Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Nya spännande pelargoner, ..kan de korsa sig hur som helst?
          Whiskuchi
          Inlägg 15-08-2006, 08:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Jag tänkte samla in frön från mina pelargoner i år, mycket för att få en anledning att börja odla tiiiidigt nästa år (man kan börja i januari, va?). Dessutom ska det bli spännande att se vad det blir för sorter.. jag är medveten om att de förmodligen kommer bli ganska trista, men tänk om man skulle lyckas få fram nåt snyggt! tongue.gif
          Men... kan de korsa sig hur som helst? Kan tex en stjärnpelargon korsas med en "vanlig"? Kan doftisarna korsa in sig hur som helst? Jag har haft flera sorter som blommat samtidigt och det vore lite skoj att ha åtminstone ett litet hum om vilka blandningar det kan bli biggrin.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 16-08-2006, 09:39
          Länk hit: #2

Medlem

Ingen som vet? Jag får helt enkelt så dem och hoppas på det bästa då.. hur lång tid tar det innan en frösådd pelargon blommar? (notera min optimism - jag är helt säker på att de inte bara kommer överleva min ömma vård, utan även blomma) biggrin.gif

jag som inte ens skördat fröna än... hur gör man det förresten? laugh.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 16-08-2006, 10:29
          Länk hit: #3

Gäster

CITAT
          hur lång tid tar det innan en frösådd pelargon blommar?

Jag sådde mina (köpefrön) 29 januari. Jag har inte antecknat exakt när de började blomma, men de blommade i allafall i juli. Nu ser de ut så här:

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 16-08-2006, 12:00
          Länk hit: #4

Medlem

Eva 33c: Tjusigt! wub.gif
          Då blommar de alltså redan första året. Bra om man är otålig som jag tenderar att vara ibland tongue.gif

--------------------

Citera
          Margith
          Inlägg 16-08-2006, 16:39
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

Jaha, då kommer jag och är trist och negativ sad.gif wub.gif
          Köpefrön har alltid blommat år 1 hos mig, men egna fröer är nåt helt annat wink.gif Jag har två frösådda Mårbackor som är 3 år gamla och ännu har de inte blommat wacko.gif
          Pelargoner korsar sig hej vilt och dessutom verkar det som om de kan "plocka fram" gener från korsningar generationer tillbaka blink.gif så vad det blir av dina frösådder vet du aldrig.
          Zonaler kan bli stjärnpelargoner, det har jag hört talas om, men jag har aldrig hört att zonaler spontant korsar sig med doftisar unsure.gif
          Det här en dålig bild på hur fröerna ska se ut när de är mogna. Ser du fröerna? De ska alltså ha lossnat nertill, men sitta fast upptill biggrin.gif Jag har sett bra mycket bättre bilder på mogna pelargonfröer än den här, men den här är iaf min biggrin.gif

Enligt min erfarenhet får du högre grobarhet ju fortare du sår fröerna, men sår du på hösten måste du ha både extraljus och värme till dina små plantor hela vintern igenom.

Lycka till med dina fröer, det ÄR jättespännande att se vad det blir wub.gif

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 27-08-2006, 09:00
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Kolla vad du kan få fram om du har tur! Den är ju så läcker så man vill "äta upp den"!!!!!

ps-forum

Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 27-08-2006, 14:10
          Länk hit: #7

Medlem

WOW, vilken vacker! wub.gif
          (nästa år tänker jag minsann köpa en hel massa pelargoner, ställa ihop dem och hoppas) tongue.gif

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-08-2025, 00:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon