|
|
  |
Vildsvin!, Jag gillar vilt men inte i min trädgård |
|
|
|
09-09-2006, 19:09
|
Medlem
Antal inlägg: 374
Medlem nr: 3 741

|
Jag har förmodligen haft besök av vildsvin i trädgården. Tack och lov har de inte massakrerat allt men en nyplanterad och fin rabatt är ombökad så det räcker (det var väl maskarna från kompostjorden som lockade). Vildsvinet verkar ha tultat omkring lite här och där i den bakre delen av trädgården - det finns klövmärken som är rätt djupa i gräsmattan. Elstängsel ska hjälpa - det kommer att införskaffas. Är det väldigt dyrt att ha på hela tiden? Finns det något akut sätt att se till att den #¤&¤&"/%#/ inte kommer tillbaka just nu? Det är inte så många affärer som är öppna lördag kväll.....
--------------------
Bättre sått än aldrig!
Gräva bör man annars dör man!
|
|
|
|
|
09-09-2006, 20:20
|

Medlem
Antal inlägg: 310
Medlem nr: 8 387

|
CITAT (Gloriana @ 09-09-2006, 20:09) Jag har förmodligen haft besök av vildsvin i trädgården. Tack och lov har de inte massakrerat allt men en nyplanterad och fin rabatt är ombökad så det räcker (det var väl maskarna från kompostjorden som lockade). Vildsvinet verkar ha tultat omkring lite här och där i den bakre delen av trädgården - det finns klövmärken som är rätt djupa i gräsmattan. Elstängsel ska hjälpa - det kommer att införskaffas. Är det väldigt dyrt att ha på hela tiden? Finns det något akut sätt att se till att den #¤&¤&"/%#/ inte kommer tillbaka just nu? Det är inte så många affärer som är öppna lördag kväll..... låna grannens hund så sipper du andra besökare.....tom katter och råttor brukar gå sin väg
--------------------
Kram Scorpan
|
|
|
|
|
09-09-2006, 20:51
|
Medlem
Antal inlägg: 398
Medlem nr: 82

|
Elstaketet behöver inte vara högt - grisar hoppar inte. Annars är grisarna väldigt känsliga för el och ett elaggregat drar inte så mycket el alls. Har du ingen stor trädgård behöver du inte så kraftigt aggregat.
Jag har haft grisar över sommaren och de har varit väldigt lätta att stängsla in. Vi hade korta plaststolpar som man lätt sticker ner i marken. Sen en omgång vitt elband som syns tydligt och en omgång elvajer som leder strömmen bra. 10 + 30 cm över marken. Och alla våra 13 slaktsvin höll sig inne i hagen hela sommaren.
|
|
|
|
|
09-09-2006, 20:52
|
Medlem

|
CITAT (scorpan @ 09-09-2006, 21:20) CITAT (Gloriana @ 09-09-2006, 20:09) Jag har förmodligen haft besök av vildsvin i trädgården. Tack och lov har de inte massakrerat allt men en nyplanterad och fin rabatt är ombökad så det räcker (det var väl maskarna från kompostjorden som lockade). Vildsvinet verkar ha tultat omkring lite här och där i den bakre delen av trädgården - det finns klövmärken som är rätt djupa i gräsmattan. Elstängsel ska hjälpa - det kommer att införskaffas. Är det väldigt dyrt att ha på hela tiden? Finns det något akut sätt att se till att den #?&?&"/%#/ inte kommer tillbaka just nu? Det är inte så många affärer som är öppna lördag kväll..... låna grannens hund så sipper du andra besökare.....tom katter och råttor brukar gå sin väg  Vildsvin kan vara väldigt farliga för hundar!!!
|
|
|
|
|
09-09-2006, 20:56
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
+ Hundar funkar inte avskrämmande för varken vildsvin, råttor eller katter. Här hade vi ju t.o.m en katt som sov över inomhus och av någon konstig anledning upptäckte inte hundarna det förren på morgonen då det blev en vild jakt i vardagsrummet.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
10-09-2006, 20:25
|
Medlem
Antal inlägg: 374
Medlem nr: 3 741

|
Det blir elstängsel...så snyggt  Men vad göra!! Jag misstänker också att vi haft grävlingsbesök ibland - den rackarn bajsar i rabatten men artigt nog i kanten. Min man hittade också en alldeles särskilt omhuldad (av grävlingen alltså inte av mannen  ) bajsgrop - där hade den lille f-n varit flera gånger. Vi slängde ut revirmarkeringen i skogen och gjorde egen (guldvattenvarianten alltså). Jag har bott på landet sen 1990 (med undantag för några gräsliga år i lägenhet) men så mycket vilt som vi har i denna trädgård har jag aldrig varit med om. Som tur är så finns det roliga saker också - fåglar och rävar och annat trevligt. Rådjuren, vildsvinen och grävlingen är inte mina vänner. Undrar om man kan övertala någon vargflock att bosätta sig här
--------------------
Bättre sått än aldrig!
Gräva bör man annars dör man!
|
|
|
|
|
10-09-2006, 20:56
|
Medlem

|
CITAT (Gloriana @ 10-09-2006, 21:25) Det blir elstängsel...så snyggt  Men vad göra!! Jag misstänker också att vi haft grävlingsbesök ibland - den rackarn bajsar i rabatten men artigt nog i kanten. Min man hittade också en alldeles särskilt omhuldad (av grävlingen alltså inte av mannen  ) bajsgrop - där hade den lille f-n varit flera gånger. Vi slängde ut revirmarkeringen i skogen och gjorde egen (guldvattenvarianten alltså). Jag har bott på landet sen 1990 (med undantag för några gräsliga år i lägenhet) men så mycket vilt som vi har i denna trädgård har jag aldrig varit med om. Som tur är så finns det roliga saker också - fåglar och rävar och annat trevligt. Rådjuren, vildsvinen och grävlingen är inte mina vänner. Undrar om man kan övertala någon vargflock att bosätta sig här  Fast om du ska stängsla med el så tror jag nog att det bara behövs en period. När de väl fått sig några rejäla "kyssar" så håller de sig borta. Våra grisar höll sig där staketet varit även efter att vi utökat hagen. Livrädda för att få ström i sig vågade de inte försöka sig på att gå ut på den nya delen av hagen. Vi fick locka med äpplen i flera dagar innan den modigaste smög sig över gränsen. Grävlingen lär inte gilla ström han heller och skiter nog hellre i skogen än att bli grillad på ditt nya staket.
|
|
|
|
|
12-09-2006, 08:16
|

Medlem
Antal inlägg: 1 491
Medlem nr: 3 603

|
Tror att blodmjöl skulle kunna funka. Viltet känner "slaktplats"-doften väldigt väl, och det funkar riktigt bra på rådjur i alla fall. Värt att testa i alla fall!
|
|
|
|
|
12-09-2006, 08:36
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (Mia @ zon 3,12-09-2006, 09:16) Tror att blodmjöl skulle kunna funka. Viltet känner "slaktplats"-doften väldigt väl, och det funkar riktigt bra på rådjur i alla fall. Värt att testa i alla fall! Vildsvin är allätare, jag tror att de skulle lockas till blodmjöl! När man jagar vildsvin vid åtel (det är inte många andra djur man får jaga vid åtel!), så brukar man locka med grönsaker, frukt, spannmål, melass, tjära och slaktavfall! D v s i princip vad som hellst!
|
|
|
|
|
09-11-2006, 09:22
|

Medlem
Antal inlägg: 85
Medlem nr: 8 309

|
Färist borde hålla såväl rådjur som vildsvoin utanför. Någon som testat? /R
|
|
|
|
|
09-11-2006, 09:43
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (*rolf* @ 09-11-2006, 09:22) Färist borde hålla såväl rådjur som vildsvoin utanför. Någon som testat? /R Det fungerar säkert men det är ju inte så lätt att gräva en sådan runt en hel tomt! Skall den dessutom hindra rådjuren från att bara hoppa över den så måste den vara minst 3 m bred!
|
|
|
|
|
09-11-2006, 10:33
|

Medlem

|
Hade inte tänkt mig en vallgrav, nej. Det finns ett staket sedan lång tid runt tomtem. Där kommer vare sig grisar eller rådjur in. Däremot har vi en uppfart till tomten där det tidigare fanns en icke fungerande grind. Grinden var fastrostad och gick ändå inte att öppna då tomten sluttade uppåt! Infarten är ca 3 m bred och min tanke är att färist skulle kunna funka. Så slipper man gå och dra för nåt elsstängsel varje gång man ska ut eller in eller när man får gäster. Det skulle kunna uppfattas som litet ovänligt att bjuda in gäster som måste ta sig genom ett elstängsel för att komma in.  Undrar över det där med 3 meter. Det kan de säkert hoppa i ett språng. Vanligen kommer de lugnt promenerande och jag tror att de skulle tveka när de kom till den märkliga väg som en färist erbjuder. Minns att de färistar som funkar på Ölands södra udde inte är 3 meter och de håller ju "Kungens hjortar" på plats. De djuren kan ju också ta väldiga skutt.
|
|
|
|
|
09-11-2006, 12:42
|

Medlem
Antal inlägg: 1 072
Medlem nr: 3 347

|
Rolf, vi har samma problem och enligt jägarna i området hjälper bara "lågt" elstängsel! Generatiorn kostar runt 1200 kronor men sedan har du ju staketet/stolparna också då.
--------------------
Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...
|
|
|
|
|
09-11-2006, 16:54
|

Medlem

|
Bra, då vet jag. Men det hjälper inte på rådjuren. Där ska det var 1,8 meter högt, minst. De har dessutom så tjock päls på vintern att de inte reagerar alls på elstängsel.
Tycker att det är opraktiskt att ha en "elgrind" som måste tas bort och sättas för igen framför vår infart vid varje genomfart.
Dessutom undrar man ju vad de hundrastande grannarna ska säga. Om det biter på grisar så biter det troligen på hundar. Bara det att hundarna också har hussar o mattor som skulle kunna tänkas ha synpunkter om deras gullegrisar utsetts för elchock.
|
|
|
|
|
10-11-2006, 23:01
|

Medlem
Antal inlägg: 383
Medlem nr: 2 375

|
vad skulle hundarna göra vid ditt staket? Elstängsel finns lite varstans på landet, vi har och hunden har fått sig en kyss, men lärde sig fort att akta sig för det. Inte alls farligt bara otäckt.
jag tror en färist funkar, de är rätt klumpiga djur, grisarna alltså.
I hägnet i närheten har de bara en tråd 20-30 cm ovan mark och de grisarna (dock ej vildsvin) går inte över det.
--------------------
Bor med härlig villaträdgård i Skåne zon 1
|
|
|
|
|
10-11-2006, 23:32
|
Medlem
Antal inlägg: 2 629
Medlem nr: 4 069

|
Min erfarenhet av de två grisar vi hade var att de tog sig igenom ALLT, hönsnät och elstängsel och sedermera våra allt högre barrikader. Vilt skrikande och grymtande, ja, men med den orubbliga uppfattningen att daggmaskarna i rabatterna var nejdens godaste. Jag blir svettig bara av att tänka på den sommarens grisjakter... Men de var ju inte vildsvin, förstås.... Mulle
|
|
|
|
|
13-11-2006, 17:14
|

Medlem

|
CITAT (Näcken @ 10-11-2006, 23:01) vad skulle hundarna göra vid ditt staket? Elstängsel finns lite varstans på landet, vi har och hunden har fått sig en kyss, men lärde sig fort att akta sig för det. Inte alls farligt bara otäckt.
I hägnet i närheten har de bara en tråd 20-30 cm ovan mark och de grisarna (dock ej vildsvin) går inte över det. Hundarna gör det de brukar göra vid staket och grindstolpar, pinkar o skiter. Det är nog så att hundarna lär sig, jag är mera orolig över sura kommentarer från grannarna OM deras älsklingar skulle få en kyss med sprak i.
|
|
|
|
|
13-11-2006, 17:46
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (mulle @ 10-11-2006, 23:32) Min erfarenhet av de två grisar vi hade var att de tog sig igenom ALLT, hönsnät och elstängsel och sedermera våra allt högre barrikader. Vilt skrikande och grymtande, ja, men med den orubbliga uppfattningen att daggmaskarna i rabatterna var nejdens godaste. Jag blir svettig bara av att tänka på den sommarens grisjakter... Men de var ju inte vildsvin, förstås.... Mulle Nä, just det. Tamgrisar är inte rädda för nånting, nästan, så dom skyggar inte i onödan. Ett elstängsel springer dom nog rätt igenom. Visst sticker det till men inte så mycket att dom stoppas och när tråden väl är av... Ett vildsvin är mer försiktigt och kollar tråden försiktigt först. Vet inte om dom som såg filmen Jurassic Park funderade om elstängslen som höll inne dinosaurierna skulle funka i verkligheten. Jag tvivlar. Om spänningen var lägre än den dödliga hade staketet hållit ute dino om han hade kollat läget, men knappast om han kommit i full fart. Om däremot spänningen varit dödlig hade varenda dino slutat som grillmat ganska snart. Den motsägelsen är dock inte det enda som inte stämmer i den filmen.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
14-11-2006, 00:01
|
Medlem

|
CITAT (*rolf* @ 13-11-2006, 17:14) CITAT (Näcken @ 10-11-2006, 23:01) vad skulle hundarna göra vid ditt staket? Elstängsel finns lite varstans på landet, vi har och hunden har fått sig en kyss, men lärde sig fort att akta sig för det. Inte alls farligt bara otäckt.
I hägnet i närheten har de bara en tråd 20-30 cm ovan mark och de grisarna (dock ej vildsvin) går inte över det. Hundarna gör det de brukar göra vid staket och grindstolpar, pinkar o skiter. Det är nog så att hundarna lär sig, jag är mera orolig över sura kommentarer från grannarna OM deras älsklingar skulle få en kyss med sprak i. Utmed allmän väg ska man sätta varningsskyltar i elstaketet. Då kan matte och husse läsa för hunden att den inte bör kissa där! Min hund gick in i vårt grisstaket i somras. Hon går numer inte ens nära vita elband eller det ställe där hon fick en stöt. Hon var lite chockad efter själva händelsen och jag tror aldrig att hon glömmer det.
|
|
|
|
|
14-11-2006, 00:03
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 13-11-2006, 17:46) CITAT (mulle @ 10-11-2006, 23:32) Min erfarenhet av de två grisar vi hade var att de tog sig igenom ALLT, hönsnät och elstängsel och sedermera våra allt högre barrikader. Vilt skrikande och grymtande, ja, men med den orubbliga uppfattningen att daggmaskarna i rabatterna var nejdens godaste. Jag blir svettig bara av att tänka på den sommarens grisjakter...  :wacko: :lol: Men de var ju inte vildsvin, förstås.... Mulle Nä, just det. Tamgrisar är inte rädda för nånting, nästan, så dom skyggar inte i onödan. Ett elstängsel springer dom nog rätt igenom. Visst sticker det till men inte så mycket att dom stoppas och när tråden väl är av... Ett vildsvin är mer försiktigt och kollar tråden försiktigt först. Vet inte om dom som såg filmen Jurassic Park funderade om elstängslen som höll inne dinosaurierna skulle funka i verkligheten. Jag tvivlar. Om spänningen var lägre än den dödliga hade staketet hållit ute dino om han hade kollat läget, men knappast om han kommit i full fart. Om däremot spänningen varit dödlig hade varenda dino slutat som grillmat ganska snart. Den motsägelsen är dock inte det enda som inte stämmer i den filmen. Våra tamgrisar hade då rejäl respekt för strömmen. Det är ju bara att man inte får ha mes-ström på utan man måste ha REJÄLT drag i staketet. Nyladdade batterier eller nätaggregat, många och djupt nedslagna jordspett (på fuktigt ställe och inte i snustorr mark) samt bra ledning i elvajern. När grisarna bökar så bökar de gärna upp jord på staketet och då blir ju strömmen sämre.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|