Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Naturliga fiender, tidiga iår
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 19-06-2006, 13:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Är det bara hos mig de naturliga fienderna verkar vara väldigt tidiga i år? Jag tycker inte att det brukar vara såhär lätt att hitta bladlössens fiender i luskolonierna på försommaren de brukar mera dyka upp i mitten av sommaren här hos mig. Inga nyckelpigelarver såg jag dock.

Några bilder från igår

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Gurkan
          Inlägg 23-06-2006, 03:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

De två senaste veckorna har ju nästan varit tropiska i temperaturen så det borde väl skyndat på småkrypens utveckling.

Vet du vad det är för små hjälpredor på bilderna ??? Rovsnigel på den första bilden ??? ohmy.gif laugh.gif Nån slags parasitstekel på den sista bilden ?

Har tack o lov inte hittat många löss än i år, bara några små svarta bevingade på tomaterna som jag njutningsfullt mosat mellan fingrarna. Mos mos.

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 23-06-2006, 10:11
          Länk hit: #3

Medlem

bild 1 blomflugelarv kan äta ca 100 bladlöss per dag

bild 2 parasiterad bladlus sk. bladlusmumie, en rovstekel lägger ägg i bladlusen när rovstekeln sedan är färdigutvecklad gör den ett hål i bakkroppen och kravlar ut, som du ser på bilden finns det inget hål så rovstekeln finns kvar därinne.

bild 3 ser ut att vara någon slags gallmygga det finns fler än en art som äter bladlöss.

Hittar man många såna här på växterna är det bra att inte spruta med div. medel, medlena tar även död på hjälpredorna.

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          amaira
          Inlägg 24-06-2006, 07:34
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,19-06-2006, 14:47)
          Är det bara hos mig de naturliga fienderna verkar vara väldigt tidiga i år?

Här med. Och många olika sorter dessutom.

Skulle mosa bladlöss på rosenknoppar för ett par veckor sedan, men såg flera blomflugor lägga ägg i kolonierna, så jag lät förstås bli. Blomflugorna värnar jag!! Men bladlössen var borta inom ett par dagar, och blomflugeäggen/larverna också huh.gif . Så det gick undan.

Igår gick jag ett varv och inspekterade mina andra bladlöss rolleyes.gif biggrin.gif
          och fann mängder med blomflugelarver wub.gif flera parasitsteklar i färd med att lägga ägg i bladlöss, och även "bladluslejon", guldögonsländans larver med sina stora bladlusätande käkar. Inga nyckelpigelarver, men flera vuxna, tvåprickig och tioprickig.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Tjoppa
          Inlägg 25-06-2006, 22:19
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 5 554

Så på bild 3 är alltså den "myggan" en fiende för bladlössen?
          För förra året hade jag hur mycket bladlöss som helst, och jättemånga såna myggor, men inte försvann lössen.
          I år har jag också löss, men inte lika mycket som förra året. Jag har även såna "myggor". Får se hur det går, funderar på att använda gift mot skadedjuren i år.

--------------------
          Zon II-III

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 25-06-2006, 22:30
          Länk hit: #6

Medlem

Försvinner helt gör lössen aldrig inte ens om du sprutar med medel varje dag, nyttodjuren håller dem dock på en lägre nivå. Och nyttodjuren blir ofta fler och fler för varje år som går ifall man inte sprutar det tar flera år att få en hyfsad balans i trädgården.

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          kristerh
          Inlägg 26-06-2006, 19:08
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Jag väntar o väntar på nyttodjuren men de lyser med sin frånvaro wink.gif snart blir det gift, allt är helt insolkat med bladlöss mad.gif vita flygare är oxså poppis denna sommar.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          lillgull
          Inlägg 27-06-2006, 08:00
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 57
          Medlem nr: 6 131

ATTANS! Jag som klippte av en just sådan larv ifrån en av mina rosbuskar. Kan tillägga att knopparna kryllade av bladlöss. Rena skafferiet alltså!
          Den blomflugslarven ville min rosbuske väl alltså men i min okunskap hamnade den i soppen. TRAGISKT!

sad.gif

--------------------
          Friskt vågat hälften vunnet!

