CITAT (Cilla @ 12-11-2002, 15:19)
Att fröna inte gror kan bero på just att det finns många som tycker om att äta dem. Men det beror nog lika ofta på bevattningen. Även om solrosgroddar är mindre känsliga än många andra så behöver de konstant bevattning och lucker jord i början, gärna sandblandad.
Man kan förodla solrosor också, och sätta ut plantor när frostrisken är över. Eller som jag - sätta ned en massa frön (jag använder fågelfröpåsar). Hur många som äts upp eller inte gror vet jag inte, men alltid blir det solrosor någonstans.
Cilla
va bra nästa år ska jag förgro solrosor

för jag VILL ha såna lite granna för att fåglarna ska ha dom sen att äta, fast de e ju det där med vatten ,jag har ju bara regnvatten att tillgå så jag får väl låta solrosorna få lite sånt då

vill dom ha mycket vatten eller klarar dom sej om dom får som alla mina andra när det är risk för uttorkning,plus nyplanterade förstås
jag samlar ju vatten i tunnor o har numera också reservoar dammar så att det aldrig blir helt slut på vatten,,
min son o jag grävde två jättestora dammar för att samla vatten i underbart att inte bara vara beroende av vad molnen ger ,för det kan ju dröja mellan regnen ibland