|
|
  |
Jag vill verkligen inte vara nån, glädjedödare, men är ni medvetna om.... |
|
|
|
24-09-2006, 07:41
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Ja, precis som jag säger i överskriften! Är ni medvetna om att alla bilder ni/vi lägger in här kan missbrukas!? Det är min son som gjort mig väldigt uppmärksam på detta eftersom jag tidigare lagt in bilder på Naemi (mitt senaste barnbarn ). Jag gör inte det längre, och kommer heller inte att göra det, sen det visat sig att det finns folk " därute " som faktiskt använder sig av bilder på småbarn i "porrsyfte ". De klipper och klistrar alltså. Så snälla ni, lägg inte in fler bilder på era små
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
24-09-2006, 07:45
|

Medlem
Antal inlägg: 3 731
Medlem nr: 49

|
CITAT (Evgeni @ 24-09-2006, 08:41) Ja, precis som jag säger i överskriften! Är ni medvetna om att alla bilder ni/vi lägger in här kan missbrukas!? Det är min son som gjort mig väldigt uppmärksam på detta eftersom jag tidigare lagt in bilder på Naemi (mitt senaste barnbarn ). Jag gör inte det längre, och kommer heller inte att göra det, sen det visat sig att det finns folk " därute " som faktiskt använder sig av bilder på småbarn i "porrsyfte ". De klipper och klistrar alltså. Så snälla ni, lägg inte in fler bilder på era små  Ja...det där har jag oxå tänkt på...finns folk därute som inte är vid sunda vätskor alls...men om man lägger sina bilder i albumet...kan nån klippa o klistra då därifrån oxå undrar jag?
--------------------
*maudan*
|
|
|
|
|
24-09-2006, 07:49
|

Medlem

|
Det vet jag faktiskt inte, men han ( min son ) säger att det är fullt möjligt. Så jag tar det säkra framför det osäkra. Men jag tycker det är oerhört sorgligt
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
askar
|
24-09-2006, 07:51
|
Gäster

|
Just därför har jag barnbarnsalbumet privat, fastän jag bara har "påklädda" bilder Vad som gjort mig ledsen många ggr, det är att föräldrar lägger ut nakenbilder på bebisar och även 2-3-åringar. Sådant ser man ganska ofta på hemsidor. Javisst kan man knycka bilder från album... så fort en bild finns på internet så kan man räkna med att det i princip är "allas egendom"
|
|
|
|
|
24-09-2006, 07:55
|

Medlem

|
CITAT (askar @ 24-09-2006, 08:51) Just därför har jag barnbarnsalbumet privat, fastän jag bara har "påklädda" bilder Vad som gjort mig ledsen många ggr, det är att föräldrar lägger ut nakenbilder på bebisar och även 2-3-åringar. Sådant ser man ganska ofta på hemsidor. Javisst kan man knycka bilder från album... så fort en bild finns på internet så kan man räkna med att det i princip är "allas egendom" Hur menar du med privat? Kan man alltså ha ett " album " privat och de andra inte?
--------------------
|
|
|
|
askar
|
24-09-2006, 07:55
|
Gäster

|
Den här tog jag (alla kan göra likadant) från Maudans album  och den här från Gillans  Det är ju precis så vi gör med rörliga och andra bilder vi har i våra inlägg. Skillnaden är att när vi har i inlägg så tar vi egenskaper och kopierar URL Om vi vill ha den på hårddisken väljer vi Spara bild som. Precis det vi skrev om häromdagen.
|
|
|
|
|
24-09-2006, 07:56
|
Medlem
Antal inlägg: 1 135
Medlem nr: 5 335

|
Ja tyvärr finns det inget sätt att skydda sig mot "bildtjuvar" och ska jag vara ärlig så händer det att jag hämtar någon vacker blomma ibland för att använda till mina grattiskort till nära och kära.
|
|
|
|
askar
|
|
Gäster

|
CITAT (Evgeni @ 24-09-2006, 08:55) CITAT (askar @ 24-09-2006, 08:51) Just därför har jag barnbarnsalbumet privat, fastän jag bara har "påklädda" bilder Vad som gjort mig ledsen många ggr, det är att föräldrar lägger ut nakenbilder på bebisar och även 2-3-åringar. Sådant ser man ganska ofta på hemsidor. Javisst kan man knycka bilder från album... så fort en bild finns på internet så kan man räkna med att det i princip är "allas egendom" Hur menar du med privat? Kan man alltså ha ett " album " privat och de andra inte? Du kan välja Redigera album. Där klickar du... Gör privat.
|
|
|
|
|
|

Medlem

|
CITAT (askar @ 24-09-2006, 08:51) Just därför har jag barnbarnsalbumet privat, fastän jag bara har "påklädda" bilder Vad som gjort mig ledsen många ggr, det är att föräldrar lägger ut nakenbilder på bebisar och även 2-3-åringar. Sådant ser man ganska ofta på hemsidor. Javisst kan man knycka bilder från album... så fort en bild finns på internet så kan man räkna med att det i princip är "allas egendom" Hemskt om det är så...jag tycker att albumen här skulle vara copyright på och inte gå att klippa o klistra av utomstående...det tror jag Ingemar ska kunna fixa ifrån sin panel.
--------------------
*maudan*
|
|
|
|
|
24-09-2006, 07:59
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
Jag har varit inne på sidor där det inte verkar gå att kopiera bilden, det går helt enkelt inte att högerklicka på den, då kommer det upp ett meddelande att bilden är skyddad. Undrar hur det är fixat? Det skulle vara så att det bara var albumägaren (inne från administrera bilder) som kunde kopiera. Nån copyrighttext hjälper nog tyvärr inte...
|
|
|
|
askar
|
24-09-2006, 07:59
|
Gäster

|
CITAT (maudan @ 24-09-2006, 08:56) CITAT (askar @ 24-09-2006, 08:51) Just därför har jag barnbarnsalbumet privat, fastän jag bara har "påklädda" bilder Vad som gjort mig ledsen många ggr, det är att föräldrar lägger ut nakenbilder på bebisar och även 2-3-åringar. Sådant ser man ganska ofta på hemsidor. Javisst kan man knycka bilder från album... så fort en bild finns på internet så kan man räkna med att det i princip är "allas egendom" Hemskt om det är så...jag tycker att albumen här skulle vara copyright på och inte gå att klippa o klistra av utomstående...det tror jag Ingemar ska kunna fixa ifrån sin panel. Spelar ingen roll om du har copyright... man kan klippa och klistra och också spara på sin egen hårddisk ändå. Det krävs att varje bild är skyddad... på nägot sätt som inte jag vet hur man gör.... för att den inte ska gå att knycka.
|
|
|
|
|
24-09-2006, 08:00
|

Medlem

|
CITAT (stina @ 24-09-2006, 08:59) Jag har varit inne på sidor där det inte verkar gå att kopiera bilden, det går helt enkelt inte att högerklicka på den, då kommer det upp ett meddelande att bilden är skyddad. Undrar hur det är fixat? Det skulle vara så att det bara var albumägaren (inne från administrera bilder) som kunde kopiera. Nån copyrighttext hjälper nog tyvärr inte... Precis...det var det där jag menade
--------------------
*maudan*
|
|
|
|
askar
|
24-09-2006, 08:02
|
Gäster

|
CITAT (Evgeni @ 24-09-2006, 08:55) CITAT (askar @ 24-09-2006, 08:51) Just därför har jag barnbarnsalbumet privat, fastän jag bara har "påklädda" bilder Vad som gjort mig ledsen många ggr, det är att föräldrar lägger ut nakenbilder på bebisar och även 2-3-åringar. Sådant ser man ganska ofta på hemsidor. Javisst kan man knycka bilder från album... så fort en bild finns på internet så kan man räkna med att det i princip är "allas egendom" Hur menar du med privat? Kan man alltså ha ett " album " privat och de andra inte? Sedan när du har gjort albumet privat... Kom ihåg att du... om du ska ha in en bild från det. Först flyttar bilden till "öppet" album Annars kan man se också de privata bilderna. Något som många kanske inte tänker på... är att även om man inte har albumsymbol, men lägger in en bild så kan vi se resterande som personen ifråga har i sitt album.
|
|
|
|
|
24-09-2006, 08:02
|

Medlem

|
Som vanligt Agneta: Tack för hjälpen Och precis som du säger, det där med "nakenhet", får min son ( och sonhustru ) att se rött. Om, och då trycker de verkligen på ordet om, jag alls ska visa bilder på henne, då ska hon vara påklädd. men det hjälper ju inte om " bildtjuvarna " knycker ansiktet
--------------------
|
|
|
|
askar
|
24-09-2006, 08:06
|
Gäster

|
CITAT (Evgeni @ 24-09-2006, 09:02) Som vanligt Agneta: Tack för hjälpen Och precis som du säger, det där med "nakenhet", får min son ( och sonhustru ) att se rött. Om, och då trycker de verkligen på ordet om, jag alls ska visa bilder på henne, då ska hon vara påklädd. men det hjälper ju inte om " bildtjuvarna " knycker ansiktet  Jag tycker ändå att man kan visa "påklädda" ... skulle vi inte det så fanns ju inte heller Webbisar... och då vore det allt trist ändå... eller hur?
|
|
|
|
|
24-09-2006, 08:12
|

Medlem

|
CITAT (askar @ 24-09-2006, 09:06) CITAT (Evgeni @ 24-09-2006, 09:02) Som vanligt Agneta: Tack för hjälpen Och precis som du säger, det där med "nakenhet", får min son ( och sonhustru ) att se rött. Om, och då trycker de verkligen på ordet om, jag alls ska visa bilder på henne, då ska hon vara påklädd. men det hjälper ju inte om " bildtjuvarna " knycker ansiktet  Jag tycker ändå att man kan visa "påklädda" ... skulle vi inte det så fanns ju inte heller Webbisar... och då vore det allt trist ändå... eller hur?  Ja, verkligen, " skittrist" om jag får säga det
--------------------
|
|
|
|
|
24-09-2006, 08:39
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (askar @ 24-09-2006, 08:59) CITAT (maudan @ 24-09-2006, 08:56) CITAT (askar @ 24-09-2006, 08:51) Just därför har jag barnbarnsalbumet privat, fastän jag bara har "påklädda" bilder Vad som gjort mig ledsen många ggr, det är att föräldrar lägger ut nakenbilder på bebisar och även 2-3-åringar. Sådant ser man ganska ofta på hemsidor. Javisst kan man knycka bilder från album... så fort en bild finns på internet så kan man räkna med att det i princip är "allas egendom" Hemskt om det är så...jag tycker att albumen här skulle vara copyright på och inte gå att klippa o klistra av utomstående...det tror jag Ingemar ska kunna fixa ifrån sin panel. Spelar ingen roll om du har copyright... man kan klippa och klistra och också spara på sin egen hårddisk ändå. Det krävs att varje bild är skyddad... på nägot sätt som inte jag vet hur man gör.... för att den inte ska gå att knycka.  Det går inte att skydda en bild från att stjälas. Finns den på nätet så folk kan se den, så är den "allmän egendom", även om den är skyddad mot högerklick  Det går nämligen ALLTID att sno den genom en skärmdump. Prova själva - tryck PrtSc och gå till ett bildbehandlingsprogram (Paint räcker). Välj "klistra in" - och voilà! du har Odlas forum på bilden (om du nu tryckte PrtSc när du var här inne). Sen är det bara att klippa ut vald del av bilden, så är den stulen, hur skyddad den än är. Tekniken är fantastisk
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
24-09-2006, 08:47
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (askar @ 24-09-2006, 09:02) Sedan när du har gjort albumet privat... Kom ihåg att du... om du ska ha in en bild från det. Först flyttar bilden till "öppet" album Annars kan man se också de privata bilderna.
Något som många kanske inte tänker på... är att även om man inte har albumsymbol, men lägger in en bild så kan vi se resterande som personen ifråga har i sitt album. Tack för tipset om att mellanlanda bilder i öppna album. Och det sista.... joodå, så har jag gjort nån gång, om nån lagt in en intressant eller fin bild, så har jag gått vidare och kollat på fler bilder...  Inte alls snällt, egentligen. Och inte gäller det bara barnbilder, det ni pratar om. Gäller väl också vuxenbilder i varierade kostymer?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
24-09-2006, 08:54
|

Medlem

|
CITAT (Whiskuchi @ 24-09-2006, 09:39) Det går inte att skydda en bild från att stjälas. Finns den på nätet så folk kan se den, så är den "allmän egendom", även om den är skyddad mot högerklick  Det går nämligen ALLTID att sno den genom en skärmdump. Prova själva - tryck PrtSc och gå till ett bildbehandlingsprogram (Paint räcker). Välj "klistra in" - och voilà! du har Odlas forum på bilden (om du nu tryckte PrtSc när du var här inne). Sen är det bara att klippa ut vald del av bilden, så är den stulen, hur skyddad den än är. Tekniken är fantastisk  Fruktansvärt otäckt, om jag får säga det Ps, Berit! Självklart så gäller det även vuxna, men barn är små och oskyldiga. De har inga andra än oss vuxna som beskyddar dem. Vi, vi får ta ansvar för oss själva. Det kan inte de göra  . ds.
--------------------
|
|
|
|
|
24-09-2006, 08:57
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Alla bilder går att sno, som sagts tidigare i tråden; att göra dem privata hjälper en del såklart. Visste inte att det fanns sjukt folk som ger sig på att klippa och klistra i helt oskyldiga bilder, men, det föds ju idioter varje minut eller vad man nu säger. Jag tror att om man använder sunt förnuft (=påklädda bilder på internet) och använder ganska små bilder i halvtaskig upplösning så finns det ingen som vill sno dem. 320x200 räcker säket till de flesta bilder som visar ansikten här på odla. Bilder på växter osv bör givetvis vara i löjligt hög upplösning om det går
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|