Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Sår på äppelträd, "ringbarkar" sig själv
          noora
          Inlägg 12-09-2006, 08:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Det ena av våra äppelträd har fula sår i barken på några ställlen. Utan att egentligen kunna något skulle jag säga att det ser ut som att trädet blivit "infekterat" på vissa ställen där man har lämnat "rockhängare" efter att ha sågat bort kvistar och smågrenar (det är förra ägarna som gjorde detta). På dessa ställen har barken lossnat kring kviststumpen och fortsätter att lossna tills barken lossnat runt hela grenen. Grenarna ringbarkas alltså "av sig själv".

Finns det något man kan göra för att stoppa utvecklingen? En av de tre stora grenarna är snart helt ringbarkad. Går den att rädda alls?

Trädet kommer att se väldigt konstigt ut om en tredjedel av kronan försvinner. Om inte hela trädet rasar av snedbelastning skulle jag gärna försöka rädda det som är kvar och kanske bygga upp nåt nytt på den sida som blir tom. Kan man ympa på någon annan sort där t.ex.? Trädet är inte väldigt gammalt men stort nog för att ge mycket frukt. Jag skulle gissa på att det är max 15 år sedan det planterades i trädgården.

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          Ingo
          Inlägg 12-09-2006, 11:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

Det låter som att det skulle kunna vara kräfta, för på mina kräftsjuka träd yttrar det sig ofta som sår som sprider sig ringformigt kring grenen så att allting utanför dör. Fast jag är inte helt säker, för på mina träd har jag bara sett den sortens sår på ganska tunna grenar (två-tre år gamla skott) och det ser mer ut som att barken fräts bort och försvinner än att den lossnar.

Är det kräfta så finns det flera trådar om det här ifall du gör en sökning.

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          Cilla
          Inlägg 12-09-2006, 19:44
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Här finns bilder och tips
          http://www.juniper.se/tradvard/krafta.htm

--------------------

Citera
          noora
          Inlägg 13-09-2006, 09:09
          Länk hit: #4

Medlem

Det skulle kunna vara kräfta. Det finns inga "knölar" eller "svulster" på grenarna, men såren kring tapparna liknar dem på Cillas bilder. Förmodligen är det framkallat av den felaktiga beskärningen sad.gif

Det är egentligen inte så många separata angrepp. Förutom den stora grenen är det ett par-tre småkvistar som är angripna samt en mindre gren som vissnade och gick av härom dagen. Ingen av de nya sårytorna efter beskärningen förra året har blivit angripen. Finns det då möjlighet att rädda trädet?

Kan kräftan angripa gullregn också? Vårt gullregnsträd verkar inte må helt bra heller, och även den är fult skuren i. Det är så himla synd när folk har ihjäl träd genom att skära i dem på fel sätt sad.gif Inte har dom beskurit äpplena på rätt ställen heller mad.gif

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 13-09-2006, 13:45
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Ett vuxet träd med kräfta kan hålla kräftan hyfsat stången så att trädet lever längre om man
          - upphör med all vårvinterbeskärning och under JAS inte beskär alls eller endast lätt och det som annars riskerar att fläkas, t ex lätt beskärning vart tredje år

- tar bort eller vänder grässvålen i dropplingen, se gröngödsling på min sajt. Träd med god tillväxt klarar att övervalla kräftsåren bättre.

- upphör med alla gräsmattegödsling, kvävetillförsel i den mängden ökar svampens föråga att sätta sig i ung ved bl a

Kräfta kan angripa alla lövträd, och gör det oftare med träd som stressats eller har lägre vitalitet pga beskärning, dåliga markförhållanden mm. Jag har en gång sett kräfta på gullregn, men oftare på ek, sälg, lind m fl. Allra vanligast är den dock på prydnads- och fruktträd och alla träd som beskärs.

--------------------

Citera
          noora
          Inlägg 13-09-2006, 14:13
          Länk hit: #6

Medlem

Tack för hjälpen wub.gif Jag ska göra ett försök att rädda det som räddas kan i alla fall. Så får vi se hur det går. Synd att jag inte förstod att ta tag i problemet redan för ett år sedan när jag såg såren för första gången, men jag upptäckte ju inte förrän i år att såren växte sad.gif

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 14:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon