CITAT (Starfight @ 22-07-2006, 13:54)
Jag hade tänkt att ha dom ute så dom skall vara vintehärdiga. Väderkvarnspalm är väl den jag vill ha i förstahand men även nålpalm, och jag skall ha dom i kruka. Men jag skall beställa frö någon dag och driva upp själv nu, kan va ett kul projekt och se hur det går.
/Starfight
igen palm är i sverige är direkt vinterhärdig .
sabal minor lika dant nålpalm kräver långa å varma sommar . dom funkar bra vid västa å södra skåne . men dom klara sig längre upp men ser kankse inte så fina ut och vår längd på sommaren gör att man får ta veck härdigheten lite .
men dom funkar men dom kan dö eller se mindre fina ut eller har man tur jätte fina men skulle inte rekomendera det för palmens skull.
och sen har vi väderkvarns palmen som funkar bra i hel skåne å väst sidan av sverige alltså man kan säga zon1-2 . den klara vintern om man skyddar dne ordentligt dom klara bara ner till -15c (-19c -20c när dom är äldre å större å etablerade) . även klara dom en sval sommar .
sen har vi dvärgpalm som klara ner till -12c igenom större delan av sitt liv å faser en etablerad dvärgpalm -12c en som inte är det å kankse lite mindre -10c -12c . dom trivs inte med vår sommar men kan klara det bättre än dom palmerna från usa .
och nu pratar jag om frilandsplanterade palmer om vad dom klara i marken en normal stor planta på 30-40cm .
i kruka har jag själv haft dvärgpalm som klarat -12c eller rättare sagt överlevde det var på tråden att den överlevde alla blad utom 2-3var döa men dne kom igen och sen vattnad ejag ihjäl den . så hoppas detta hjälper dig
och även ska du ta från frö så kan du inte plantera den föräns det har blivit en planta som kan ta en lång tid . så jag föreslår då att du köper färdiga palmer å sen har dom i kruka i två vintar å låter dom vara ute tills max å sne planterar du dom så har ajg gjort med mina å det funkar bra .
sen skydd på vintern grönvinterväv,frigolit,leca,värmeljus,trälåda,filater,handdukar m.m.
du sätter på skyddet då dte går ner mot -10c -11c beroende art .
du binder i hop bladen med snöre sen så sätetr du över en box av frigolit träd låde över den sen så på lådan fyller du på med tyg om dte bler kallare sen så kan du ju värma med värme ljus runt om o inne i utan att dte börjar brinna sen fyller du lådan med leca .
hoppas du förstår sen skyddar du även mot vårsolen å tjjäletorka
även du ska tänka på att ah ett bra microklimat i å runt krukan å i marken å runbt där pplamen står m.m. .
jag skirver inte upp klimatet dte får du själ leta upp
hoppas detta hjälper lite
i marken mer härdig i kruka mindre .fukt på vintern å sommarenslängd mindre härdighet för några m.m.
så ja hppas du får ut nåt av dte å att jag hjälpt detta är en hel vetenskap