Medlem
Antal inlägg: 448
Medlem sedan: 17-04-2004
Medlem nr: 3 314
Fick ett mail till jobbet med följande text:
God dag, bäste kund! För Nordea har sommar 2006 blivit en av de mest fulla med illegala operationer. Det blir allt oftare att den konfidentiella informationen om våra kunder intresserar svindlare. Det är rätt många som vänder sig till oss för att vi skyddar deras konto mot förlust av pengar.
På grund av det förklarar Nordea nästa månad för månaden av fraudkamp. Fram till 1 September skall alla våra kunder aktivera den nya kontosäkerhetssystemet. Vi har genomfört ett stort arbete för att förbättra det. Systemet har blivit kontrollerat av ledande specialister inom e-betalningssytemen och alla oberoende expeterter har redan bekräftat dess fullvärdighet vad gäller fraudbekämpning. På grund av att dessa uppgifter kan användas av kriminella, piblicerar vi inte dem i öppna källor.
Du har blivit slumpmässigt vald som deltagare i systemets avslutningsprov. För tillfället föreslår vi att Du klickar på länken http://app.nordea.se/login/security.html och genom en vanlig inloggning till Internet-banking aktiverar det nya säkerhetssytemet. För tillfället kan Du märka vissa förbiseenden medan Du arbetar. Vi vet att de finns, och ber Dig därför att inte ge oss någon tillägginformation om problem som har uppståt, vi skall lösa dem på egen hand.
Vi skall uppmärksamma Dig att från och med september blir Du tvungen att använda det nya säkerhetssystemet i alla fall, annars kommer Dina konton bli blockerade tills Din fulla personliga identifikation är klar. Därför föreslår vi att Du så snart som möjligt börjar tillämpa de nya säkerhetsstandarderna.
Med vänliga hälsningar, Nordea fraudkampavdelningen
Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem sedan: 08-11-2002
Medlem nr: 296
Tänk om alla dessa bedragare istället använde sina kunskaper till mänsklighetens fromma istället för till att försöka fylla sina egna fickor. Det står lite om detta mail på bankens hemsida. Undrar hur dom får tag på mailadresserna? Nu verkar det som om dom skickar lite hur som helst, jag har inte fått något trots att jag är Nordea-kund. Var kan man klaga?
Fast jag undrar vad fraudkamp är för något? Sånt reagerar nog dom flesta på.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Medlem
Antal inlägg: 611
Medlem sedan: 16-08-2005
Medlem nr: 6 380
CITAT (LadyG @ 30-08-2006, 21:09)
Nej, jag har ingen aning
Nej.. men.. alltså - med risk för att låta som en besserwisser. Det betyder ju bedrägeribekämpning. Inom EU finns t ex flera organ som jobbar med "fraud" eller rättare sagt mot. caprifol
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem sedan: 01-04-2004
Medlem nr: 3 128
jag hörde att ett tiotal kunder hade nappat och blivit av med totalt några hundra tusen kr, jag kan som sagt inte fatta hur man kan svara på ett så amatörmässigt brev