Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Litet träd på radhustomt ?
          Lilla Tuvan
          Inlägg 20-06-2006, 19:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 7 999

Hej !

Är ny här..... vilket spännande forum !! Har läst och läst och läst, och nu vågar jag mig på att skriva en egen fråga.

Har nyligen flyttat in i ett radhus med tillhörande liten tomt. Skulle så gärna vilja ha ett litet träd för att "lyfta upp" tomten lite.

Önskemål: Litet prydnadsträd som finns att hitta på de vanligaste plantskolorna. Maxhöjd 3meter, men helst bara 2m. Gärna ett träd som blommar lite fint, eller som ger härlig färg på löven till hösten.

Dessutom skulle jag vilja ha en liten "rabatt" runt foten på trädet. Tips på något att plantera ihop med trädet tas också tacksamt emot.

Borde finnas en hel del som matchar mina önskemål, men eftersom jag är nybörjare på detta, så hoppas jag på lite tips från er experter smile.gif

/Lilla Tuvan smile.gif smile.gif

Citera
          Ingo
          Inlägg 21-06-2006, 14:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

Detta med lämpliga träd på små tomter är en av de vanligare frågorna här, så om du använder sökfunktionen och t ex letar efter "små träd" i "Träd, buskar och häckar" under de senaste 365 dagarna kommer du att hitta många tips.

Personligen skulle jag rekommendera carmencitarönn. Den stämmer precis in på dina önskemål: Blir från 2 till max 4 meter och får vita rönnblommor och vackra höstfärger.
          Dessutom har det en gracil grenbyggnad med fin trädform - inte som en upprätt buske, som vanliga rönnar ofta ser ut som unga. Fina blad med form som vanlig rönn men mindre, mörkare och blankare. Mängder av alldeles lackröda bär när den har kommit igång litet. Och bladknopparna som är ganska stora och litet klolikt böjda ger den ett intressant utseende till och med på vintern.

Den är inte kinkig med jordmånen men ska helst stå ganska soligt. Brukar anges som härdig till zon III men klarar sig bra i ett någorlunda skyddat och varmt läge i zon IV också.

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          KURT
          Inlägg 22-06-2006, 09:23
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det hjälper också att veta vilken växtzon trädet skall växa i. I gårdagens program av Söderläge i SVT planterade de t ex en klotrobinia, ett utmärkt träd för den lilla trädgården, men den klarar ju bara zon 1.

Citera
          Lilla Tuvan
          Inlägg 22-06-2006, 11:12
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 7 999

CITAT (Ingo @ 21-06-2006, 15:02)
          Detta med lämpliga träd på små tomter är en av de vanligare frågorna här, så om du använder sökfunktionen och t ex letar efter "små träd" i "Träd, buskar och häckar" under de senaste 365 dagarna kommer du att hitta många tips.

Personligen skulle jag rekommendera carmencitarönn. Den stämmer precis in på dina önskemål: Blir från 2 till max 4 meter och får vita rönnblommor och vackra höstfärger.
          Dessutom har det en gracil grenbyggnad med fin trädform - inte som en upprätt buske, som vanliga rönnar ofta ser ut som unga. Fina blad med form som vanlig rönn men mindre, mörkare och blankare. Mängder av alldeles lackröda bär när den har kommit igång litet. Och bladknopparna som är ganska stora och litet klolikt böjda ger den ett intressant utseende till och med på vintern.

Den är inte kinkig med jordmånen men ska helst stå ganska soligt. Brukar anges som härdig till zon III men klarar sig bra i ett någorlunda skyddat och varmt läge i zon IV också.

Tack för tips om att söka gamla frågor och svar. Jag gjorde ett försök innan jag skrev inlägget, men jag ska genast försöka igen smile.gif

Carmencitarönnen, det låter spännande, tack !!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 04:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon