Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > FAQ i forumets delar, är det någon mer än jag som vill ha det?
          FAQ i forumets delar
          FAQ i forumets delar
          Absolut! Det skulle underlätta för oss alla! [ 38 ] ** [62.30%]
          Kanske, det beror på vad majoriteten här tycker. [ 2 ] ** [3.28%]
          Nej, det är underhållande med tjatiga frågor. [ 13 ] ** [21.31%]
          Nej, det är roligt att sega sig igenom alla trådar. [ 8 ] ** [13.11%]
          Totalt antal röster: 85
          Gäster kan inte rösta 
          Diabolique
          Inlägg 09-06-2006, 13:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 664
          Medlem nr: 4 787

Visst skulle det vara bra med FAQ-listor i början på några av delarna i forumet? Eller vad tycker ni?

--------------------
          Stå på dig, annars gör någon annan det!
          /Hanna

Citera
          Hannele
          Inlägg 09-06-2006, 13:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Du kanske skulle först förklara, vad FAQ-listor är för nåt? unsure.gif
          Att det betyder Frågor&Svar,... men sen?

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Diabolique
          Inlägg 09-06-2006, 14:07
          Länk hit: #3

Medlem

FAQ betyder Frequently Asked Questions.
          Det handlar alltså om frågor som återkommer.
          Om man listar de mest förekommande frågorna med svar så får man snabbt en överblick på det som de flesta undrar över.

Så som det är nu så finns det en sökfunktion i forumet, och det är jättebra, men det kan ändå ta lång tid att hitta det man söker. Särskillt om man sitter med en långsam modemuppkoppling.

Nya medlemmar kanske inte vet om sökfunktionen, och när man skriver ett sökord kan man få många träffar. För att få svar på just det man undrar över så kan man trots sökfunktionen behöva arbeta sig igenom en massa olika trådar. Det kan vara nyttigt och allmänbildande, men inte särskillt effektivt.

Idag har jag till exempel suttit i evigheter för att hitta bilder på pallkragsland, då jag inte kände mig manad att stara en bildtråd och inte skulle orka vänta på att andra skulle lägga in bilderna i en eventuell bildtråd. Det är annars ett ytteliggare förslag, att man skulle kunna ha en bildtråd som ligger under FAQ-listan överst i de delar av forumet där det skulle kunna vara aktuellt. Men nu brinner jag först och främst för en FAQ-lista.

--------------------
          /Hanna

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-06-2006, 14:16
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Bilder ligger väl oftast i folks album och dom kan man ju inte lägga i FAQ-listan. Fattar inte riktigt hur du menar. Det finns ju en rubrik som heter Pallkragar där finns ju hur mycket information som helst och hänvisning till bilder i album. På vägen kan man lära sej mycket bra saker i ämnet.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Hannele
          Inlägg 09-06-2006, 14:34
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Diabolique @ 09-06-2006, 15:07)
          FAQ betyder Frequently Asked Questions.
          Det handlar alltså om frågor som återkommer.

Hur ska man kunna rösta, när man inte ens vet, vad det betyder.. blink.gif
          Livet är ju så: ständigt återkommande frågor.

Kan du visa något ställe, där det där fungerar?

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Diabolique
          Inlägg 09-06-2006, 14:45
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Stintan43 @ 09-06-2006, 15:16)
          Bilder ligger väl oftast i folks album och dom kan man ju inte lägga i FAQ-listan. Fattar inte riktigt hur du menar. Det finns ju en rubrik som heter Pallkragar där finns ju hur mycket information som helst och hänvisning till bilder i album. På vägen kan man lära sej mycket bra saker i ämnet.

Ja, du har rätt.
          Det är lärorikt att läsa igenom alla trådar, men det är inte särskillt effektivt när man söker svaret på en specifik fråga.

Ja, jag har idag letat igenom ett antal album och trådar.
          Och det har varit kul, för jag har fått se en massa saker (fast det mesta har ju inte varit just pallkragar, som jag egentligen ville se).

Alla döper ju inte sitt album med bilder på sina pallkragar till just "pallkragar". Någon har en bild under rubriken "trädgård" en annan under "kryddland" osv. En del av de som har pallkragar har en massa bilder men inte på just det. Andra har inga album alls.
          Dessutom är det lätt att glömma vilka album man har kollat i efter sisådär 15 genomgångna, så då får man se samma album flera gånger. Det kan vara kul, men inte särskillt effektivt.

Visst kan man lära sig mycket av att leta, men kanske inte just det man vill lära sig. Idag har jag fått lära mig att ha extra tålamod till exempel... smile.gif

Man kan inte heller sticka under stol med att det är fler än jag som tycker att det är jobbigt att leta igenom alla trådar som berör ämnet för att hitta svar på sin fråga. Det märks ju inte minst på att samma frågor återkommer.
          Eller hur?

--------------------
          /Hanna

Citera
          Hannele
          Inlägg 09-06-2006, 14:50
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Diabolique @ 09-06-2006, 15:45)
          Det är lärorikt att läsa igenom alla trådar, men det är inte särskillt effektivt när man söker svaret på en specifik fråga.

Då kan du inte söka på rätt sätt; har du testat Avancerad sökning, där man söker flera ord?
          Jag döper mina bilder efter vad de föreställer, men man kan inte lära hela världen..

Jag röstar för att inte starta En NY Tråd för varje ny fråga, man kan forstätta på en gammal..

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 09-06-2006, 14:59
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Hannele @ 09-06-2006, 15:50)
          CITAT (Diabolique @ 09-06-2006, 15:45)

Då kan du inte söka på rätt sätt; har du testat Avancerad sökning, där man söker flera ord?
          Jag döper mina bilder efter vad de föreställer, men man kan inte lära hela världen..

Jag röstar för att inte starta En NY Tråd för varje ny fråga, man kan forstätta på en gammal..

Jag har aldrig lyckats få någon träff på den avancerade sökningen. Inte nån gång. Skriver jag tex "album and trådar" så borde jag få denna tråden som träff, men icke. Får bara
          "Följande är fel:
          Vi fann inget som matchar din sökning"
          Då söker jag ändå i alla avdelningar, sen starten och nyare.

*grrr*

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Diabolique
          Inlägg 09-06-2006, 14:59
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Hannele @ 09-06-2006, 15:34)
          Hur ska man kunna rösta, när man inte ens vet, vad det betyder.. blink.gif
          Livet är ju så: ständigt återkommande frågor.

Kan du visa något ställe, där det där fungerar?

Här är en lite utförligare förklaring på förkortningen FAQ.FAQ-info

Ett mycket bra exempel:
          FAQ om fågelinfluensa
          I länken ovan kan man läsa hur experter på Statens Veterinärmedicinska Anstalt svarar offentligt på de vanligaste frågorna om fågelinfluensa.

Jag kan gissa att de har blivit nerringda och mailbombade med en massa samtal om just dessa frågor...
          Istället för att anställa 35 extra personer som sitter och svarar dygnet runt på samma frågor så har de valt att sammanställa FAQ.

Här är det istället så att många uppmanar de som frågar helt vanliga frågor att söka på nätet eller i forumet. Det är inte fel, men skulle vara helt onödigt om man sammanställde FAQ.

--------------------
          /Hanna

Citera
          Diabolique
          Inlägg 09-06-2006, 15:10
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Hannele @ 09-06-2006, 15:50)
          Jag döper mina bilder efter vad de föreställer, men man kan inte lära hela världen..[/color]

Jag håller med om att man kan ha en ny tråd för varje ny fråga.
          Men det är inte det frågan handlar om.
          Det handlar om att sammanställa de vanligaste frågorna i en låst tråd inledningsvis i till exempel pallkragsdelen av forumet. Sedan är det inget som hindrar att samma frågor diskuteras och analyseras i trådarna. Precis som nu. Skillnaden är att man får en överblick i ämnet innan man ger sig in och börjar ställa frågor. Till exempel "Vad är en pallkrage?"

Nej, du kan nog tyvärr inte lära hela världen.
          Även om många döper bilderna till vad de föreställer så är det ju faktiskt inte alla som gör ett nytt album i varje kategori av bilder heller. Och det gör inte jag heller. Har jag bara en bild på pallkragar så gör jag ju inte ett nytt album, utan låter den ligga i till exempel albumet "trädgård".
          Nåja, bilder var en fråga som jag egentligen inte ville prioritera. FAQ tycker jag däremot skulle underlätta för oss alla. wub.gif

--------------------
          /Hanna

Citera
          andersen
          Inlägg 09-06-2006, 15:24
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Nej jag vill inte ha det så här. Jag tycker att det är bättre att söka och då kommer det upp ofta flera svar och synsätt på frågan.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 09-06-2006, 15:35
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

Slänger in en annan kommentar. Angående att fortsätta på en gammal tråd. Ibland blir det krångligt när en tråd som är ett par år gammal dyker upp igen. Folk blir förvirrade när det pratas om amaryllis som kommit upp redan när det precis varit tid att stoppa ner dem. Eller som jag själv råkat ut för. Inget svar när jag hakar på i en gammal tråd för att slippa göra en ny för en liten fråga. Men om jag tröttnar och GÖR en ny tråd med den enda frågan så ploppar det in ett svar. Hmmm.

Men jo lite kan jag hålla med om att en del frågor märker man dyker upp år efter år o den har garanterat fått fylliga svar.

Tex när jag först kom hit frågade jag om något om plantering på balkong. Den frågan hade säkert dykt upp någon annanstans.

Men, nu kom jag på en annan sak. unsure.gif *tänker* om man lägger in en ny fråga på en gammal tråd blir det inte svårare att hitta då när man söker???

Jag har också råkat ut för det där fenomenet som någon tidigare här nämnde. Sökning avacerat, ger inget resultat fast jag VET att det borde ploppa upp några trådar.....

Citera
          Hannele
          Inlägg 09-06-2006, 15:37
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Whiskuchi @ 09-06-2006, 15:59)
          Jag har aldrig lyckats få någon träff på den avancerade sökningen. Inte nån gång. Skriver jag tex "album and trådar" så borde jag få denna tråden som träff, men icke. Får bara
          "Följande är fel:
          Vi fann inget som matchar din sökning"
          Då söker jag ändå i alla avdelningar, sen starten och nyare.

*grrr*
          a

Nu gav sökning album AND trådar ett svar... ingen annan har skrivit det förut.. biggrin.gif

Lär dej att söka i stället! Innan du vill ändra på allt.. smile.gif
          Vem skriver orden album & trådar? Vad säger dessa ord? Ingenting! Absolut ingenting... om nånting.

(Vill du veta något om jordblandning i pallkragar, hittar du dessa få svar.)

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Diabolique
          Inlägg 09-06-2006, 15:39
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (andersen @ 09-06-2006, 16:24)
          Nej jag vill inte ha det så här. Jag tycker att det är bättre att söka och då kommer det upp ofta flera svar och synsätt på frågan.

Ok...

FAQ är inte en ersättning av forumet som många verkar tro, utan bara en liten kort sammanfattning av de vanligaste frågorna och svaren.

Det är bara en sammanställning av de allra vanligaste frågorna och hindrar inte att frågorna tas upp för diskussion i forumet. Tvärt om underlättar de för alla som vill vara med då de ger en överblick i ämnet.

Exemplet jag tog upp är bara för att visa betydelsen av FAQ, inte för att det ska var 100 frågor och svar i inledningen av varje forumsavdening.

Just exemplet ovan handlar ju om experter som uttalar sig i vanliga frågor.
          Här är det ju tänkt att vi ska hjälpa och tipsa varandra.
          För att underlätta detta hjälparbete kan det vara bra om det till exempel finns en förklaring överst i pallkragedelen på vad en pallkrage är och hur den kan användas.

Sedan ska ju forumet naturligtvis vara precis som det är. Man kan diskutera vidare om vad man tycker att en pallkrage är och hur den kan användas i oändlighet om man vill. Men det UNDERLÄTTAR om man inledningsvis har en liten genomgång av de vanligaste frågorna, så att nya själar som hittar hit slipper leta ihjäl sig eller genera sig med att ställa EXAKT samma fråga som 10 andra har gjort.

--------------------
          /Hanna

Citera
          Diabolique
          Inlägg 09-06-2006, 15:41
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (anna_rispan @ 09-06-2006, 16:35)
          Ibland blir det krångligt när en tråd som är ett par år gammal dyker upp igen. Folk blir förvirrade när det pratas om amaryllis som kommit upp redan när det precis varit tid att stoppa ner dem. Eller som jag själv råkat ut för. Inget svar när jag hakar på i en gammal tråd för att slippa göra en ny för en liten fråga. Men om jag tröttnar och GÖR en ny tråd med den enda frågan så ploppar det in ett svar. Hmmm.

Men jo lite kan jag hålla med om att en del frågor märker man dyker upp år efter år o den har garanterat fått fylliga svar.

Tex när jag först kom hit frågade jag om något om plantering på balkong. Den frågan hade säkert dykt upp någon annanstans.

Det är precis de problemen man skulle slippa med FAQ. wub.gif

--------------------
          /Hanna

Citera
          Diabolique
          Inlägg 09-06-2006, 15:59
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Hannele @ 09-06-2006, 16:37)
          Lär dej att söka i stället! Innan du vill ändra på allt.. smile.gif

(Vill du veta något om jordblandning i pallkragar, hittar du dessa få svar.)

Man måste väl inte kunna söka?
          Det är precis "Lär dig söka istället" som jag tycker är onödigt och otrevligt att få höra som ny, när man inte kan sökfunktionerna och inte orkar leta igenom alla trådar för att få svar på det mest grundläggane i ett ämne.

Dessutom är det onödigt att söka på det allra vanligaste om man har en sammanställning av just det.

Ja, men hade vi haft en FAQ så hade det stått en liten sammanfattning i stil med "Bla bla bla... sedan fyller man pallkragen med jord som passar för just det man vill odla".

Allt som man inte kan få svar på i FAQ frågar man om i forumet eller söker reda på själv.

Just jordblandningar är en sådan sak som jag inte tycker hör till FAQ, om det inte är något specifikt som man MÅSTE tänka på.

Jag menar att FAQ ska vara kort, tydlig och övergripande.
          I det exemplet på FAQ som jag länkade till så ville de naturligtvis svara på alla frågor de kunde, så att de skulle slippa bli mailbombade. För det handlade ju om en brinnande fråga som berör och oroar stora delar av samhället. Tänk hur idiotiskt det hade varit om de INTE hade haft en FAQ i det läget... biggrin.gif

Här på odla så kan det ju faktiskt finnas flera svar på samma fråga.
          Vi tycker ju olika saker om allt möjligt.
          Det är alltså bäst att hålla sig till det mest grundläggande i en FAQ här.
          De 5 vanligaste frågorna skulle göra susen att sammanställa.
          En del trådar är ju rena FAQ, men man hittar dem inte så lätt som ny, och det är som ny som man har mest frågor.

--------------------
          /Hanna

Citera
          hellen99
          Inlägg 09-06-2006, 16:05
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 191
          Medlem nr: 7 675

Det här var en toppenbra idé tycker jag, FAQ är toppen om man är van att använda det.
          Jag kan hålla med om att det är jobbigt att leta i Sökfunktionen, är själv relativt ny på detta forum och ser saker på ett annat sätt än om man varit här inne länge och lärt sig systemet i detta forum.
          Att ha FAQ är ju inte att förstöra eller nåt sånt, snarare tvärtom, det är ett fint hjälpmedel....Jag röstar för! rolleyes.gif wub.gif

--------------------
          user posted image
          Var nyfiken annars får du inget veta!

Citera
          Betty
          Inlägg 09-06-2006, 16:11
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (hellen99 @ 09-06-2006, 17:05)
          Att ha FAQ är ju inte att förstöra eller nåt sånt, snarare tvärtom, det är ett fint hjälpmedel....Jag röstar för! rolleyes.gif wub.gif

Det gjorde jag med! biggrin.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Diabolique
          Inlägg 09-06-2006, 16:25
          Länk hit: #19

Medlem

Om ni tänker att man har att inlägg som alltid ligger överst i forumsavdelningen (som den nedan), där man svarar på det allra vanligaste i ämnet. Så stör det ju inte själva forumet och diskussionerna där. Tvärt om!

Eller hur?

Här under avdelningen "Träd, buskar och häckar" hittar man en sådan tråd. Fast den innehåller inte FAQ utan en uppmaning att söka svar innan man frågar: Viktigt: Läs detta innan du postar!

--------------------
          /Hanna

Citera
          cic
          Inlägg 09-06-2006, 16:25
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

CITAT (Betty @ 09-06-2006, 17:11)
          CITAT (hellen99 @ 09-06-2006, 17:05)
          Att ha FAQ är ju inte att förstöra eller nåt sånt, snarare tvärtom, det är ett fint hjälpmedel....Jag röstar för! rolleyes.gif  :wub:

Det gjorde jag med! biggrin.gif

Jag också. smile.gif

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera

6 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 21:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon