Räkna Merlin, räkna.
För det är roligt att räkna på en dröm, även om man i övrigt hatar allt som kallas matematik.
Börja med att ställa ett inkomstmål. HUr mycket eller hur lite du kan tänka dig att tjäna. För även om du vill skaffa dig livskvalite i arbetet så lever du trots allt på pengar.
Så dubblar du summan du vill ha ut efter skatt. Det räcker med att dubbla om du har ett inkomstmål under ca 311 000 jämfört med anställld bruttolön. Kommer inte ihåg vad det blir för 2007 exakt. Så lägger du till en summa för pensionskostnad.
Då vet du genast vad budgeten för Merlin är.
Då kan du dela beloppet med en massa saker som tex hur många burkar av en vara du måste sälja eller hur många tjänstetimmar du måste göra fakturerbara för att få ihop beloppet.
Har du grovräknat på det, så sållas det fram ett antal idéer som verkar gångbara . De andra kan du lämna därhän.
Efter det så kan du börja finräkna på de saker som verkar gångbara.
Gör en produktionskalkyl. Vad har du för kostnader för produkten. Eller för dina tjänstetimmar, vilka övriga kostnader har du i företaget som måste betalas.
DÅ räknar du från andra hållet. hur mycket tjänar jag på en produkt när produktionskostnaden är betald. Eller hur mycket av min fakturerbara timförtjänst är kvar när jag betalat företagets kostnader.
Och dela din inkomst före egenavgifter och skatt med dessa förtjänster per produkt / timme.
Du måste ha en rimlig arbetstid annars är något fel i kalkylen. Behöver du tex 3500 timmar för att komma till ditt inkomstmål, då är det något fel i kalkylen. Normalarbetstid ligger mellan 1800-2000 timmar per år.
Kommer du till nåogt rimligt där, gå då till en vettig konsult som hjälper dig igång.
Nu spelar det ingen roll om du vill arrangera resor till kilimanjaro, sälja hålfotsinlägg eller baka kakor. Grundräknandet är detsamma oavsett vad du tänker att göra.
Ta tjänsledigt från ditt gamla jobb, säg inte upp dig vad du gör. Det är bra att behålla en social trygghet också.
Det "tråkiga räknandet" hjälper dig att sätta substans till drömmarna. Och substans måste det vara ifall de skall bli verklighet. Räknar du inte så lär de förbli drömmar
Lycka till
PS. du förstår att jag är en räknenisse va?