Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Syrener, Klippa / inte klippa???
          Inger Skåne
          Inlägg 03-06-2003, 09:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 156

Kan någon reda ut detta: Ska man klippa bort vissnade blommor på syrenerna eller ska man inte? På något ställe har jag läst att om man klipper bort dom så blommar inte syrenen året därpå, på något ställe påstods det att blomningen nästa år blir sämre om man låter de vissnade blommorna sitta kvar!? Jag blir, av förståeliga skäl, något förvirrad.

Orsaken till att jag undrar är att mina 4 – 5 år gamla syrener knappt blommar i år. Något fel måste jag göra – grannens blommar! Förra sommaren blommade dom bra och jag klippte inte bort vissnade blommor. Är det kanske felet eller kan det finnas andra skäl till att syrenerna inte vill blomma i år?

Citera
          Cilla
          Inlägg 03-06-2003, 11:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Om man beskär syrén (grenarna) strax efter blomningen hinner den bilda blomanlag till året därpå på det man behåller (om man inte beskär för grovt). Väntar man några veckor bildar den blomanlag på det man sedan klipper bort. Beskär man på vårvintern är det samma sak - man skär bort blomanlag.

Att ta bort fröställningarna sägs ge lite rikare blom året därpå. Orsaken skulle vara att plantan inte ger energi till fröproducering (samma som med påskliljor och rhododendron), men jag tror att skillnaden är försumbar på syrén. Syrénens frön är dessutom bra för fåglar m fl.

--------------------

Citera
          Hannele
          Inlägg 03-06-2003, 11:36
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Om du inte har något annat att göra, kan du klippa bort de torra fröställningarna. Annars tror jag att fåglarna gillar att knapra på dem. Var dock försiktig, att du inte skadar nästa års blomsättning - som kommer redan i sommar.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Inger Skåne
          Inlägg 04-06-2003, 09:29
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 156

Tack Cilla, för ditt uttömmande svar. Äntligen förstår jag.

Har bestämt mig för att låta fåglarna få fröna. Dessutom står syrenerna på en stor skogstomt så dom ska ju vara lite "vilda" så jag beskär aldrig om det inte är absolut nödvändigt.

Citera
          Järfälla
          Inlägg 01-07-2003, 20:59
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 248
          Medlem nr: 987

Jag har en ung upptammad Syren (Palibin Meyeri) som jag tänkte gå ut och toppa fröställningar på förra veckan (för att det ska ser "välskött" ut från gatan...). Men där hade det börjat komma blad i "blomgrenarna". Eftersom den är så liten och jag vill att den ska bli större snabbt, så lät jag bli.

Om jag hade tagit bort blomställningarna, hade den grenat sig då eller??

Idag såg jag att det är blad i de flesta avblommade grenvecken. Är det inte bättre att låta bli att ta bort det avblommade, åtminstone på unga syrener?!

Har även ett gammalt syrenträd (typ 4 meter högt) som jag inte når upp mer än 2 meter "att snygga till" efter blomning, och den blommar MINST lika mycket där uppe. Känns som det är totalt vansinne med rekommendationen knipsa efter blomningen?!?!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 04:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon