Medlem
Antal inlägg: 16
Medlem nr: 8 581
Hej på er, Ni alla här verkar ha koll på det mesta när det gäller att odla och hur. Jag har fått för mig att jag skall ha en järnsäng i trädgården där det skall växa blommor och eller blad på. Jag funderar över hur jag skall få dit jorden, kanske med en arnetingsnmatta och sedan någon sorts täckduk för att hålla jorden på plats. Sedan kommer den att stå i skuggan zon 1 vilka växter klarar det med inte mycket jord? Det skulle ju vara härligt att också kunna ligga på den.
Medlem
Antal inlägg: 2 177
Medlem nr: 6 191
Marktäckare verkar ju vettigast... Vintergröna, kanske? Eller murgröna? Murrevan vill ju ofta ha lite sol - men det kanske kan funka ändå - i alla fall under en kort period...
Men jag vet inte hur muntra de blir av att någon ligger på dem.
--------------------
"Det är roligare att vara glad!" /Alexander Hoffman
Medlem
Antal inlägg: 310
Medlem nr: 8 387
om jag inte missförstått något så är väl grundtanken att du ska ligga i sängen men att du vill ha något som växer kring den? Som över gavlar och karmar.....
Jag skulle kunna tänka mig något som växer relativt fort och är en klätterväxt....tänker på Humlen, men vem vill ha humle i sängen?
Medlem
Antal inlägg: 16
Medlem nr: 8 581
Min tanke var att det skall se ut som en säng, inte för att jag skall ligga på den men för att barnen kanske skall kunna göra det, utan att man måste bli för orolig för att förstöra planteringen. Jag tror inte att de kommer att ligga där jättemycket utan mer som en kul grej ibland. Framförallt skall sängen vara fräckt att se på. Och så skall det se ut som en säng så benen skall inte bort. Självklart ordnar jag foto på det efter hand som det blir klart, men det blir nog mot vren till tror jag men jag återkommer med min säng Men olika sorters timjan kanke skulle vara fint. Jagb har ingen i trädgården nu så jag undrar om den är grön på vintern också?