Det finns ju så många fina magnolior som borde vara härdiga i zon 2-3. Vilka färger vill du ha, hur stora träd/buskar??
'Galaxy' är en fin magnolia, rosa. Köpte i våras en hos Zetas, stamträd 3 meter högt för under 1000:- lappen, man tror knappt det är sant....
Vill du ha en gul så satsa gärna på 'Yellow Bird' eller 'Sunsation'. 'Sunsation' måste nog köpas via postorder från utlandet.
Vill du ha vit så är sieboldii, 'Pegasus', 'Aashild Kalleberg' tänkbara alternativ. Det finns även mer spännade sorter som t.ex 'Sayonara'. Sieboldii och 'Pegasus' finns i svenska plantskolor. Min 'Charles Coates' hade fina blommor i somras, finns också att få tag på i Sverige.
Vill du ha rosa så kan ju 'Daybreak' vara ett alternativ. Vill du ha en som är härdig med helt annorlunda blomfärg som det finns 'EvaMaria'. Det lär också vara den som blommar under längs tid i svenska förhållanden.
I mitt album har jag bilder på blommorna hos 'Yellow River '(troligen ej härdigt i zon 2-3), 'Galaxy', 'Yellow Bird', 'Charles Coates' samt sieboldii.
För mera bilder kolla gärna
Magnoliastores hemsida.