Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Gräsmattan, Fylla upp sänkor
          Mri
          Inlägg 06-11-2006, 14:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 8 794

Hej!

Har en gräsmatta som går lite i vågor med sänkor och jag gärna skulle bli av med. Har fått tipset om att fylla upp med sand, men är det någon som har erfarenhet av detta?
          Jag har tillgång till havet så jag kan bara plocka därifrån, eller borde jag ha några betänkligheter med salt eller något liknande?
          Kommer det att hålla sig hårt packat, kanske behöver jag lägga på i omgångar, då det ska hålla för fotbollsspel och liknande?
          Och borde jag blanda det översta lagret med jord för gräsets/känslans skull och på med gräsfrön, eller sköter det sig självt?

Det blev många frågor. Jag hoppas någon kan hjälpa mig. Tack på förhand!

// Marie

Citera
          KURT
          Inlägg 06-11-2006, 14:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Enstaka hål i gräsmattan går det mycket bra att fylla upp med sanblandad jord. I princip kan man säkert använda ren sand, men skall man så nytt gräs i så bör man nog använda sandblandad jord.

Har du stora sänkor över hela gräsmattan så går det också att fylla upp med sandblandad jord, men det kanske kan bli svårt att få det helt jämnt. Ett alternativ till att så vanliga gräsfrön, är att använda sig av gräsfrön på "tapet". Fördelen med det är att pappret behåller fukten och en större andel av fröna gror.

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 07-11-2006, 08:08
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Jag har fyllt upp en hel del med sand i våran gräsmatta med gott resultat. Till viss del har jag blandat sand/jord/gräsfrö, men på de flesta ställena har jag bara använt mig av sand. Och min erfarenhet är att det snabbt växer över gräs från den övriga gräsmattan eller "under i från" där jag har täckt ovanpå gräsmattan. På vissa ställen har jag fyllt så tjockt som 7-8 cm med sand och ändå har gräset under ifrån "tagit sig upp" smile.gif

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          karjo
          Inlägg 07-11-2006, 08:20
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 140
          Medlem nr: 5 846

Hej!
          Jag har jobbat på kyrkogård och där blir det en hel del sänkor att fylla upp av alldeles naturliga skäl, om ni förstår vad jag menar. Vi gör på lite olika sätt beroende på hur stor sänkan är. Är den jättedjup fyller vi på med matjord och sår nytt gräs bara.
          Om sänkan inte är lika djup tar vi bort torvorna först för att slippa så nytt gräs, det gör ju att man får snyggt gräs fortare, torvorna tar sig ju fort igen när man lägger tillbaka dem. Men innan torvorna läggs tillbaka packar vi jorden under med en stöt ( typ en stor gatsten på stång, som man stöter upp och ned över hela ytan). Vill man kan man vattna lite i jorden också, göra hål med ett spett, fylla dem med vatten kanske ett par gånger, låta vattnet sjunka och sen stöta eller stampa jorden. Sen fyller man på med ny jord så att man kan lägga tillbaka torvorna i rätt nivå. Detta sätt ger ju lite mer arbete men man får å andra sidan en gräsyta direkt och man slipper åka runt grässådder med gräsklipparen.

--------------------
          Hälsningar Karin, Zon 3 (4)

Citera
          Mri
          Inlägg 07-11-2006, 10:09
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 8 794

Här är en bild på hur det ser ut idag, med "vågen"/"ta bort":

http://img329.imageshack.us/my.php?image=t...grdslandhn6.jpg

Jag tror inte att det skulle vara några svårigheter med att få det jämnt, eftersom jag har två toppar att gå efter. Kan det bli några problem med att sandjorden sjunker ihop med tiden, borde jag kanske lägga på det i omgångar och låta regn och snö tynga ner det under vintern?

Citera
          karjo
          Inlägg 07-11-2006, 10:25
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 140
          Medlem nr: 5 846

Om du packar och lägger på med lite råge behöver du inte göra arbetet i flera omgångar. smile.gif

--------------------
          Hälsningar Karin, Zon 3 (4)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 11:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon