Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Narrhuva, Hur klarar de vintern bäst?
          buzz
          Inlägg 28-10-2006, 15:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 133
          Medlem nr: 7 579

Jag köpte en "gäng " narrhuvor i form av rhizomer . De ligger i små påsar. Bör jag sätta dem i jord nu och hålla den lätt fuktig eller ska jag vänta tills i januari. Är det inte risk att de torkar och eller skrumpnar ihop om de bara får ligga i Kvar i påsen?

Citera
          LadyG
          Inlägg 28-10-2006, 20:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Jag har aldrig lyckats övervintra en narrhuva själv, men jag hittade den här informationen hos Gesneriasterna

CITAT
          Hur övervintrar man knölar och rhizomer?
          Narrhuva, sinningia, smithiantha, femöring m fl är alla tropiska växter och övervintrar bäst i rumstemperatur. Ett praktiskt och utrymmesbesparande sätt att ta hand om rhizomer och knölar är att ta upp dem ur jorden och förvara dem i plastpåsar tillsammans med vermiculit i en garderob. Titta till dem ibland så att de inte torkar in, möglar eller har börjat växa. Mini-sinningior har ofta ingen bestämd viloperiod utan kan skjuta nya skott när som helst. Är inte jorden dålig så kan knölen stå kvar i krukan och så är man försiktig med vattningen tills knölen åter skjuter nya skott.

Inte mycket men det verkar ju som om du ska låta dem ligga i påsen och hålla ett öga på dem till i vår.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 28-10-2006, 20:39
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

ska de vissna ner wink.gif är inte dom krukväxter soms er lika dana ut åretom

Citera
          buzz
          Inlägg 28-10-2006, 21:05
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (LadyG @ 28-10-2006, 21:27)
          Jag har aldrig lyckats övervintra en narrhuva själv, men jag hittade den här informationen hos Gesneriasterna

CITAT
          Hur övervintrar man knölar och rhizomer?
          Narrhuva, sinningia, smithiantha, femöring m fl är alla tropiska växter och övervintrar bäst i rumstemperatur. Ett praktiskt och utrymmesbesparande sätt att ta hand om rhizomer och knölar är att ta upp dem ur jorden och förvara dem i plastpåsar tillsammans med vermiculit i en garderob. Titta till dem ibland så att de inte torkar in, möglar eller har börjat växa. Mini-sinningior har ofta ingen bestämd viloperiod utan kan skjuta nya skott när som helst. Är inte jorden dålig så kan knölen stå kvar i krukan och så är man försiktig med vattningen tills knölen åter skjuter nya skott.

Inte mycket men det verkar ju som om du ska låta dem ligga i påsen och hålla ett öga på dem till i vår.

Men hur gjorde du som inte fungerade (jag behöver ju inte testa det ;-)
          Var där inte rhizomer i jorden när narrhuvan vissnade ner??
          Och vissnar alltid narrhuvan ner , finns det inte de som förblir gröna även under vintern?

Citera
          LadyG
          Inlägg 28-10-2006, 21:23
          Länk hit: #5

Medlem

Jag höll min för fuktig, så den möglade. sad.gif

Tror inte man kan rädda plantan när den börjar mögla, så jag kasserade den. Jag kan haft den för varmt iofs, då är mörker, plastpåse och fukt rena drivhuset för mögel. Den kanske skulle förvarats svalare, vad vet jag?

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          buzz
          Inlägg 28-10-2006, 21:34
          Länk hit: #6

Medlem

Men var där inte rhizomer i jorden när plantan gav upp som du kunde sparat? (De liknar färgglada små maskar.)

Citera
          LadyG
          Inlägg 28-10-2006, 21:37
          Länk hit: #7

Medlem

Det tänkte jag inte på att kolla faktiskt, jag bara tog för givet att den var förstörd. Nu kanske jag gjort något riktigt dumt ...?

--------------------

Citera
          buzz
          Inlägg 28-10-2006, 21:42
          Länk hit: #8

Medlem

biggrin.gif Ja, jag är nybörjare på dem och har bara sett dem i "maskstadiet" men det är så de förökar sig.

Citera
          LadyG
          Inlägg 28-10-2006, 22:02
          Länk hit: #9

Medlem

Jo, det vet jag fast hjärnan måste tagit semester när den såg möglet, för hela rasket åkte i tunnan med det samma. Jag vet inte om jag klarat att rota i det där, även om jag kommit ihåg rhizomerna *ryyys* Avskyr mögel och tål inte lukten. rolleyes.gif

Jaja, ibland tänker man inte långt biggrin.gif

--------------------

Citera
          LenaTuring
          Inlägg 02-11-2006, 21:44
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 3 326

Jag har haft narrhuvor några år och de beter sig lite olika beroende av sort. Man kan som ni skriver här spara rhizomerna "maskarna" över vintern och hålla koll på vårsidan om de börjar skjuta små skott och då plantera dem. Jag brukar övervintra mina narrhuvor i sina krukor, ställer dem bakom en gardin eller lite på sidan om då de inte är så fina på vintern och ger dem lite mindre vatten. Vissnar de ner helt får man vara väldigt försiktig med vattningen till nya skott tittar upp då brukar jag plantera om dem.

--------------------
          "Den som söker den letar"

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 14:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon