Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vattensork, Finns det någon hjälp mot Vattensork?
          väddö
          Inlägg 24-05-2003, 17:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 1 509

Hej!

Vad kan ni rekomendera mot vattensork i trädgården!?
          Går dom att skrämma bort eller kan man ta dom med fällor?
          Jag har hört att man kan försöka med karbid, vet inte om det fungerar.
          Ultraljudstavar i gräsmattan kan det vara en lösning?

Går det att täcka rötter med metallnät för att stoppa angreppen, vilken storlek får maskorna i nätet vara om sorken inte ska komma in men rötterna ska kunna leta sig ut.

Tacksam för svar
          Jesper

Citera
          Sivan
          Inlägg 26-05-2003, 18:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 107

Stackars dig!
          Vattensork har vi varit drabbade av i ca 3 år, nu har de försvunnit, naturlig avgång skulle jag tro. Men ve och fasa de gamla gångarna är invaderade av ängs- och åkersork istället!
          Vi har nog testat allt som stod till buds, men tyvärr utan någon större framgång. Men du får gärna vetav vad vi gjorde.
          Massor av karbid i alla synliga hål, råttgift vid vissa hål som vi täckte över med typ en låda för att inte oroa, fällor gillrade med morötter (mest effektivt) för då dog de som fastnade i allafall.
          Andra grejor som vi kört hårt med är att sätta massor av Alium lökar (då menar jag inte två stycken utan ett 20-tal. Bondbönor som de lär sky doften av satte vi som en häck runt hela tomten, såg inte klokt ut och hade absolut ingen effekt.
          Ja tyvärr ingen vettig hjälp för dig sad.gif men du kan slippa att gå på en massa minor och slänga ut pengar i onödan.
          Kommer du på något är även vi tacksamma för alla tips!

Citera
          Annika i Korshol...
          Inlägg 27-05-2003, 12:41
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 120
          Medlem nr: 181

Katt är nog effektivast! Första året med egen trädgård blev en besvikelse vad gäller potatis odlingen. Det fanns helt enkelt inga potatisar kvar på hösten. Några få kunde man hitta som redan var gnagade på och förståss massor av gångar. Provad med fälla men borde ha haft den i mörker vid någon gång så kanske det hade lyckats bättre. Nästa vår skaffade jag katt!

Köpte en vuxen katt från Katthuset för övergivna katter. Det var en opererad hankatt på 3 - 4 år som hade varit där länge och verkade snäll men absolut måste få vara utomhus (också) eftersom den varit det tidigare. De flesta säger nog att det ska var en honkatt för att den ska jaga, men det är säkert olika från fall till fall. Flix jagar i alla fall fortfarande och har inte tid att vara inne på somrarna. Har nu haft honom i 3 år och är mycket nöjd. Skulle inte ge bort honom! Har fixat en katt lucka till varmgaraget där han har sovplats och extra mat (torrfoder) och vatten. Så han klarar sig väldigt bra ensam ett veckoslut om det behövs. Om han måste vara ensam längre så ordnar jag så att någon kompis kommer och ser till honom. Rekommenderas absolut!!!

Hur någon kan överge en så härlig katt, förstår jag inte! Och man har kanske inte alltid så tur att man får en perfekt jägare om det är det man vill ha. Men pröva! Jag hade aldrig haft katt tidigare och trodde jag var hundmänniska, men jag vill absolut inte byta ut Flix!! wub.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 17:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon