|
Hur långt har ni kommit?, Med planering, inköp, sådd?? |
|
|
|
06-01-2007, 15:46
|

Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369

|
Jag har lyckas få maken med på att bygga en pergola längs vägen,  och dök direkt i kataloger och internet för att leta dels klängväxter och dels växter till hanging baskets. Än är inga växter bestämda, det finns ju att välja på... En hel del fröer är dock inköpta, men var jag ska ha plantorna är däremot inte bestämt  än! Jag har däremot inte sått nåt alls än, och ska banne mig hålla fingrarna i styr nån månad  till! Med tanke på den bistert kalla våren i fjol med allt bry med fläktar och frostvakter (och ändå oro för kung bore) så ska jag vänta lite till, vi har ju inte fått tillstymmelse till vinter än, men den kommer säkert. Har ni förslag på olika växter till korgarna, så hojta till! 3 lager ska det vara i dom.
--------------------
MVH Maggan Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne 
|
|
|
|
|
07-01-2007, 17:55
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Jag har beställt fröer på nätet och letat fram det som fanns kvar av fjolårets fröer som jag vill så mer av. Längre än så har jag inte kommit.
|
|
|
|
Eva 33c
|
07-01-2007, 18:10
|
Gäster

|
Jag har gjort min första sådd; perenner som behöver en kallperiod. Det är egna fröer och sådana jag bytt med er här på forumet och så några frön jag köpte i december (ca 30 sorter). Sedan har jag beställt frön från RHS, STA, GBT (Konnäsörsklubben, Göteborgs Botaniska) och Gardens North. Min beställningslista till Jelitto är nästan klar, likaså den till Impecta. Sedan blir det nog lite från Runåbergs också, men de har inte uppdaterat sitt sortiment för i år än. Där köper jag grönsaksfröer och dem är det ju inte så bråttom med. (Jag köpte såjord i höstas för att ha till de första sådderna...)
|
|
|
|
|
07-01-2007, 18:35
|
Medlem
Antal inlägg: 52
Medlem nr: 8 715

|
 Ligger också i startgroparna, har införskaffat fröer från Impecta, Gardens North, Konnäsörsklubben, Jelitto och Rara Växter så nu är det bara att sätta igång, STA- fröerna har inte kommit så det får bli sen. Idag har jag ställt ut ett gäng som behöver tid och kyla för att gro. Här är snötomt och ca. -2 , det regnar istället för snöar, så sådderna får stå så länge på inglasad altan. Maja zon 5
|
|
|
|
|
07-01-2007, 19:05
|

Medlem
Antal inlägg: 13
Medlem nr: 8 945

|
Jag har fått fröer av en väninna på nätet, men jag vet inte vad det är och när/hur jag ska så dem. Får nog ta en sväng till svägerskan för att kika i hennes blomsterböcker. Men annars hade jag för första gången tänkt bry mej om trädgården. Vi lär vara hemma mycket i sommar då vi har husrenovering att tänka på, så jag har möjlighet att kanske så ett frö eller två. Men jag är total nybörjare och har svarta fingrar....
--------------------
Liza - Zon 6-7 - Vad växer hos mej förutom maskrosor??
|
|
|
|
|
07-01-2007, 19:05
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714

|
Jag har fått min nya måttbeställda lysrörsbänk färdig. Det är nu bara armaturerna som ska monteras så finns det plats för ca.100 plantor till.  Jag har också sått en hel massa och det mesta står ute men inne i lådorna med lavendel, Blå salvia och Heuchera har det grott. För säkerhetsskull så har jag idag även vattnat ut nematoder eftersom en av de ”fådda” julgrupperna hade sorgmygg med sig. /Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
07-01-2007, 20:07
|

Medlem
Antal inlägg: 2 958
Medlem nr: 2 746

|
Jag har kommit så långt att de första 5 champinjonbackarna är nergrävda under snön. Nu väntar jag bara på beställningarna från STA, Konnässörsklubben och Jelitto Undrar om det räcker med 5 backar till? Om det inte räcker kanske jag kan få hyra in mig i din nya fina lysrörsbänk Anki?
--------------------
Margith, zon 6
Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst. Citat: min mor =)
|
|
|
|
|
07-01-2007, 20:51
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714

|
CITAT (Margith @ 07-01-2007, 20:07) Undrar om det räcker med 5 backar till? :wacko: Om det inte räcker kanske jag kan få hyra in mig i din nya fina lysrörsbänk Anki? :P Fem backar till!!!!  Men snälla människa hur tror du att det skulle kunna gå? Jag har sett din beställningslista till Jelitto  och sedan har du ju frågat chans på några av mina också Om du inte vill skicka dom till mig får du nog ta till den där ekvationen som så förnämligt räknade ut att jag kan ha närmare 500 stycken 9*9 krukor där det egentligen endast ryms 300. Nästa steg här hemma är att bygga om den gamla Billy-bokhyllan i vardagsrummet. De där gamla böckerna kommer jag ju ändå inte att läsa om Konnässörsklubben har jag inte hört talas om,...... fick jag ju genast söka upp. Ett nytt ställe för mig och gratis var det också. /Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
07-01-2007, 21:30
|

Medlem
Antal inlägg: 1 278
Medlem nr: 1 399

|
Stilig hylla Anki! (och jag tror att jag har en likadan soffa som dig, fast min är grön)
Jag har sått kronärtskockor, smultron, jordgubbar och chili än så länge. Perenner vågar jag mig inte på, dels vet jag ingenting om olika sorter och så verkar det så svårt med kallstratifiering....
--------------------
Susanna (med fritidshus i zon 1)
|
|
|
|
|
07-01-2007, 22:32
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem nr: 5 006

|
Jag har tagit fram Billy-hyllan och monterat upp lysrören i hyllplanen så nu kan jag börja att så. Det känns härligt att komma igång. Jag har en hel massa frön som ska sås under våren, kan inte förstå hur det kan komma sig  Oj så många frön det har blivit mvh Irene
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
07-01-2007, 22:52
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
Hahaha ingenstans har jag kommit,städa ut julen ska jag först göra i morgon.Jag har några frö(buskar /träd)som jag ska så och ställer i kallväxthuset.Innesådden sår jag tidigast i februari/mars.Jag ska går igenom mina egna fröer från 2006 och ser vad jag vill så av dem.Jag har mitt såbord i hallen med takljus och ljusamatur.Nja lite kliar det väl i fingrarna.Men först måste julen ut.
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
07-01-2007, 23:09
|
Medlem
Antal inlägg: 2 629
Medlem nr: 4 069

|
Jag börjar nog i morgon... Mulle
|
|
|
|
|
08-01-2007, 16:56
|

Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276

|
I helgen har jag satt 2 sorters penseér och några sorters pelargoner från rara växter, så blir det en del andra som ska ut i kylan. Och från Impecta väntar jag på ett julrospaket och en massa andra fröer, så jag är på gång men inga massor
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|
|
|
|
|
08-01-2007, 17:06
|

Medlem
Antal inlägg: 4 829
Medlem nr: 7 440

|
jihooooooooooo nu blev jag glad...kom på en sak vi ska få renoverat ang fukt nere....så då ska hela klädkammaren tömmas det hela tar ett par mån... men så bra för då i allt stök så måste ju hyllorna flyttas och den ena flyttas nu upp till fönstret till mina sådder
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
 yg400.gif
"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"
välkommen till min nya blogg!!!!!: min trädgårdsdröm
|
|
|
|
ewa zon 3
|
08-01-2007, 18:02
|
Gäster

|
CITAT (Anki V @ 07-01-2007, 20:51) CITAT (Margith @ 07-01-2007, 20:07) Undrar om det räcker med 5 backar till? Om det inte räcker kanske jag kan få hyra in mig i din nya fina lysrörsbänk Anki?  Fem backar till!!!!  Men snälla människa hur tror du att det skulle kunna gå? Jag har sett din beställningslista till Jelitto  och sedan har du ju frågat chans på några av mina också Om du inte vill skicka dom till mig får du nog ta till den där ekvationen som så förnämligt räknade ut att jag kan ha närmare 500 stycken 9*9 krukor där det egentligen endast ryms 300. /Anki Men vad ni håller på Fantasifulla ekvationer och inhyrning av krukor. Jag tycker det verkar som frösåddsgalenskapen blommat ut fullständigt Den som har längst lista till Jelitto behöver vi inte prata högt om Har hittills hunnit med ett 50-tal sorter, som står inne under lysrör och i kylen. Har köpt upp några säckar med "Älgen S-jorden" och skaffat "Älgen P-jord" för omskolningen. På K-Rauta hittade jag äntligen "halksand". Räddningen för mig som lätt övervattnar de små Fröer jag väntar på nu är Jelitto, Konnässörsklubben, bytesfröer och en liten beställning Outletfrö från Lilla Fiskargegatan Chiltern Seeds-fröerna kom idag och brev är på väg till dig Margith /Ewa
|
|
|
|
|
08-01-2007, 18:40
|

Medlem
Antal inlägg: 98
Medlem nr: 7 762

|
Själv har jag bara kikat runt lite. Mina föräldrar lät inte helt negativa till lite "omstrukturering" av baksidan. Så jag tänkte lägga upp idéen att sätta lite pallkragar där vårt gamla potatisland befinner sig. Visserligen lär det vara jag som betalar största delen, men det är det värt om man får smutsa ner sig lite. Lite svårt dock att veta vad tusan man ska odla för nånting... Speciellt när man inte direkt är född med gröna fingrar
|
|
|
|
|
08-01-2007, 18:43
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
Jag har sått 2 brätten med sånt som ska kylas, står i kylen nu i väntan på kallare väder ute. Har markerat mycket i Impectas katalog men det blir nog inte så mycket köpt här, ska försöka hålla fingrarna i styr tills jag byggt min frösåddshylla. Ska försöka att inte så för mycket i år utan vänta tills nästa år när jag hunnit göra några fler rabatter ute att sätta allt i också Så här blir det nog "relativt" lugnt i år, blir nog bara något 100-tal växter (inte sorter utan plantor alltså).
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|