Citera
          amaira
          Inlägg 27-06-2006, 08:30
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (kristerh @ 26-06-2006, 20:08)
          Jag väntar o väntar på nyttodjuren men de lyser med sin frånvaro wink.gif snart blir det gift, allt är helt insolkat med bladlöss mad.gif vita flygare är oxså poppis denna sommar.
          krister

Jo, det finns en hel del bladlöss, och det är ju inte så kul när man vill ha fina trädgårdsväxter (och inte som jag är djupt intresserad av inskets- och smådjurslivet som medföljer trädgårdsväxterna tongue.gif ).

Vita flygare ser jag också här och var.

Innan du tar fram gifterna, prova att spruta med vanligt vatten, ganska stark stråle med vattenslang, om du har möjlighet.
          Det hjälper mycket, men som Åsa säger så behöver man upprepa det. Men det gäller ju vad man än gör, man behöver alltid vara allert!

Eller sätt på handskar och kläm. Kläm, kläm, kläm. Det hjälper också, mer än man tror. Och visserligen lär du klämma ihjäl vänner tillsammans med skadegörarna, men det går inte att jämföra med gift i alla fall.

Det "kliniskt rena" får man (kanske) enbart med hjälp av gift, men är det verkligen värt det? (Och "vem" avgör "värdet"... ?? Det är ju ändå så att det är det vanliga trädgårdsfolket som står för den största giftförbrukningen och därmed också giftföroreningen.)

Helt och hållet kan de naturliga fienderna ju inte ta bort skadegörarna, då skulle ju även den-naturliga-fienden dö bort! Men de bidrar med att hålla balansen!

En trädgård i balans är balans även för själen, är min erfarenhet. Liksom all naturupplevelse är. Och visst är trädgårdens största värde ändå närheten till det som växer, blommar och lever, en bit oas, en bit egenskapad natur att dra sig undan världens larm.

Kanske är det som du säger, att de naturliga fienderna inte funnit vägen till din trädgård. Kanske finns de där fast du inte ser dem.
          De är oftast varken stora eller iögonfallande, ofta är de skyddsfärgade och man kan få leta länge innan man ser dem. Äta eller ätas är naturens regel nr ett, och även fienderna har fiender och står på andras matlistor, så de vill inte gärna bli uppmärksammade.

--------------------

Citera
          kristerh
          Inlägg 27-06-2006, 09:27
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (amaira @ 27-06-2006, 09:30)
          Innan du tar fram gifterna, prova att spruta med vanligt vatten, ganska stark stråle med vattenslang, om du har möjlighet.  
          Det hjälper mycket, men som Åsa säger så behöver man upprepa det. Men det gäller ju vad man än gör, man behöver alltid vara allert!

Kanske är det som du säger, att de naturliga fienderna inte funnit vägen till din trädgård. Kanske finns de där fast du inte ser dem.

Sprutar med hård stråle gör jag varje gång jag vattnar, men nästa gång är det (nästan) lika fullt som tidigare.
          och letar efter nyttoinsekter gör jag lika ofta, men inga där...
          jo förresten såg jag ett par nyckelpigor som hade en herdestund på en rosenbuske häromdagen, så det kanske kommer, men innan dess har alla nya skott tynat bort av lössen mad.gif
          tidigare år har både nyckelpigor o blomflugor varit synliga tidigare men det kommer nog unsure.gif
          jag brukar inte använda gift i trädgården men i år är jag sugen MYCKET sugen...
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          amaira
          Inlägg 27-06-2006, 09:53
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (kristerh @ 27-06-2006, 10:27)
          jag brukar inte använda gift i trädgården men i år är jag sugen MYCKET sugen...
          krister

Jag förstår dig faktiskt. Och även om jag själv inte gillar gifter (eller ens konstgödsel eftersom även det tar död på maskar, larver och puppor) så far jag inte i taket av att folk använder gifter, så länge det görs med urskillning, kunskap och efter moget övervägande.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 18:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon