Heja Flaxss!

Halva grejen med zonknäckeri är att våga, så du har helt klart rätt infallsvinkel. Haken med temperatur är att det inte bara är gradtalet, utan även hur länge, hur vått, hur gammal planta och tusen andra små detaljer som påverkar. Och andra sidan anges avses sällan temperaturer som dödar på fläcken när man anger härdighet för en viss växt utan snarare vad de kan utstå över nån natt per år. USDA systemet bygger ju på förväntat årsminima. Jag hoppas testerna går bra, och ser fram emot avrapporteringen. Om du orkar så notera även hur länge de utsätts för kyla osv.
Riskera inte plantor som du inte kan ersätta. Det ångrar man efteråt. Halva grejen men zonknäckning är växtförökning, för att kunna komma tillbaka en annan dag, och försöka rätta till det man gjorde fel förra gången.
Om jag får önska mig en växt som jag skulle vilja veta mer om är det murgrönsaralia, Fatshedera x lizei. Det är en korsning mellan murgröna och fatsia. Den har stora mjuktgröna vintergröna blad som liknar fatsian, men den brukar anges som härdigare. I svensk litteratur, om den någonsin nämns anses den knappt tåla minusgrader, medan den i utländsk tål nedåt -18C. Troligtvis har de svenska författarna inte egen erfarenhet av växten. Hursomhelst är den mycket fatsia lik, men troligtvis härdigare. Idag köpte jag en planta för 29kr på blomsterlandet här Skövde så de är inte dyra. Sedan är det såklart inte direkt bästa tiden att plantera ut dem just nu.

Men som nån sa, ett frö som aldrig sås kommer aldrig att gro.