Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Att kväva en häck med gräs..., är det möjligt?
          Tezzla
          Inlägg 21-09-2006, 13:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

Min granne påpekade för oss för ett par månader sedan att vi var tvugna att ta bort de små gråsstrån som hade letat sig upp genom täckbarken under häcken annars skulle häcken kvävas, enligt honom. Jag gjorde som han sade och petade bort de små, små gräsduttarna.

Men jag har inte slutat fundera på detta. Kan verkligen en stor, kraftig häck kvävas av att det växer en liten tuva med gräs under eller är det snarare så att grannen tyckte det såg anskrämligt ut med gränsstrån som kikade fram under täckbarken? wink.gif

Bör påpeka att jag för övrigt inte har något emot grannen. Han är en trevlig och hjälpsam farbror. Dock pedantisk laugh.gif

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Ingo
          Inlägg 21-09-2006, 14:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

Knappast kvävas så att den dör - om det inte handlar om alldeles nysatta små häckplantor. Men det betyder inte att det inte spelar roll. Tillåter man gräset ta över under häcken så försämrar det i alla fall växtbetingelserna och det är ju litet onödigt. Man vill ju gärna att häcken ska fortsätta att hålla sig så där tät och fin för evigt.

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          Karrolina
          Inlägg 22-09-2006, 18:46
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 361
          Medlem nr: 7 322

Hej!

Jag har en fråga som passar in på den här tråden så jag lånar den lite.. smile.gif

Vi satte en häck i tomtgränsen till våra grannar i våras (tuja) Det är bara vi som rensar. Alltså är sydsidan av häcken gräsbeväxt och norrsidan rensad.

Är det dåligt för häcken?

/Karolina

Citera
          Cilla
          Inlägg 23-09-2006, 19:08
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Det bästa är nog om häcken blir rensad någon halvmeter åt bägge hållen. En grästorva här och var gör nog ingen synbar skillnad, men skillnaden på en halv öppen, syresatt och lucker yta och en hel ger mer synlig skillnad.

Har häcken vuxit till sig väl ändå kanske inte grannsämjan behöver riskeras. Tuja ska växa ganska mycket som ung. Det är inte ovanligt med drygt en halvmeters tillväxt på en ung tuja som trivs, blir vattnad och står i goda växtförhållanden.

--------------------

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 24-09-2006, 10:47
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Allvarligt talat, är det inte lite överdrivet att tro att gräs kan ha ihjäl en uppväxt häck!? OK att man måste rensa dom första åren, sedan måste den väl kunna klara sig själv? Hur kan man annars förstå att buskar kan överleva i den fria naturen? Tezzla, jag tror att din granne är en pedant, och att det för honom i första hand är ett estetiskt irritationsmoment om det växer några grässtrån på fel ställe. tongue.gif

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Ingo
          Inlägg 25-09-2006, 10:18
          Länk hit: #6

Medlem

"Ha ihjäl" är naturligtvis överdrivet. Men det handlar ju om mer än bara överlevnad. Buskar i naturen är sällan så frodiga och täta som vi vill ha dem i våra trädgårdar och visst växer de bättre utan gräsmatta över fötterna.

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          Tezzla
          Inlägg 25-09-2006, 21:48
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Sommartorparn @ 24-09-2006, 11:47)
          Allvarligt talat, är det inte lite överdrivet att tro att gräs kan ha ihjäl en uppväxt häck!? OK att man måste rensa dom första åren, sedan måste den väl kunna klara sig själv? Hur kan man annars förstå att buskar kan överleva i den fria naturen? Tezzla, jag tror att din granne är en pedant, och att det för honom i första hand är ett estetiskt irritationsmoment om det växer några grässtrån på fel ställe. tongue.gif

Ja, jag tror som du, grannen är pedant tongue.gif Det är nämligen inga mängder av gräs vi talar om utan en liten, liten tuva här och var som tittar upp ur täckbarken och gräsmattan börjar inte förrän drygt 40 cm från häcken. Dessutom är häcken inte i närheten av att vara nyplanterad.

Hursomhelst är grannen dock en SNÄLL pedant för idag fick jag en stor kasse med jättefina och goda äpplen wub.gif

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Ingo
          Inlägg 26-09-2006, 14:41
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Tezzla @ 25-09-2006, 22:48)
          en liten, liten tuva här och var som tittar upp ur täckbarken och gräsmattan börjar inte förrän drygt 40 cm från häcken.

Ja det låter ju inte som något hot...

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 18:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon