Medlem
Antal inlägg: 302
Medlem nr: 5 876
Finns det flera olika arter av det man kallar bondpion? Min mamma har en sort som får väldigt tunga, hängande blommor som måste stödjas. Hon kallar den bondpion. Mina exemplar (har två stycken) är meterhöga, har lite rödaktiga blad och är alldeles upprätta, även när de blommar. De har fyllda cerise blommor och doftar lite, men svagt. Jag har utgått från att dessa är bondpioner. Har inte planterat dem själv. Är bondpion ett samlingsnamn för olika arter?
Medlem
Antal inlägg: 302
Medlem nr: 5 876
Meeen..bildgooglar man på p.officinalis får man fram de mest olika pioner! Enkla, fyllda, vita osv..Uppenbarligen mina inga riktiga bondpioner men min mammas är nog det (en fylld variant). Finns det någon nyckel man kan använda sig av för att lista ut vilken sort man har?
Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31
P. x festiva heter bondpion enligt SKUD. Enligt SKUD är P. x festiva uppkommen ur en korsning mellan Paeonia officinalis och Paeonia peregrina
P. officinalis har det svenska namnet bergpion enligt SKUD men det står även att namnet P. officinalis felaktigt har använts för växten som ska ha namnet P. x festiva .
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584
Fast bondpion finns inte bara i en färg utan i färgerna vit, röd och rosa.
Vi har ca. 20 pioner och bondpionerna blommar vanligtvis tidigare än de vanliga pionerna och jag upplever dem som buskigare och tåligare och mer blomvilliga än de vanliga.