Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hösten är snart här........, Tagit in lite växter
          Lady Hamilton
          Inlägg 04-09-2006, 20:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Efter allt regnande och blåst så har jag blivit tvungen att ta in lite växter. Bl.a. min stora Fuchsia som blåst av o blivit halv (den vågar jag inte visa)
          Men så här ser det ut i ena hörnet i uterummet. Gurka (har jag haft inne sedan de var små) Banan och Clementin

Så här ser det ut från utsidan. Gubben "knorrade" lite över att jag redan satt i gång lysrören.........

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 04-09-2006, 20:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Höst ? näe inte än -jag har ju ananasen ute, allt annat med smile.gif
          men snart kanske ..

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 04-09-2006, 20:39
          Länk hit: #3

Medlem

ohmy.gif Här har det blåst och regnat så in i norden! Nästan alla krukor blåste om kull Och jag vill inte riskera att växterna blåser sönder så därför blev jag tvungen att rädda en del. wub.gif

--------------------
          Penseé album

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 04-09-2006, 21:05
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

inte ska du väl ta in nu jag har både banan ute å agave å ja har alla krukväxter ute . när det blåser får du sätta dom i lä jag tycker det är ovanlig varmnt på nättren vi går alldrig under +10c å man kna dra ett sträck att alla dom vanligaste krukväxterna tål +5c .

fast detså längre man väntar med växterna så bler man mer tvungen atttt hålla +10c för alla .

men nä inte höst nu det måste vara under +10c i en vecka om det ska räknas höst plus är ju dagarna hyfsat varma än hålelr sig runt +20c å det är ändå en växttemp för många .

här har med blåst hittade en del av mina krukor hos grannen som helt käkt sa är det dina men ändå så tycker jag växter är rätt så härdiga å tåliga . å här i skååne i da har det blåst rejält å allt är helt .

wub.gif wub.gif wub.gif

Citera
          renate
          Inlägg 04-09-2006, 21:17
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Här blåste det nästan storm,jag ställde min yukkapalm på altanen,den hade blåst omkull,cirtusträdet ställde jag intlll husväggen.det är väl snart dags att sätter in en del krukor på altanen,men fuchsior får vara ute lite till en del har redan blommat över.
          Jag tror inte att du behöver extra belysning än,gurkorna klara sig i dagsljuset.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 04-09-2006, 21:18
          Länk hit: #6

Medlem

Visst kan man sätta växterna i lä........men jag har inte hur mycket lä-platser som hellst. Och sedan så är det närmast de växterna som är 1,5m eller mera som jag blir tvungen att ta in eftersom de blir enorma vindfång och de klarar inte den enorma kraften som det blir i stört regn och storm vindar de bryts helt enkelt sönder sad.gif Och hur skulle mina stora plantor se ut om de blåste om kull och sedan rullade i väg. För mig räcker det att min enormt stora fuchsia han regn/blåsa sönder här om natten när det regnade över 70mm, och det kom i stört skurar. Många vägar här spolades sönder.
          Men visst än är det inte höst.........men det närmar sig allt mera.
          Och som sagt var jag vill gärna ha kvar mina stora plantor även tills nästa år. Många av dem har jag ju haft 3-5 år redan
          wub.gif Där av att jag kanske är överdrivet försiktig........

--------------------
          Penseé album

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 04-09-2006, 21:21
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (renate @ 04-09-2006, 22:17)
          ......Jag tror inte att du behöver extra belysning än,gurkorna klara sig i dagsljuset............

Gurkorna klarar sig men jag vill ha lite ljust laugh.gif Det blir ju så mörkt på kvällarna nu. Mår så bra av att gå omkring i ute rummet och pyssla med mina växter i ljus...........

--------------------
          Penseé album

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 04-09-2006, 21:34
          Länk hit: #8

Medlem

jo det är ju klart men du kna ju ta ut dom igen .

här har varit uppe i 34 i vindstyrka eller vad dte är .

å jag hadde mitt ute å jag hämnatde krukor lite överallt . dom stora robusta växtern med stora krukor ståd som dom skulle det var mest små som föll i backen . men det man är exttra rädd om hadde jag med tat in men du kan ju ta ut dom igen när faran är över . men sen stört regn vet jag inte om jag kan hålla med dig om mina växter har varit med om både störtskurar å skyfall å nästan hagel hårt regn plus hagel och inget har tagit skada å det har varit både tunbladiga å tjokcbladig ja alla typers av växter å inget tat skkada av regn .

Citera
          Margaretha
          Inlägg 04-09-2006, 22:17
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 057
          Medlem nr: 1 309

Ja, hos mig i södra Skåne har det blåst ikull krukor och brutits kvistar på både det ena och det andra. Dahlior en hel del trots stöd och t.o.m. klätterrosor! Men värst är det för änglatrumpeten. Den är för stor för att flytta i lä, och bladen blåser sönder och t.o.m. knoppar faller. Trist! sad.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 04-09-2006, 22:31
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Margaretha @ 04-09-2006, 23:17)
          Ja, hos mig i södra Skåne har det blåst ikull krukor och brutits kvistar på både det ena och det andra. Dahlior en hel del trots stöd och t.o.m. klätterrosor! Men värst är det för änglatrumpeten. Den är för stor för att flytta i lä, och bladen blåser sönder och t.o.m. knoppar faller. Trist! sad.gif

synd jag vet ju själv vilka vindstyrkkor det varit i skåne i da där kom ett par rejäla som lyckades få upp en palm ur jorden som var väldigt stor å vindfång som jag såg nu när jag skulle kolla i trädgården men den var jju även nyplanterad så därför kankse men mina ängel är helt oskadd . men hos mig har det inte blåst så hela tiden utan en del kraftiga vindar plus lite bllås i mellan .

synd om dina krukor hoppas det inte gjorde all för stor skada så även att min fjiolfikus hadde gått sönder då den flö i backen men annasr är allt hos mig oskaddat för utom att jag får plantar om ett par på nytt

Citera
          Gillan
          Inlägg 05-09-2006, 06:26
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Förstår så väl din oro Hamilton. Det har blåst rätt så bra här
          också nu ett par dar, och det första jag gör på morgonen är
          att titta efter om mina Änglar fortfarande står upp i rabatten wub.gif

Det är ju inte kul om saker och ting som man lägger ner hela
          sin själ i blåser sönder. sad.gif

Men kylan oroar jag mig inte för än unsure.gif biggrin.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          kristerh
          Inlägg 05-09-2006, 10:29
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Funderar oxså på att ta in en del plantor wink.gif det är så fuktigt o kallt ute wink.gif

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 05-09-2006, 10:32
          Länk hit: #13

Medlem

wub.gif Äntligen några som "förstår" mig...............

--------------------
          Penseé album

Citera
          kristerh
          Inlägg 05-09-2006, 11:00
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (Hamilton @ 05-09-2006, 11:32)
          wub.gif Äntligen några som "förstår" mig...............

eller hur rolleyes.gif
          tror inte de mår bra av att ständigt vara dyngsura och kalla,
          jag har ingen utomhusförvaring uner tak, inte mycket iaf, och pressenning tänker jag inte spänna upp wink.gif och då är det bara intagning som gäller.

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 05-09-2006, 11:25
          Länk hit: #15

Medlem

sad.gif Ja som det ser ut nu så "lovar" SMHI inte bättre väder förrens tidigast på Lördag.
          Och nu har mina växter varit "dyng sura" sedan en vecka. (fast jag har tagit bort faten) Och dessförinnan så hade vi ju torka 1.5 mån o +20*, så kontrasterna blir nog för stora. Nu är det regn o ca +12-15* men på nätterna kan det gå ner till +5*

--------------------
          Penseé album

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 05-09-2006, 14:50
          Länk hit: #16

Medlem

mina växter är med dyngssura med någar av dom blommor å ger frukt . men jorden är inte vattenskadad utan jorden är fuktig hos mig å än har vi inte alls kallt på dagarna ligger man runt +20c så är inte det kallt haddde det varit +10c på dan ja då hadde det varit en helt annan sak . men allt väder som vi har å har haft i skåne denna månaden å förra har inte gjort nåt ont på mina växter mer än att några har blåst ner men det är allt .

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 07-09-2006, 12:57
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Jag blev tvungen att plocka in några amplar som inte har hål i bottnen. Man kan ju inte ha dem liggande på sidan hur länge som helst.... Annars är allt kvar ute fortfarande!

Citera
          iliana
          Inlägg 07-09-2006, 19:07
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 8 488

Jag har än så länge bara plockat in min kruktomat. Var egentligen inte meningen från början men tog in den när jag sanerade balkongen från spinnkvalster och den trivdes underbart i fönstret där jag satt den så den får stå kvar där.
          Men förstår absolut din oro över växterna Hamilton oavsett om den är befogad eller inte, är extremt "mammig" när det gäller mina småttingar.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 15:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon