CITAT (ztinger @ 18-12-2006, 21:56)
Man kanske bara jäser för att få bättre smak? Jag köper jag nog Virginia-frön från impecta.
Jag köpte också mina tobaksfrön från Impecta, både Virginia och Bontobak. Tyckte ärligt talat inte att det var så stor nikotinskillnad mellan
Virginian och bondtobaken, fastän bondtobaken sägs vara betydligt starkare. Fast den vanliga röktobaken är stark i sig, så egentligen behövs det ingen starkare.
Man jäser nog bladen för att få bättre smak skulle jag tro, eventuellt för att bladen ska glöda och inte få en flamma, vilket mina fick.
Jag provade både att ta några bloss och att tugga mina blad, och vid rökning är varken smaken eller lukten riktigt som tobak, och vid tuggning, så smakar de lättsyrligt, med en lättare smak av tobak. Betydligt godare att tugga än vanligt snus, enligt min mening, fast så är jag varken snusare eller rökare heller, och har egentligen aldrig gillat lukten eller smaken.
Däremot skulle jag bli glad om jag hittade frön så att jag kunde odla
DUBOISIA HOPWOODIså antagligen har denna växt en annan lukt och smak, men styrkan på
25% nikotin låter väldigt hög.
Vill tillägga också att mina tobaksblad togs av från plantan när de blev gula/gulorangea och torkade i rumstemperatur tills de djupnade i den färgen, alltså mörkgul, mörkgul/mörkoragenbrun