Här Kommer några recept
Grillat bröd med cheddarröra
10 st.
1 rödlök 2 msk rödvinsvinäger 1 msk olivolja 2 krm salt och 1 krm peppar 1 msk hackad persilja riven färsk pepparrot
Cheddarröra: 4 ägg 1 dl vispgrädde 1 msk smör 100 g riven Kvibille cheddar 1 krm salt och 1/2 krm peppar
5 tunna skivor grovt fänkålsbröd eller rågbröd olja till pensling
Skala och skiva rödlöken tunt. Blanda den med vinäger, olja, salt och peppar. Vänd ner persiljan. Sätt ugnen på grill, högsta värme. Vispa ihop ägg och grädde i en kastrull. Rör med en trägaffel mot botten på svag värme tills äggröran blivit tjock och krämig. Vänd ner smör och ost på slutet och rör äggröran slät. Smaka av med salt och peppar. Dela brödskivorna i två halvor. Pensla dem med olja. Grilla i övre delen av ugnen någon minut. Lägg lite äggröra på varje brödskiva och toppa med lök och pepparrot.
Löjromsrulle med cheddar
10 st.
2 hårdkokta ägg 25 g riven Kvibille cheddar 1/2 msk grovstött kummin 1/2 dl crème fraiche 3 msk finskuren gräslök 1/2 finhackad rödlök 1 krm salt och 1/2 krm peppar 2 mjuka tunnbröd, ca 20x15 cm 50 g löjrom finskuren gräslök
Skala och hacka äggen. Blanda ägghacket med ost, kummin, crème fraiche, gräslök, rödlök, salt och peppar. Bred ut fyllningen på tunnbröden och rulla ihop från kortsidan. Skär varje rulle i 5 bitar. Garnera med löjrom och gräslök.
Cheddarpaj med vintersallad
12 st.
50 g smör 2 dl vetemjöl 1 ägg 1 msk kallt vatten 1/2 krm salt
Fyllning: 2 ägg 1 1/2 dl mjölk 1/2 tsk salt och 1/2 krm peppar 175 g riven Kvibille cheddar
Vintersallad: 1 liten klyfta rödkål, ca 50 g 7 dl grönsallad, t ex krispsallad 3/4 dl lingon 1 msk olivolja 1/2 krm salt och 1/2 krm peppar
Arbeta ihop smör och mjöl. Tillsätt ägg, vatten och salt. Arbeta snabbt ihop degen. Tryck ut degen i 4 portionspajformar, ca 10 cm i diameter. Låt pajskalen vila i kyl ca 1 tim. Sätt ugnen på 200º. Förgrädda pajskalen i mitten av ugnen ca 10 min. Vispa ihop ägg, mjölk, salt och peppar. Fördela osten i formarna och häll på äggstanningen. Grädda i mitten av ugnen 20-25 min. Låt pajerna svalna något. Finstrimla rödkålen. Blanda grönsallad, rödkål och lingon. Smaksätt med olivolja, salt och peppar. Skär varje paj i 3 bitar. Toppa pajerna med lite vintersallad.
--------------------
Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag. Mitt album
|