Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Sprider sig mjöldagg till andra sorter?, HJÄLP!!
          catlady
          Inlägg 17-08-2006, 20:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 475
          Medlem nr: 7 256

Fick mjöldagg på mina äppleskott, men fick berättat för mig att mjöldagg är artspecifik så det var inte någon fara för mina andra växter.
          Men nu när jag kommit hem från en veckas semester tycker jag att min Rysk Martorn visst ser ut att ha fått en släng av mjöldagg! sad.gif
          Hur ska det då gå för allt annat som stått nära; clementin, belladonna, salvia, luktärter etc. etc.?!
          Snälla, hjälp mig!

--------------------
          God odlingslycka!
          Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1

Citera
          Betty
          Inlägg 17-08-2006, 21:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Det blir mjöldagg på lite av varje i min trädgård så här års... det är normalt. Bergklinten t.ex. blir så mjölig att jag klipper ner den jämns med marken varje år kring månadsskiftet juli/augusti. Den kommer med nya friska blad och hinner bli tillräckligt stor för att klara vintern sen. Porslinsveronikan får mjöldagg alldeles efter blomningen, jag klipper ner den med så att det får komma nytt fräscht nerifrån. En del nävor drabbas också, lika som många aklejor och riddarsporrar. Till de du inte vill klippa ner t.ex. klematis så kan du
          blanda 1-2 msk bikarbonat+ 1 msk vanlig såpa, grön eller gul kvittar, i en liter vatten Spruta 3-4 ggr med en veckas mellanrum. smile.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          catlady
          Inlägg 17-08-2006, 21:14
          Länk hit: #3

Medlem

Ok, tack så mycket för tipset! Men usch vad tråkigt att få mjöldagg varje år! Är det vanligt?

--------------------
          God odlingslycka!

Citera
          Betty
          Inlägg 17-08-2006, 21:20
          Länk hit: #4

Medlem

Ja, tyvärr är det så att en del växter drabbas mer eller mindre varje år. Höstflox brukar ofta få det problemet, men peppar peppar - mina har hittills klarat sig varje år. smile.gif

--------------------

Citera
          Lemonne
          Inlägg 18-08-2006, 07:51
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem nr: 7 888

Hjälp - varför denna skräck för mjöldagg?? Det är inte så farligt! Det kommer för att växten har det alldeles för torrt, det går att förebygga. Och om man nu ändå får mjöldagg så räcker det med att spola med vanligt vatten, se till att ha riktigt hård stråle på trädgårdsslangen bara!

Spola växterna som har drabbats, ta bara bort det som verkar väldigt mjöldaggsangripet. Ser du till att växterna har det tillräckligt blött trivs inte mjöldaggen, så då kommer den inte att spridas heller.

Citera
          Betty
          Inlägg 18-08-2006, 08:06
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Lemonne @ 18-08-2006, 08:51)
          Hjälp - varför denna skräck för mjöldagg?? Det är inte så farligt! Det kommer för att växten har det alldeles för torrt, det går att förebygga. Och om man nu ändå får mjöldagg så räcker det med att spola med vanligt vatten, se till att ha riktigt hård stråle på trädgårdsslangen bara!

Spola växterna som har drabbats, ta bara bort det som verkar väldigt mjöldaggsangripet. Ser du till att växterna har det tillräckligt blött trivs inte mjöldaggen, så då kommer den inte att spridas heller.

Att spola perenner med hård stråle är inte alltid en hit... inte alla tål det utan blir bara trasiga och ännu fulare. Många perenner blir stora, yviga och spetiga efter huvudblomningen. T.ex. bergklint, riddarsporrar, akleja, porslinsveronika, en del nävor - som jag nämnde, de blir mycket finare efter nerklippning + att man blir av med mjöldaggen, dessutom belönas man ofta med ett andra blomsterflor om man klipper ner dem.

Vissa växter är extra känsliga för mjöldagg, t.ex. höstflox, de drabbas ofta årligen - även om man är noga med med vattningen.

--------------------

Citera
          catlady
          Inlägg 18-08-2006, 19:24
          Länk hit: #7

Medlem

Jag är rädd för mjöldagg eftersom jag bara har en liten liten balkong där allt står jättetätt, och för att fyra av mina äppleskott blev så hårt åtgångna av mjöldagg att de skrumpnade ihop och fick tillslut slängas - trots anti-mjöldagg-sprej! sad.gif Och för att folk härinne har sagt att det är så svårt att bli av med, om man en gång fått det så återkommer det varje år!

--------------------
          God odlingslycka!

Citera
          mari_tres
          Inlägg 20-08-2006, 19:40
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 554
          Medlem nr: 1 048

Gillar inte heller mjöldagg, har grävt upp två krusbärsbuskar och kommer att ta bort svartvinbären snart, för det går inte att ta tillvara på skörden. Allt som kan få mjöldagg har det, till och med delar av gräsmattan... Blä! Så tråkigt!

--------------------
          Simma lungt!!

Zon 4½ Sundsvall, Nolby

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 18:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon