Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > hjälp, igen kryddväxter
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 29-07-2006, 10:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

hejsan
          sökte men hittad eingen tråd som gav mig nåt
          så basilika,mynta är dom härdiga i zon 2 med skydd , och jag vill verkligen veta deras minsta så jag vet om man ska gräva upp dom sne eller inte .
          själv vet jga at rosmarin klara sig ute i zon 2 med skydd men hur är det emd dom här två .

har en jätte fin mynta som blommar för fult å har gjort hela sommren nästan å synd om man skulle behöva gräva upp dne sne har jag basilika med ja
          tacks så mycket

Citera
          Gåsis
          Inlägg 29-07-2006, 11:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Basilikan är inte härdig, jag tror inte ens den tål en frostknäpp. Myntan däremot borde klara sig.

/Åsa

Citera
          Gurkan
          Inlägg 29-07-2006, 15:50
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

Dom flesta odlar basilika som ettåring, det tar ju bara några veckor att få nya friska plantor så det är i regel inte värt besväret att övervintra dem. (Jag vet att en del här gör det men jag föredrar nya plantor varje säsong.)
          Dom stryker garanterat med vid första frosten.

Alla myntor är härdiga hos dig i Zon2.

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          rosita
          Inlägg 29-07-2006, 16:03
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

CITAT (flaxss @ 29-07-2006, 11:33)
          själv vet jga at rosmarin klara sig ute i zon 2 med skydd men hur är det emd dom här två .

Jag tror inte att rosmarin klarar många minusgrader i zon 2. Jag odlar i zon 1 och min första rosmarin frös bort förrförra vintern, fast det inte var särskilt kallt, i alla fall inte som i vintras. Numera har jag rosmarin planterad i kruka som jag gräver ner helt i marken och till hösten tar jag upp krukan och förvarar svalt under vintern. rolleyes.gif

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 29-07-2006, 16:24
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (rosita @ 29-07-2006, 17:03)
          CITAT (flaxss @ 29-07-2006, 11:33)

själv vet jga at rosmarin klara sig ute i zon 2 med skydd  men hur är det emd  dom här  två .

Jag tror inte att rosmarin klarar många minusgrader i zon 2. Jag odlar i zon 1 och min första rosmarin frös bort förrförra vintern, fast det inte var särskilt kallt, i alla fall inte som i vintras. Numera har jag rosmarin planterad i kruka som jag gräver ner helt i marken och till hösten tar jag upp krukan och förvarar svalt under vintern. rolleyes.gif

jag har rosmari i marken
          http://image60.webshots.com/60/8/5/23/2594...52igqbSU_ph.jpg
          iförsig första sommaren , men jag har haft inann i kruka långt in på vintern som lever än i da sen två vintar tillbaka .
          dom klara ner till ca -10c och i zon 1 i värmalägen å skyddade lägen klara dne sig eventuellt med skydd en sträng vinter eller kankse flera vintar .
          kan jag ha plamer så kan jag ha rosmari i zon 2 vi brukar inte äns få lägre än -15c -19c . å då skyddar jag dne även emd cellplast,grönvinterväv å värmeljus wub.gif

Citera
          Merlin
          Inlägg 29-07-2006, 22:23
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 046
          Medlem nr: 6 984

Rosmarin kan klara sig inomhus om du sprutar lite vatten på "barren" under vintern. Den brukar dock tappa en del barr men de växer ju ut igen nästa vår smile.gif !
          Mynta klarar sig utan problem i dina breddgrader!!! Basilikan kan du ta frön av eller försöka sticklingsföröka under hösten. Kanske har du någon form av tilläggsbelysning hemma? Av mina favoritsorter brukar jag alltid ta frön + några sticklingar på hösten. Sticklingarna får man förstås vattna ganska ofta även under vinterhalvåret och jag brukar ha belysningen på 16 timmar per dag mellan november och april!

--------------------
          Vänta inte på mirakel. Du är själv ett mirakel.
          Henry Miller (1891-1980)

Citera
          Gurkan
          Inlägg 29-07-2006, 23:53
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

Att sticklingföröröka basilika är väldigt enkelt, bara att klippa av kvistar och sätta i en kruka med fuktig jord så har du nya plantor. Rotar sig och börjar växa inom en vecka om det är tillräckligt varmt. Inte för många stora blad på kvistarna bara och gärna en plastpåse över första veckan.

Att ta egna basilikafrön har jag aldrig provat. Funkar det även om du har flera olika sorter Merlin ? Korsbefruktar dom inte varandra ?

Rosmarin har jag ingen tumme med, dom dör ute och inne, sommar som vinter för mig ... sad.gif

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 30-07-2006, 00:21
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Merlin @ 29-07-2006, 23:23)
          Rosmarin kan klara sig inomhus om du sprutar lite vatten på "barren" under vintern. Den brukar dock tappa en del barr men de växer ju ut igen nästa vår smile.gif !

inne är inte ppå fråga för rosmarin utan den ska vara ute i ur å skur .
          men mynta var ju roligt att dne klara sig dne här växt jätte mycket på sommren . sne basilikan är dne inte härdig så får vintenr ta dne för jag orka rnåg inte stickling kankse ventuellt ny frön elelr plantor på våren .

tack för svar alla wub.gif
          ska kankse köpa fler myntor att plantar om dom är så pass härdiga alla blommorna är jätte söta wub.gif

tusen tack igen alla

Citera
          Merlin
          Inlägg 30-07-2006, 22:01
          Länk hit: #9

Medlem

Glöm inta att använda örterna flaxx! Koka te (även basilika ger ett gott och hälsosamt te) och klart att du ska fröså en ny omgång nästa år.
          Impecta säljer en sort som dom kallar trädbasilika och den är flerårig och kan övervintras i ett svalt rum eller kanske t o m i ett vanligt rum om du ger den extraljus. Nästa vår ska jag bara köpa frön av den smile.gif smile.gif !!!

Gurkan! Jag odlar aldrig blommande plantor på samma ställe! Min stora genovese odlar jag i växthuset eftersom den blir godast så (kräver mycket värme). Thaibasilikan har jag inomhus på min tvättmaskin smile.gif som står framför ett stort fönster och citronbasilikan odlar jag utomhus då den (iaf hos mig) klarar kyliga nätter bättre än de andra sorterna. Hittills har de inte blandat sig med varandra troligtvis beroende att de "bor" i olika väderstreck en bra bit ifrån varandra smile.gif smile.gif .

--------------------
          Henry Miller (1891-1980)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-08-2006, 21:55
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Merlin @ 30-07-2006, 23:01)
          Glöm inta att använda örterna flaxx! Koka te (även basilika ger ett gott och hälsosamt te) och klart att du ska fröså en ny omgång nästa år.
          Impecta säljer en sort som dom kallar trädbasilika och den är flerårig och kan övervintras i ett svalt rum eller kanske t o m i ett vanligt rum om du ger den extraljus. Nästa vår ska jag bara köpa frön av den smile.gif smile.gif !!!

åhh tacck för tipset wub.gif

Citera
          Merlin
          Inlägg 01-08-2006, 22:25
          Länk hit: #11

Medlem

Så gärna wub.gif

--------------------
          Henry Miller (1891-1980)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 19:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon