Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Min gurkplanta lång och gänglig, Har den ett liv att se fram emot?
          AnkiHbg
          Inlägg 21-05-2003, 23:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 753

Hej
          Idag planterade jag om min "växthusgurkplanta" till en 28 cm kruka men när jag skulle få ut den ur krukan och sätta den i nästa så ramlade den ut och den bröts av i flera delar, men huvudplantan blev kvar .

Nu ser den så lång och gänglig ut utan dom grenar som föll av, men för övrigt blommar toppen och där sitter något som ser ut som minigurkor precis innan blomman vad är det för något ???

Tror ni ändå att den fortsätter växa, kommer det nya skott med blad o grenar längs stammen??

Hälsn Anki i Hbg

Ps Är krukan stor nog ds

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 22-05-2003, 07:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Gurkplantan kommer att fungera och sätta frukt även om sidoskotten gått av, faktum är att man i yrkesodling tar bort sidoskotten när man odlar enligt paraplymetoden. Då har man bara en lian upp till ett snöre som löper i taket och där toppar man så att man får nya skott som gör att växten ser ut lite som ett paraply. Växten brukar kunna skjuta nya skott längs stammen. Så länge huvudstammen + bladen ser fina ut så kommer växten fungera bra.

Små gurkor är troligtvis fruktämnen som sitter bakom honblomman det är dessa som blir gurkor. Vissa sorter gurka kräver pollinering andra är självfertila.

Skulle fruktämnen inte utvecklas beror det ofta på dålig pollinering eller att plantan inte orkar ta fram fler frukter för närvarande.

Vet inte hur mänga liter jord 28cm krukan innehåller, en 10 liter jord brukar åtminstone behövas.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 15:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon