Har 2-meters viltstängsel åt alla håll utom mot en av grannarna som redan hade ett befintligt 90cm gunnebostängsel. Där spände vi upp tre trådar så att det även där blev 2 meter högt. Då hoppade rådjuren in en gång ändå, trots att de nästan fastnade mellan trådarna.
Väl inne i trädgården blev de så stressade över att de inte kom ut igen (med viss hjälp av några hejarop) och hoppade till slut tillbaka samma väg som de kommit (trots att jag öppnat en stor körgrind alldeles intill).
Troligen var det samma rådjursfamilj som brukade äta rent här innan, som lärde sig av händelsen, för sedan den dagen har ingen hoppat in igen.
Nu, några år senare, är grannarna jätteglada över mitt stängsel, eftersom rådjuren valt helt andra stråk (eftersom jag stängde av deras favoritväg), så nu är grannarnas trädgårdar också praktiskt taget rådjursfria.
Mitt stängsel är den bästa investering jag gjort. Nu är det BARA roligt att odla, när man slipper alla besvikelser och tårar man tidigare hade, av att man försåg rådjuren med gourmetmat för massor med pengar!
--------------------
Mälaröarna, zon+microklimat 3+2+1
|