Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp! En valp!
          ester
          Inlägg 22-07-2006, 19:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 398
          Medlem nr: 82

Jag har tvekat länge samtidigt som jag tjatat och gnällt. Jag vill så gärna ha en hund till. Vår andra hund dog för snart ett år sedan och den vi har kvar är både ensam och gammal. Det som räddade oss när vår andra hund dog var att vi ändå hade en kvar.
          Vi ville ha en omplacering, men har inte hittat någon av de raser vi ville ha. Och valp... Vi har ju en tvåårig liten dotter. Hon är inte heller rumsren... wink.gif Sen vet jag inte hur jag kommer att jobba i höst. Det kan bli allt från helt arbetslös till deltid. Inte heltid, men ändå. Lillan ska gå på dagis och det blir ett stort steg för mig blink.gif

Nu ringer maken runt till olika kennel! ohmy.gif Inte till uppfödare av de raser som JAG ville ha utan uppfödare av en av hans favoritraser. Jag har envis hävdat att det inte skulle vara familjehundar och sällskapsraser, men får väl erkänna att jag har fel.

I våras ringde vi på en boxerkorsningsvalp, men när vi bestämt tid för en titt så fick jag kalla fötter och avbokade.
          Jag har alltid haft djur, alltid hund, men plötsligt känns det mer läskigt än roligt. Kanske för att jag är ensam om djurens träning. Maken umgås, sköter om och kelar med djuren, men tränar dem aldrig. Just nu känner jag att min tid räcker precis åt den hund vi har och åt mina hästar. Och då har jag mest varit föräldraledig och inte jobbat nästan alls på det senaste.

Lugna mig om att det inte kan vara SÅ farligt! Det var ju snart 8 år sen vi hade valp sist. Och denna valpen kommer att bli STOR! Så den bara måste tränas ordentligt. Kanske jag skulle kräva av min man att han är den som får ansvara för träningen? Trots att han kommer att jobba heltid i höst? Jag kan träna spår med hunden då den blir äldre, men i övrigt promenera hundarna och pyssla med mina hästar.

*pust* Hur kan en söt valp bli så läskig? Dyr är den också och mina föräldrar kommer att få ett spel om de får veta att vi tänker skaffa en hund till. (Att man ens bryr sig när man är 32 år, men mamma är väl alltid mamma?)

Citera
          zaaritha
          Inlägg 22-07-2006, 21:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Jamen---vad är det för sorts valp?? unsure.gif

Citera
          Imsavimsa
          Inlägg 22-07-2006, 21:29
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 8 064

Jadu, det är inte lätt vad som är rätt och fel i alla lägen. Jag är väl förmodligen helt fel person att säga något alls. Har en 2-årig (icke rumsren wink.gif ) son, just nu tre vuxna hundar, är arbetslös för tillfället men tänker starta eget företag som kan skötas hemifrån det mesta. Till detta skall då tilläggas att min vuxna hane har valpar på gång om en vecka och där har jag tingat en tikvalp om det blir några. Dessutom har jag nu mina 7 westievalpar som är en vecka gamla. Som tur är har jag förhoppningsvis fått dem levererade innan min nya valp kommer hem. Men då har förhoppningsvis min andra westietik fått valpar hon också. *puh* Man kan ju alltid skaffa sig jobb. Men jag trivs med mina hundar och mitt liv (för det mesta iaf wink.gif ).

Vad jag vill säga är att du skall känna att det känns rätt för dig, ni är ju flera i familjen. Och om du känner att din tid inte räcker till för all träningen så är det kanske inte någon dålig idé att din man får ta i den biten på den här hunden. Även om han jobbar heltid. Du har ju ett heltidsarbete du också, även om du är arbetslös så är det inte precis att sitta hemma på soffan och äta chokladpraliner. Det tar tid att söka arbete, lämna och hämta barn på dagis mm mm. Och känn efter ordentligt att det blir en ras som även du vill ha.

Jag avråder dig alltså inte, men det måste kännas rätt för er båda. Och det klart att en liten valp kan kännas läskig, även om den är söt. Det är ju inte valpen som är läskig utan tankarna på att man skall fixa det hela, så det är väl en sund reaktion tycker jag. *fniss* och det där med föräldrar och vad de säger känner jag alltför väl igen. Och jag är 43 år, och tänker på vad ska pappa säga, min mamma lever tyvärr inte längre. Det lustiga är att det är mina föräldrar som fört mig in i hunderiet, då de hade kennel med en hel del hundar under min uppväxt. Så ja, jag är "skadad" sedan födseln wink.gif .

Lycka till, vilket ditt beslut än blir.

Hälsningar
          Bea

Citera
          ester
          Inlägg 22-07-2006, 21:42
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (zaaritha @ 22-07-2006, 22:29)
          Jamen---vad är det för sorts valp?? unsure.gif

Min man vill ha en Cane corso. Jag vill ha en basset hound (en till). Dottern vill ha en liten hund som springer mycket (levande eller batteridriven).

Citera
          zaaritha
          Inlägg 22-07-2006, 21:45
          Länk hit: #5

Medlem

Cane corso--då är ni väl hundvana, hoppas jag!?

Citera
          ester
          Inlägg 22-07-2006, 21:58
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Imsavimsa @ 22-07-2006, 22:29)
          Jadu, det är inte lätt vad som är rätt och fel i alla lägen. Jag är väl förmodligen helt fel person att säga något alls. Har en 2-årig (icke rumsren wink.gif ) son, just nu tre vuxna hundar, är arbetslös för tillfället men tänker starta eget företag som kan skötas hemifrån det mesta. Till detta skall då tilläggas att min vuxna hane har valpar på gång om en vecka och där har jag tingat en tikvalp om det blir några. Dessutom har jag nu mina 7 westievalpar som är en vecka gamla. Som tur är har jag förhoppningsvis fått dem levererade innan min nya valp kommer hem. Men då har förhoppningsvis min andra westietik fått valpar hon också. *puh* Man kan ju alltid skaffa sig jobb. Men jag trivs med mina hundar och mitt liv (för det mesta iaf wink.gif ).

Vad jag vill säga är att du skall känna att det känns rätt för dig, ni är ju flera i familjen. Och om du känner att din tid inte räcker till för all träningen så är det kanske inte någon dålig idé att din man får ta i den biten på den här hunden. Även om han jobbar heltid. Du har ju ett heltidsarbete du också, även om du är arbetslös så är det inte precis att sitta hemma på soffan och äta chokladpraliner. Det tar tid att söka arbete, lämna och hämta barn på dagis mm mm. Och känn efter ordentligt att det blir en ras som även du vill ha.

Jag avråder dig alltså inte, men det måste kännas rätt för er båda. Och det klart att en liten valp kan kännas läskig, även om den är söt. Det är ju inte valpen som är läskig utan tankarna på att man skall fixa det hela, så det är väl en sund reaktion tycker jag. *fniss* och det där med föräldrar och vad de säger känner jag alltför väl igen. Och jag är 43 år, och tänker på vad ska pappa säga, min mamma lever tyvärr inte längre. Det lustiga är att det är mina föräldrar som fört mig in i hunderiet, då de hade kennel med en hel del hundar under min uppväxt. Så ja, jag är "skadad" sedan födseln wink.gif .

Lycka till, vilket ditt beslut än blir.

Hälsningar
          Bea

Jag är inte helt arbetslös utan vikarierar en hel del. I sommar är det över 80%, men i vanliga fall rör det sig om ca 60%. Har varit föräldraledig en hel del.

Jag får sån prestationsångest bara. Var nog inte sån innan jag fick barn? Den hunden vi har nu är inte så pigg på att promenera eller att träna. Hon vill mest bara sitta i knät i soffan och lufsar efter lillmatte var än hon går. Jag går en timmes promenad om dagen, eller mer, för att jag är rastlös så vill inte hunden alltid följa med. Trots att det är hunden själv som väljer att inte gå med mig så får jag så dåligt samvete att hon inte aktiveras. Och varje gång vi åker hemifrån är det jobbigt för att jag vet att hunden vantrivs att vara ensam. Ändå är hon nästan bara ensam när jag åker för att handla och det är inte alls ofta.
          Hästarna är samma ångest. Jag hinner inte rida varje dag, men hästarna är medelålder/gamla och verkar trivas utmärkt i sina stora hagar. Blir de bara borstade och kliade så är de alldeles förnöjda. Ändå är det så jobbigt! Speciellt på vintern när de kan se mig genom fönstret för att det är mörkt ute. Då står de där och gnäggar så fort de ser att jag rör mig. Knappast för att de vill arbeta, men ändå. Även om de blir borstade, kliade och masserade plus att de fått ut och röra på sig (om man kan kalla det röra på sig för de är såååå lata) så får de aldrig nog. Och jag kan ju inte flytta ut till dem för gott.
          Och så vill ju Lillan aktiveras. Ut på promenader fram och tillbaka på vägen utanför huset. Med hunden i släptåg. Efter en halvtimme i ösregn förbannar jag min dumma idé att uppmuntra mitt barn att vilja vara ute - för hon vill inte in och även om hunden fryser så överger hon inte sin lillmatte.

Husse går upp tidigt för att fodra och vattna djuren, han sköter veterinärbesök och hovslagare, mockar och hjälper till med utsläppen på morgonen och så umgås han med djuren. Sitter i TV-soffan och har hund och katter i knät tillsammans med lilla dottern. Vi är en av var sort och kompletterar varann rätt bra. Jag står för aktiviteten och han för vila. Båda sakerna behövs.

Risken är att jag får en till att få dåligt samvete över. För tänk om nya hunden inte nöjer sig med att bara vara familjehund. Inte gillar svamppromenader eller lek i trädgården. Om hunden avskyr att följa efter lillmatte fram och tillbaka utanför huset. Om nya hunden kräver en massa, massa lydnadsträning för att inte bli ett soffätande monster. Eller tänk om jag får ett riktigt jobb. 80% arbete jämt och ständigt och bara 20% hemma med två- och fyrbenta familjemedlemmar. Och vems tid ska offras? Gammelhundens? Hästarnas?

Samtidigt så älskar jag ju hundar. Och alla andra djur. Det är det där med förändringar...

Citera
          ester
          Inlägg 22-07-2006, 22:00
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (zaaritha @ 22-07-2006, 22:45)

Enligt de uppfödare vi pratat med är de lugna och trevliga familjehundar. Lätta att ha med att göra. Jag trodde att de var såna som käkade brevbärare wacko.gif

Men visst, vi har haft flera hundar tidigare, förutom den vi har nu. Jag har tävlat i lydnad när jag var tonåring, om det fortfarande räknas.

Citera
          zaaritha
          Inlägg 22-07-2006, 22:07
          Länk hit: #8

Medlem

Klart det räknas!
          Lycka till--med vilken hund det nu blir!!
          Själv vill jag ha en rhodesian ridgeback............

Citera
          Leia
          Inlägg 23-07-2006, 06:39
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

CITAT (ester @ 22-07-2006, 23:00)
          CITAT (zaaritha @ 22-07-2006, 22:45)

Enligt de uppfödare vi pratat med är de lugna och trevliga familjehundar. Lätta att ha med att göra. Jag trodde att de var såna som käkade brevbärare wacko.gif

Men visst, vi har haft flera hundar tidigare, förutom den vi har nu. Jag har tävlat i lydnad när jag var tonåring, om det fortfarande räknas.

Det är också vad jag har fått för uppfattning om dem. Jag känner en tjej som har två. Men stora blir de! (men jätte fina wub.gif )

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 23-07-2006, 09:28
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (zaaritha @ 22-07-2006, 23:07)
          Klart det räknas!
          Lycka till--med vilken hund det nu blir!!
          Själv vill jag ha en rhodesian ridgeback............

Har du sett denna tråd?

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...073f559d3b1b1c9

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Leia
          Inlägg 14-08-2006, 18:56
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

Ester! hur går det med valp tankarna? Jag tror att jag har avslöjat dig som "Morrfräs" på Allt om hundars hundsnack!?

Isådanfall så vet jag redan att det blir en basset till och inte en Cane corso, har jag rätt? smile.gif wub.gif

Citera
          ester
          Inlägg 16-08-2006, 16:25
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Leia @ 14-08-2006, 19:56)
          Ester! hur går det med valp tankarna? Jag tror att jag har avslöjat dig som "Morrfräs" på Allt om hundars hundsnack!?

Isådanfall så vet jag redan att det blir en basset till och inte en Cane corso, har jag rätt? smile.gif wub.gif

Jo, Cane corso verkade lite väl tuffa för oss. Eller så inbillar jag mig bara. Jag hade tidigare en dominant goldenhane som ofta hamnade i slagsmål. Han var lydig och jag höll honom fot, med eller utan koppel, men fick alltid oroa mig över andra hundar som sprang lösa. Nu har vi ju haft tur i alla dessa år med en basset som funkar med alla andra hundar. De är så sociala och har så mycket hund-flockinstinkt att de trivs bäst ihop med andra hundar, helst andra bassets.

Valpletandet går väl inget vidare, men så vill vi vara lite kräsna också. En två färgad tik ska det vara och den ska komma från något av de kennel som vi bestämt att vi gillar och vara efter bra föräldrar. En frisk och sund hund som jag ska kunna spåra med!
          dessvärre hade kennlet vi helst vill köpa från bara trefärgade tikar. Men det kommer väl fler chanser.

Fast i dag kunde jag med lätthet valt bort basset för vilken annan ras som helst (utom schäfer). Ester vill inte promenera i skogen med mig och i dag var hon extra trögbedd. Vägrade att lämna verandan och en basset som vägrar lägger sig helt enkelt med tassarna i vädret och skulle hellre dö än att resa på sig mad.gif Så jag fick gå min promenad ensam! Tänk vad trevligt det hade varit med en hund som ville med, trots att det hade regnat. Nån som kanske skulle kunna tänka sig att plocka kantareller med mig utan att dööööö av tristess vid första svampstället. Och som inte drog i parkeringsbromsen om jag valde "fel" väg. En hund som själv gick ur soffan på morgonen och inte behövde väckas klockan 10.

Fast annars är de bara goa. Och Ester kammar särskilt många pluspoäng när hon är en sådan änglasnäll kompis åt sin lillmatte. I dag kröp hon ner under Lillans täcke på lunchvilan när det åskade. Inte för att hunden är rädd för åskan utan mer för att skydda lillmatte. En tung hundsuck och så stoppade hon in sin nos i lillmattes armhåla och låg alldeles stilla tills Lillan vaknade. wub.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 08:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon