Medlem
Antal inlägg: 324
Medlem nr: 5 306
Under bladen på många av mina chileplantor sitter det små hårda vitaktiga bulor. Jag trodde först att det kunde vara ohyra som lämnat spår efter sig men vad skulle det i så fall vara? Jag har inte kunnat se några djur förutom några enstaka bladlöss som jag skrapat bort allteftersom. Bulorna går inte att ta bort, de ser ut att vara en del av bladet. Det jag nu misstänker är att bladen utsöndrar kalk, salt eller något annat mineral - jag har nämligen vatten som dels är kalkrikt dels har förhöjda värden av nitrat. Har någon sett nåt liknande?
Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31
Jag tycker det ser ut som pyttesmå ödem (cellerna har sprängts ofta p.g.a högt vattentryck), det är ingen ohyra eller sjukdom och det påverkar inte växten.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
Medlem
Antal inlägg: 324
Medlem nr: 5 306
Aha, det låter rimligt förstås, och bra för då är det ofarligt. Men som vanligt kan jag inte skylla på någon annan än mig själv , för jag antar att det beror på att jag vattnat för mycket...
Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31
Det beror på en kombination av saker ex. hur starkt/svagt ljuset är, hur torr/fuktig luften är mm. det är sånt som styr hur snabbt vattnet transporteras upp i bladen.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)