sushi med tonfisk eftersom tonfisken innehåller tungmetaller.

Citera
          LadyG
          Inlägg 26-05-2006, 13:05
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Jag hade morotsnoja när jag väntade barn. Kunde äta kilovis om dagen, hade alltid en morot i handen och knaprade på. Min dotter föddes orange... blink.gif biggrin.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Latmask
          Inlägg 26-05-2006, 13:16
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 572
          Medlem nr: 5 267

Med första sonen hade jag vegetarisk sushi (avocado i stället för fisk) och käck. Med andra sonen hade jag inget särskilt, förutom första sonens smörgåsrån vilket han var lite upprörd över. biggrin.gif

--------------------
          Murphys lag:
          Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.

Murphys femte lag:
          Om någonting absolut inte kan gå snett, gör det det ändå.

Citera
          Magdis
          Inlägg 26-05-2006, 13:27
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Latmask @ 26-05-2006, 15:16)
          Med första sonen hade jag vegetarisk sushi (avocado i stället för fisk)

Jag ska ha avocado, gurka och surimisticks i min sushi också. Men det är laxen som är godast!

Citera
          hellen99
          Inlägg 26-05-2006, 13:37
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 191
          Medlem nr: 7 675

Vilken tur att det är mat du är sugen på! tongue.gif
          När jag väntade barn var jag helt tokig i polkagrisar! (Jag gillar inte dem i vanliga fall) Då kunde jag sätta i mig en stoooooor påse på vägen hem från jobbet (ca 2 mil). En påse varje dag!!! Det kan inte varit bra, min dotter är vuxen nu och hon har alltid gillat söta och goda efterrätter och smågodis....undrar om mammas intag av polkagrisar har något med det att göra??? huh.gif

--------------------
          user posted image
          Var nyfiken annars får du inget veta!

Citera
          Magdis
          Inlägg 26-05-2006, 13:52
          Länk hit: #12

Medlem

Hihi...polkagrisar!! Urrk! Jag brukar vara godissugen ganska ofta i vanliga fall men just nu känner jag motvilja mot det mesta som är sött. Jag tror att min kropp försöker försvara sig, jag har lite anlag för diabetes nämligen.

Det enda söta jag kan tänka mig att äta just nu är körsbärspaj, det har jag nojjat upp mig totalt på ända sen jag kom att tänka på det. Jag köpte svindyra körsbär på ICA igår så till efterrätt blir det körsbärspaj!

Oliver käkar jag som godis, det kunde jag göra förut också.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 26-05-2006, 14:06
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag förstår ju att man är sugen på allt möjligt när man är med barn (var det också - mest på surt ) men att man är sugen på sushi ..........

Jag vägrar nämligen att äta sushi.

Ättiksgurka däremot tyckte jag var mums när jag var med barn.

Elisabeth

Citera
          Linda_A
          Inlägg 26-05-2006, 14:22
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 1 477
          Medlem nr: 6 145

Vi brukar göra sushi hemma och tycker inte alls det är så där otroligt svårt.

Det svåra (tycker jag men inte min sambo som är kock) är att få rullarna tillräckligt "hårda". Jag tar alltid för lite ris.

Mina syskon och mamma gjorde även misosoppa hemma för någon vecka sen och det blev med väldigt lyckat.

Vi brukar gå efter detta recpet när det gäller riset.
          http://www.recept.org/Sushi_ris.html

Denna boken har jag även köpt och tycker att den är väldigt bra.
          http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9...=9100108758&s=1

Ang resten vet jag inte så mycket om. Kan återkommer den dagen jag blir gravid för första gången. laugh.gif

--------------------
          //Linda

Citera
          netaave
          Inlägg 26-05-2006, 14:59
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Hade dille på saltgurka och gröna äpplen med första barnet som var en kille.
          Dom andra två som är tjejer har jag inte haft något som helst sug efter någonting med. Däremot hade jag svårt för söta saker då. Kunde också äta mer stark mat än vad jag normalt klarar. Mindes ju när jag fått hur gott det var med fefferoni, och höll nästan på dö när jag stoppade en i munnen. ohmy.gif så kan det också vara! tongue.gif

Har någon annan haft skillnad på "tjej- respektive killnojor"?

--------------------

Citera
          Magdis
          Inlägg 26-05-2006, 15:12
          Länk hit: #16

Medlem

Ättiksgurkan glömde jag, det kan jag också käka direkt ur burken som godis. När jag väntade Caroline var jag nog mer sötsugen än nu men jag var ännu mer sugen på saltlakrits. Mamma vräkte i sig mögelostar när hon väntade mig. Med båda pojkarna har jag för mig att hon var sugen på citrus och vichyvatten (men det senare berodde nog på halsbrännan)

Citera
          ah56
          Inlägg 26-05-2006, 15:58
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 448
          Medlem nr: 3 314

Riktigt sura Cyperndruvor var en av mina nojjor.

--------------------
          Annika i Mölndal Zon 2

Citera
          labarradepan
          Inlägg 26-05-2006, 18:20
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 456
          Medlem nr: 5 371

När vi ändå är inne på denna tråd ang gravid.. så undrar jag är det farligt att äta solbrun tabletter när man vill bli gravid? Jag och min sambo försöker nu att bli med barn, har just börjat så därför undrar jag.

Solbrun + heter de och kommer från naturapoteket ab

De äter jag i för att inte bränna mig i solen på sommaren, man äter i förebyggande samt på sommaren.

Citera
          Magdis
          Inlägg 26-05-2006, 19:11
          Länk hit: #19

Medlem

Det rekommenderas INTE att man äter naturpreparat eftersom de inte är ordentligt testade. Jag vet dock inte vad Solbrun innehåller. Du kan ju sluta med tabletterna om du blir gravid, för säkerhets skull. Medan man håller på och försöker bli gravid tycker jag inte man ska behöva leva som om man vore gravid, i mitt fall fick vi ju försöka i 4 år och det hade inte varit så kul att under hela den tiden äta som en gravid.

Citera
          Magdis
          Inlägg 26-05-2006, 19:23
          Länk hit: #20

Medlem

Jag måste ju berätta hur det gick med sushin! smile.gif Det var ju inte alls så krångligt som jag gått omkring och inbillat mig. Det blev riktigt lyckat för att vara första gången och nu har jag lärt mig en massa inför nästa gång.
          Gott blev det, det smakade ännu godare efter en stund i kylen (vräkte i mig en överbliven bit nyss)
          Tyvärr fick jag lite avsmakskänslor av att ha lagat till riset och fått risvinägerdoften rakt i ansiktet, det kan ha gjort att jag inte kände mig så sugen just då. Men detta ska jag definitivt göra igen! biggrin.gif

Körsbärspajen var också mums, smaskar i mig en andra bit nu innan jag strax ska åka iväg och jobba natten.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-10-2025, 06:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon