Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Palmer, Var köper man palmer?
          Starfight
          Inlägg 22-07-2006, 08:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 173
          Medlem nr: 8 184

Hejsan alla.

Jag är ny här på Odla.nu, en riktigt bra sida får jag säga. Nu är det så att jag letar efter en plantskola eller liknande som säljer palmer & medelhavs växer i närheten av Göteborg. Det går även bra om den ligger i Kungsbacka, Varberg, Falkenberg eller Halmstad regionen.

Så om det är någon som vet om någon så skulle jag bli jätteglad. biggrin.gif

Tycker att det borde finnas en egen avdelning i forumet för medelhavsväxter, då det verkar va många som är intresserade av det.

/Starfight

--------------------
          /Starfight

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-07-2006, 11:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

gå till vanliga eller stora plantskolor oftast kan dom själva beställa hem vad DU vill ha . medelhavsväxter har dom flesta plantskolor även dom vanligaste palmerna men som sagt vill du ha mer annar så kan du fråga dom .
          även denna sida kan du beställa ifrån
          http://www.drakenius.se/
          hur hadde du tänk å ha dom ute eller inne
          välkommenhit

Citera
          Starfight
          Inlägg 22-07-2006, 12:54
          Länk hit: #3

Medlem

Tack Flaxss.

Drakenius har jag redan kollat in. Och jag har hittat Välaplantor i Helsingborg som är specialicerade på medelhavsväxter. Får se om jag åker ner och kollar in dom en dag, kan va kul att kolla iaf.

Jag hade tänkt att ha dom ute så dom skall vara vintehärdiga. Väderkvarnspalm är väl den jag vill ha i förstahand men även nålpalm, och jag skall ha dom i kruka. Men jag skall beställa frö någon dag och driva upp själv nu, kan va ett kul projekt och se hur det går.

/Starfight

--------------------
          /Starfight

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-07-2006, 13:11
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Starfight @ 22-07-2006, 13:54)
          Jag hade tänkt att ha dom ute så dom skall vara vintehärdiga. Väderkvarnspalm är väl den jag vill ha i förstahand men även nålpalm, och jag skall ha dom i kruka. Men jag skall beställa frö någon dag och driva upp själv nu, kan va ett kul projekt och se hur det går.

/Starfight

igen palm är i sverige är direkt vinterhärdig .
          sabal minor lika dant nålpalm kräver långa å varma sommar . dom funkar bra vid västa å södra skåne . men dom klara sig längre upp men ser kankse inte så fina ut och vår längd på sommaren gör att man får ta veck härdigheten lite .
          men dom funkar men dom kan dö eller se mindre fina ut eller har man tur jätte fina men skulle inte rekomendera det för palmens skull.

och sen har vi väderkvarns palmen som funkar bra i hel skåne å väst sidan av sverige alltså man kan säga zon1-2 . den klara vintern om man skyddar dne ordentligt dom klara bara ner till -15c (-19c -20c när dom är äldre å större å etablerade) . även klara dom en sval sommar .

sen har vi dvärgpalm som klara ner till -12c igenom större delan av sitt liv å faser en etablerad dvärgpalm -12c en som inte är det å kankse lite mindre -10c -12c . dom trivs inte med vår sommar men kan klara det bättre än dom palmerna från usa .

och nu pratar jag om frilandsplanterade palmer om vad dom klara i marken en normal stor planta på 30-40cm .

i kruka har jag själv haft dvärgpalm som klarat -12c eller rättare sagt överlevde det var på tråden att den överlevde alla blad utom 2-3var döa men dne kom igen och sen vattnad ejag ihjäl den . så hoppas detta hjälper dig

och även ska du ta från frö så kan du inte plantera den föräns det har blivit en planta som kan ta en lång tid . så jag föreslår då att du köper färdiga palmer å sen har dom i kruka i två vintar å låter dom vara ute tills max å sne planterar du dom så har ajg gjort med mina å det funkar bra .

sen skydd på vintern grönvinterväv,frigolit,leca,värmeljus,trälåda,filater,handdukar m.m.

du sätter på skyddet då dte går ner mot -10c -11c beroende art .
          du binder i hop bladen med snöre sen så sätetr du över en box av frigolit träd låde över den sen så på lådan fyller du på med tyg om dte bler kallare sen så kan du ju värma med värme ljus runt om o inne i utan att dte börjar brinna sen fyller du lådan med leca .

hoppas du förstår sen skyddar du även mot vårsolen å tjjäletorka
          även du ska tänka på att ah ett bra microklimat i å runt krukan å i marken å runbt där pplamen står m.m. .
          jag skirver inte upp klimatet dte får du själ leta upp

hoppas detta hjälper lite
          i marken mer härdig i kruka mindre .fukt på vintern å sommarenslängd mindre härdighet för några m.m.

så ja hppas du får ut nåt av dte å att jag hjälpt detta är en hel vetenskap

wub.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-07-2006, 13:14
          Länk hit: #5

Medlem

tilläg skyddey gäller för markväxande palmer å eller i kruka det är samma sak som gäller samma skydd
          ävenska man låta palmerna av mogna både i krukan å i marken

tillägg
          jag tycker du ska testa väderkvarns palm i kruka eller i marken kvitar men det är en bra härdig nybörjar palm *jag sa härdig nu men inte vinterhärdig*
          och även köpa en planta å frön så har du båda . frön ärsvåra att få upp å sen kan dom ruttna lätt som små tycker jag . men det är bara hur jag tycker inte du .

köp hem medel mot svamp å sånt kan vara bra att ha typ nån fungicider .

jag kan rekomendera väderkvarns palm för det är en palm som kommer till att trivas man kan ha många fler palmer som kretadadel,dvärgpalm,butia m.m. men dom trivs kanske inte så bra å fast dom klara sig så är varje vinter för dom som en överlevnad och sommaren får dom en liten tillväxt . jag själlv tänjer på gränserna med olivträd,kottepalmer,dvärgpalm,granatäpple å har dom frilandsplanterade men vinter bler väldigt väldigt hård å kräver skydd och några av dom får inte så stor tillväxt på sommaren .

Citera
          Sylvia
          Inlägg 22-07-2006, 15:39
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

Eller så kan man göra så här: Medelhavet i Torslanda

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-07-2006, 18:24
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Sylvia @ 22-07-2006, 16:39)
          Eller så kan man göra så här: Medelhavet i Torslanda

ja det beror var man bor . annars så kan man skippa det rätt så mycket .
          hadde jag gjort som dom här hadde dom varit sten döa .

men bor man i falsterbo skanör, å ,torslanda ,gotland, öland så kan man klara dom på det viset .

men hadde jag gjort så har bara satt över ett träsak med en fläkt plus nordanvindar så hadde den varit stendöa .
          laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
          så nej jag rekomenderar inte att göra så . å jag vet vad jag gör
          det handlar inte om att få dne till att överleva utan den ska kunna trivas med även det med

Citera
          Starfight
          Inlägg 22-07-2006, 22:47
          Länk hit: #8

Medlem

Ja tack för svaren, men det va inte riktigt hur man får dom att överleva vintern jag ville veta.

Utan jag ville veta om det var någon som visste om något bra ställe där man kan köpa palmer & medelhavsväxter?

--------------------
          /Starfight

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-07-2006, 23:11
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Starfight @ 22-07-2006, 23:47)
          Ja tack för svaren, men det va inte riktigt hur man får dom att överleva vintern jag ville veta.

Utan jag ville veta om det var någon som visste om något bra ställe där man kan köpa palmer & medelhavsväxter?

men det var lika bra du fick det som en bonus så du vet sne hur man klara dom på bästa sätt .

och som jag sa inann får du kolla på plantskolor runt om dig som sagt dom flesta eller alla har medelhavsväxter som fikon,citrusväxter,oliv,lavendel,lager,rosmari,agave m.m. även har dom flesta plantskolor dom vanligaste palmerna vill du nu ha andra mer ovanliga fråga om dom kan beställa hem så du kan få köpa .
          jag vet inga planskolor runt där du bor men vet du några gå å kolla

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 18:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon