Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur flexibel ska man vara?, när det gäller arbetstider...
          niklaswik
          Inlägg 04-09-2006, 08:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 809
          Medlem nr: 4 547

Jag har ett litet problem. Som inte är så jättelitet ändå.

Jag har väldigt väldigt svårt att säga nej om dom ringer från jobbet och frågar om jag kan jobba.

T.ex. så sa dom förra fredagen (fredagen före förra veckan) att jag skulle jobba söndag-torsdag veckan som var nu senast, dessutom var det nattkörningar så jag fick egentligen helg på torsdag morgon. Kanonbra tyckte jag och åkte till min tjej 6 mil bort och skulle som en del kanske vet också kolla på lägenhet där.

När jag satt i bilen på väg dit vid 3 på eftermiddagen så ringde min chef och frågade om jag kunde komma och jobba "imorgon", alltså på fredagen när jag från början var lovad att vara ledig. Jag gick med på det men direkt efteråt så kände jag hur dumt det var....

Jag blev alltså tvungen att åka hem igen samma kväll och tillbaks dom där 6 milen igen kvällen efter för att kolla på en annan lägenhet.

Dessutom blev ju inte min tjej speciellt glad och inte jag heller..

Det är inte första gången det här händer.

Samtidigt så känns det ju som om jag borde ställa upp och visa att jag är bra att ha på jobbet så att dom ska vilja ha kvar mig. Har varit där sen 1 maj som "sommarjobbare" och fått provanställning nu fr.o.m. 1 sep.

Om jag skulle säga "Nej det kan jag inte" så känns det som om jag bara ger dom problem med att försöka hitta nån annan som kan jobba då. sad.gif

Tråkigt... wacko.gif

--------------------
          //Niklas

Citera
          KURT
          Inlägg 04-09-2006, 08:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Om du inte alltid är anträffbar så kan du kanske styra det utan att behöva säga nej. Bara för att man har mobiltelefon så behöver man ju inte vara anträffbar 24 h /dygn. Oftast kan man ju på något sätt se vem som ringer.

Citera
          mari_tres
          Inlägg 04-09-2006, 08:54
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 554
          Medlem nr: 1 048

Men å andra sidan så måste man ju få ha lite ledigt och lite privatliv och jag kan inte tänka mig annat än att chefen inte förstår om du har annat planerat!! Har själv suttit i den sitsen då jag har tackat ja till alla pass jag har fått, även fast jag har haft anant att göra, men det var ohållbart i längden. Chefen är väl också en människa... KLart att man vill kunna genomföra det man har planerat!! Om man vill kan man ju säga att "ja, då och då kan jag, men de här datumen är jag bortrest/upptagen och kan inte", så vet hon/han det redan innan och du riskterar inte att låta som om du inte vill jobba!

--------------------
          Simma lungt!!

Zon 4½ Sundsvall, Nolby

Citera
          Pirum
          Inlägg 04-09-2006, 09:49
          Länk hit: #4

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Jag tycker att man ska vara ganska oflexibel. Har visserligen jobbat en del övertid senaste veckan, men jag jobbar på ett ställe där det blir kaos varje gång någon inte kommer till jobbet. Det stora felet är givetvis inte att folk blir sjuka exempelvis, det stora felet är att personalantalet är så hårt trimmat att minsta avvikelse ställer till problem. Förstår att det är svårt som nyanställd, &/ förälder, men samtidigt måste man ju få fritid också.
          Jag är i valet och kvalet att jobba en extra lördag om någon vecka. Å ena sidan ger det bra pengar, å andra sidan har jag knappt tid för mig själv känns det som. Stod i regn igår och tog upp potatis (inte bra) eftersom jag inte vet när jag nästa gång har möjlighet.

--------------------
          zon2.5

Citera
          kristerh
          Inlägg 04-09-2006, 10:02
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Jag tycker du ska säga att du planerat att göra vissa saker, som att resa bort osv när de ringer, så att de lär sig att du inte alltid ställer upp,
          visst är det en knivig situation du har, som chefen säkert utnyttjar för att fylla vakanser vid sjukdomar mm, men det finns ju lagar på hur mycket man får jobba på en vecka, men visst kan det vara svårt att säga sådant till chefen innan man är fast anställd wink.gif men skylla på att du inte kan kan du ju alltid göra, glöm inte att ta upp "att du ställer upp" när det blir dags för löneförhandlingar, ett tungt argument för att få mer betalt.

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          niklaswik
          Inlägg 04-09-2006, 10:02
          Länk hit: #6

Medlem

KURT:
          Jo, men att låta bli att svara bara för att jag ser att dom ringer från jobbet känns ganska dumt...

mari_tres:
          Chefen är en människa, dessutom väldigt bra och snäll, vilket troligen är en anledning till att jag gärna är snäll tillbaks och ställer upp när dom vill..

Att säga speciella dagar som jag verkligen inte kan, det gör jag men det är sällan jag har nåt inplanerat som är jätteviktigt.

Jag kom just på en väldigt enkel sak som kanske gör det lite lättare för mig att säga nej. Jag kan ju helt enkelt fråga om det är några andra som dom också kan fråga först och om dom absolut inte kan så skulle jag väl kunna göra det.. Då blir det iaf lite lättare; antingen ringer dom inte mer, då har dom fått tag på nån, eller så ringer dom igen och har inte fått tag på nån annan, då "måste" jag ju göra det.

--------------------
          //Niklas

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 04-09-2006, 10:03
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Många gånger utnyttjar arbetsgivare unga nyanställda/provanställda...
          De kan få en att känna sig väldigt "behövd" och extra duktig...nästintill oersättlig

fast det i själva verket bara handlar om utnyttjande... de äldre, fast anställda vågar säga ifrån oftare.

Jag har hört nybliven pappa säga att det faktiskt inte finns någon som kan
          sköta hans jobb om han var pappaledig i tio dagar ohmy.gif

frågade honom om han trodde att företaget skulle kollapsa om han blev sjuk och inte kunde jobba... wink.gif

Citera
          niklaswik
          Inlägg 04-09-2006, 10:05
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Felix matte @ 04-09-2006, 11:03)

Det kan ju faktiskt vara så att det inte finns nån just där som kan det, däremot skulle dom kanske kunna hyra in nån tillfälligt.

--------------------
          //Niklas

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 04-09-2006, 10:12
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (niklaswik @ 04-09-2006, 11:05)

Det kan ju faktiskt vara så att det inte finns nån just där som kan det, däremot skulle dom kanske kunna hyra in nån tillfälligt.

Absolut inte, det handlade om en rikstäckande kedja med tusentals anställda
          så det fanns andra som kunde ta över
          och senare (när andra barnet föddes) har den pappan också förstått
          att världen inte går under om man unnar sig att vara hemma under barnets första dagar... då var han fast anställd och lite mer skinn på näsan. smile.gif

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 04-09-2006, 11:11
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

CITAT (niklaswik @ 04-09-2006, 11:02)
          ....Jag kom just på en väldigt enkel sak som kanske gör det lite lättare för mig att säga nej. Jag kan ju helt enkelt fråga om det är några andra som dom också kan fråga först och om dom absolut inte kan så skulle jag väl kunna göra det.. Då blir det iaf lite lättare; antingen ringer dom inte mer, då har dom fått tag på nån, eller så ringer dom igen och har inte fått tag på nån annan, då "måste" jag ju göra det........

Det tycker jag var ett bra förslag smile.gif Sedan så tycker jag att det är bra att du är på "allerten" och vill jobba. Det är mycket viktigt när man är "ny" att man visar vad man går för. Men naturligtvis så kan du inte sedan fortsätta att jobb hur mycket som hellst. Men som ung orkar man en hel del. Men om du är "pigg" o vill jobba extra ofta så är jag övertygad om att din chef även respekterar och förstår när "du inte kann". Huvudsaken är att du inte känner dig ytnyttjad utan att du känner dig behövd
          Säger Hamilton som har en hel del med personal frågor/problem att göra.........

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          netaave
          Inlägg 04-09-2006, 11:56
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Tror kanske dom frågar dig i första hand för att du är ung och barnlös.
          Vilket ju inte betyder att du alltid kan, men kanske oftare än en småbarnspappa.
          Kan ju också vara så att han vill anställa dig fast men inte kan för att det är så ini vassen dyrt att ha. En arbetsgivare får betala lika mycket i avgifter för en anställd som den anställdes lön, och det är inte så lätt om det är ett mindre företag.
          För en dialog med chefen vid en annan tidpunkt än när han frågar dig om extrajobb, förklara att du har en tjej 6 mil bort och er situation, säg att du gärna jobbar extra när du kan, men kanske inte alltid.

--------------------

Citera
          niklaswik
          Inlägg 04-09-2006, 12:58
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Felix matte @ 04-09-2006, 11:12)
          CITAT (niklaswik @ 04-09-2006, 11:05)

Absolut inte, det handlade om en rikstäckande kedja med tusentals anställda
          så det fanns andra som kunde ta över
          och senare (när andra barnet föddes) har den pappan också förstått
          att världen inte går under om man unnar sig att vara hemma under barnets första dagar... då var han fast anställd och lite mer skinn på näsan. smile.gif

Hehe, då var det ju en annan femma.. smile.gif

--------------------
          //Niklas

Citera
          niklaswik
          Inlägg 04-09-2006, 13:01
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Hamilton @ 04-09-2006, 12:11)
          CITAT (niklaswik @ 04-09-2006, 11:02)
          ....Jag kom just på en väldigt enkel sak som kanske gör det lite lättare för mig att säga nej. Jag kan ju helt enkelt fråga om det är några andra som dom också kan fråga först och om dom absolut inte kan så skulle jag väl kunna göra det.. Då blir det iaf lite lättare; antingen ringer dom inte mer, då har dom fått tag på nån, eller så ringer dom igen och har inte fått tag på nån annan, då "måste" jag ju göra det........

Det tycker jag var ett bra förslag smile.gif Sedan så tycker jag att det är bra att du är på "allerten" och vill jobba. Det är mycket viktigt när man är "ny" att man visar vad man går för. Men naturligtvis så kan du inte sedan fortsätta att jobb hur mycket som hellst. Men som ung orkar man en hel del. Men om du är "pigg" o vill jobba extra ofta så är jag övertygad om att din chef även respekterar och förstår när "du inte kann". Huvudsaken är att du inte känner dig ytnyttjad utan att du känner dig behövd
          Säger Hamilton som har en hel del med personal frågor/problem att göra.........

Som ung orkar man en hel del, det har du rätt i, dessutom tycker jag att jag har ett så jäkla roligt jobb så jag tycker egentligen det är sjukt att jag får betalt för det. biggrin.gif

Hade jobbet varit dödstråkigt så hade jag definitivt sagt ifrån mer, menmen, nu är det som det är.

Hur roligt jobbet än är så är det ändå roligare att vara ledig. biggrin.gif

Än så länge känner jag mig behövd, ändras det så får jag ta mig en funderare.

Neta:

Ung-och-barnlös-heten har nog lite med det att göra också, finns en kille som har barn som han har varannan vecka och dom veckorna får han jobba lite mindre så det är oftast då jag blir extrainkallad.

--------------------
          //Niklas

Citera
          Bettson
          Inlägg 04-09-2006, 13:06
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Niklas du kan sätta olika profiler på din telefon.

Du kan göra en Ledig-profil där bara de som verkligen får nå dig när du är ledig som släpps fram. Alla andra får medelande att abonnenten inte är tillgänglig just nu,försök senare.

Sedan när du kan tänka dig att jobba igen så gär du över till den allmänna profilen. Då slipper du det där dåliga samvetet för att du inte svarar.

Säger de så något på jobbet så var väl batteriet slut eller så..... tongue.gif

Citera
          Leia
          Inlägg 04-09-2006, 13:15
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

CITAT (Bettson @ 04-09-2006, 14:06)

Du kan göra en Ledig-profil där bara de som verkligen får nå dig när du är ledig som släpps fram. Alla andra får medelande att abonnenten inte är tillgänglig just nu,försök senare.

Sedan när du kan tänka dig att jobba igen så gär du över till den allmänna profilen. Då slipper du det där dåliga samvetet för att du inte svarar.

Min sambo har ställt in på sin telefon en polis signal när de ringer från hans jobb. Vill han inte jobba extra svarar han helt enkelt inte. Från hans jobb ringer de i princip alla hans lediga dagar och vill att han ska komma och det har han ledsnat på.
          Så det där med inställningar på mobilen för olika nummer är inte så tokigt! smile.gif

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 04-09-2006, 13:18
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

Hur gör man det där? Är det något man beställer av operatören eller kan man knappa till det själv? Några speciella telefoner???

Citera
          Bettson
          Inlägg 04-09-2006, 13:22
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (anna_rispan @ 04-09-2006, 14:18)

Hur gör man det där? Är det något man beställer av operatören eller kan man knappa till det själv? Några speciella telefoner???

Finns i de flesta telefoner under begreppet profil. Där kan du lägga upp en profil och gå igenom din adressbok vilka som får ringa.

Du kan ha ett flertal olika listor och välja emellan. Inte svårare än när du byter ringsignal.

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 04-09-2006, 13:30
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

jag kikade nu under Profiler, såg inte att jag kunde använda telefonboken. telefonen är kankse för gammal helt enkelt. det är nokia 3510i, den är väl urgammal i den där branschen..

Citera
          Bettson
          Inlägg 04-09-2006, 13:44
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (anna_rispan @ 04-09-2006, 14:30)
          jag kikade nu under Profiler, såg inte att jag kunde använda telefonboken. telefonen är kankse för gammal helt enkelt. det är nokia 3510i, den är väl urgammal i den där branschen..

Jag har visserligen Ericsson, men det har funnits i deras telefoner i minst 5 år. Så jag vore förvånad om Nokia inte har något liknande.

Så här gör man med Ericssontelefonen:
          Välj

INställningar
          Allmänt
          Välj en av de förinställda profilerna ochRedigera
          Bläddra till tillåtna samtal

Där kan man gå igenom adressboken och tala om vilka som jag tillåter att nå mig under denna profil.

Citera
          pimpim
          Inlägg 04-09-2006, 14:03
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 1 085

CITAT (anna_rispan @ 04-09-2006, 14:30)

Jag har också en nokia 3510i och ska man ha olika ringsignaler på den så går man in i telefonboken och letar upp telefonnumret man ska ändra, tryck info, val, bläddra till ange ringsignal och där kan man ändra till vilken ringsignal man vill ha till just det numret.
          Kanske lite rörigt förklarat, men hoppas att det går bra ändå huh.gif

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 07:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon