Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > matematiker ohoj!, arean av en sinuskurva??
          gammelnalle
          Inlägg 06-01-2007, 20:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

ja för andra än matematiker så låter det väl som galamtias (VARFÖR HETER det så??)
          men för er matematiker är det väl en baggis??

Bakgrund (ni brukar ju vara nyfikna) : i en artikel i en bok påstod skrivaren att Arean av en sinuskurva är HÄLFTEN av motsvarande kvadrat.... (han hade även en skiss på en , där han hade färgat den ena och påstod frankt att arean A = arean B)

Och då blir jag konfunderad... men jag kan ju minnas fel... är inte en Cirkel en sinuskurva?? och arean för en cirkel är ju A=pi*r*r (eller pi*D*D/4)

en kvadrat med sidan 10 får då ytan 100 .....en Cirkel med D=10 får då ytan 25*pi eller 100*pi/4 = 78,5398..... INTE 50 som jag menar att författaren menar...

men min svaga punkt är alltså om en sinuskurva ÄR (kan vara) en cirkel ??

snurrigt??

b

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 06-01-2007, 20:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

hmm, minnet från matematiken i skolan är svagt. men inte kan väl en kurva vara en cirkel. det är väl som att påstå att en rät linje kan böja sig. wacko.gif smile.gif

Citera
          Fizzgigg
          Inlägg 06-01-2007, 20:24
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 477
          Medlem nr: 8 505

För att göra en lång historia kort är sinus inte en cirkel utan sinusvågen (sinuskurvan), även kallad sinusoiden, är den mest grundläggande svängningsrörelsen. Sinus förekommer visserligenligen också inom trigonometri och kan vara en del av integraler, men att få den till en cirkel fungerar inte.

--------------------
          It's not the years, honey, it's the mileage.

Citera
          LadyG
          Inlägg 06-01-2007, 20:26
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Var det bara jag som inte begrep ett ord av det där? ohmy.gif laugh.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Magdis
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Å jag är helt rudis på matematik o vet bara att sinus är den normala hjärtrytmen och att sinuit är bihåleinflammation. Var det till nån hjälp? rolleyes.gif

Citera
          gammelnalle
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (anna_rispan @ 06-01-2007, 20:19)
          hmm, minnet från matematiken i skolan är svagt. men inte kan väl en kurva vara en cirkel. det är väl som att påstå att en rät linje kan böja sig. wacko.gif smile.gif

jo... JAG menar att en kurva mycket väl kan beskiva en cirkel.... det är ju så en generator arbetar... när den snurrar runt sin axel (CIRKEL) prducerar den en sinusformad våg... en växelspänning...

b

Citera
          Fizzgigg
          Inlägg 06-01-2007, 20:27
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (LadyG @ 06-01-2007, 20:26)

Det är som det gamla uttrycket om att "om du behöver fråga vad det kostar har du inte råd", fast i det här fallet är det snarast att om du inte begriper har du ingen användning av det. smile.gif

--------------------

Citera
          LadyG
          Inlägg 06-01-2007, 20:28
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Fizzgigg @ 06-01-2007, 20:27)
          Var det bara jag som inte begrep ett ord av det där?  :o  :lol:

Det är som det gamla uttrycket om att "om du behöver fråga vad det kostar har du inte råd", fast i det här fallet är det snarast att om du inte begriper har du ingen användning av det. smile.gif

laugh.gif

Bra då bekymrar jag mig inte mer för det smile.gif

Jag vet bara att det finns något som heter cosinus, emn om det har med sinus att göra vet jag inte. Har det det?

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 06-01-2007, 20:31
          Länk hit: #9

Medlem

http://www.scales.se/matte/index.htm

se under sinuskurva!!

b smile.gif smile.gif smile.gif

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          LadyG
          Inlägg 06-01-2007, 20:34
          Länk hit: #10

Medlem

Sinuskurva

Vet inte om det är vad som efterfrågas, men om man tar den delen som är över strecket och placerar exakt över delen som är under strecket blir det inte en cirkel.

Då är väl inte A=pi*r*r applicerbart, eller?

--------------------

Citera
          Fizzgigg
          Inlägg 06-01-2007, 20:37
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (gammelnalle @ 06-01-2007, 20:26)
          CITAT (anna_rispan @ 06-01-2007, 20:19)
          hmm, minnet från matematiken i skolan är svagt. men inte kan väl en kurva vara en cirkel. det är väl som att påstå att en rät linje kan böja sig.  :wacko:   smile.gif

jo... JAG menar att en kurva mycket väl kan beskiva en cirkel.... det är ju så en generator arbetar... när den snurrar runt sin axel (CIRKEL) prducerar den en sinusformad våg... en växelspänning...

b

Det är ungefär som att blanda äpplen och köttbullar. smile.gif Du har iofs helt rätt men det har inte något med varandra att göra. Sinus har med svängningsfrekvenser att göra men det har att göra med svängninens "utseende" att göra och inte speciellt med hur svängningen har framkommit. Det går att på elektrisk väg "skapa sinuskurvor" beroende på amplitud och frekvens utan att det har ett dugg att göra med en cirkulär rörelse som skapar den. Enda anvledningen till att cirkeln (i det här fallet generatorn) har just en cirkel är att det är det effektivaste sättet att omvandla andra rörelser till en jämn rörelse som är enkel att utvinna energi från. Ett exempel är ju kolvarna i en bilmotorn som omvandlar explosionskraftens vis kolvens upp/ner-rörelse till en cirkulär rörelse för att driva drivaxeln. smile.gif

--------------------

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 06-01-2007, 20:47
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (LadyG @ 06-01-2007, 20:34)
          Sinuskurva

Vet inte om det är vad som efterfrågas, men om man tar den delen som är över strecket och placerar exakt över delen som är under strecket blir det inte en cirkel.

Då är väl inte A=pi*r*r applicerbart, eller?

nja.... det beror väl på vilka värden du har på X och Y ... ????

b

och till Fizzgigg:

ÄppelMOS och köttbullar är inte dumt!!!

men en "sinusgenerator"eller "tongenerator" ... alstrar inte den "sinustoner"??? dvs en grundton (utan övertoner) ??
          CITAT
          Sinuston
          Ren grundton utan övertoner från tex tongenerator. Kallas även sinuskurva eller sinusvåg.

http://hem.passagen.se/mixmaster_gomba/s.html

men kanske vi snackar OLIKA saker???

b

Citera
          Fizzgigg
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (gammelnalle @ 06-01-2007, 20:31)

Jag har inte en susning om hur han får till den cirkeln. smile.gif Om det beror på att han förklarar om en kratta, att jag inte har speciellt mycket koll på matematik eller en kombination kan jag inte svara på. Jag tycker att hans vinklingar är ungefär som den gamla matematiska klurigheten att göra en triangel där summan av de tre vinklarna är 270 grader och inte 180 grader (det går faktiskt). Men jag utgår från att han kan mer om matematik än jag så tills jag kan bevisa något böjer jag mig för hans krumelurer. smile.gif

--------------------

Citera
          Anma
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Här har du en till... laugh.gif Gammelnalle verkar ha tråkigt så här en lördagkväll.. smile.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 06-01-2007, 20:52
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Anne R @ 06-01-2007, 20:47)
          Var det bara jag som inte begrep ett ord av det där?  :o  :lol:

Här har du en till... laugh.gif Gammelnalle verkar ha tråkigt så här en lördagkväll.. smile.gif

laugh.gif

Ja, han verkar lite uttråkad faktiskt smile.gif

Ibland önskar jag att jag vore bättre på matte, men det är bara att erkänna: det får inte rum en massa siffror i en skalle som är full med träning biggrin.gif

--------------------

Citera
          Fizzgigg
          Inlägg 06-01-2007, 20:53
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (gammelnalle @ 06-01-2007, 20:47)
          men en "sinusgenerator"eller "tongenerator" ... alstrar inte den "sinustoner"??? dvs en grundton (utan övertoner) ??
          CITAT
          Sinuston
          Ren grundton utan övertoner från tex tongenerator. Kallas även sinuskurva eller sinusvåg.

http://hem.passagen.se/mixmaster_gomba/s.html

men kanske vi snackar OLIKA saker???

Inte säker, det finns andra saker att läsa om sinus på Wikipedia. Sedan kan det ju vara frågan om en "matematisk trivialitet" att det går att få det till en cirkel, precis som uträkningen (X)-(X)=0 oavsett vilket värde du sätter på talet X, och att man får fram en oändlighet och en icke oändlighet i den matematiska figuren Gabriels trumpet. smile.gif

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-01-2007, 20:53
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag vet inte om jag är ute och cyklar nu men nog har cirkeln och sinuskurvan ett samband. Man tager en tänkt cirkelskiva och definierar en punkt på cirkelkanten. Därefter låter man cirkeln rotera med jämn hastighet samtidigt som man vrider den 90 grader. Då kommer den tänkta punkten att röra sig upp och ner i en lodrät linje. Låter man den punkten projiceras på ett papper som dras förbi med konstant hastighet kommer en sinuskurva att skapas. Detta för att krångla till saken ordentligt.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Fizzgigg
          Inlägg 06-01-2007, 20:55
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (LadyG @ 06-01-2007, 20:52)
          Var det bara jag som inte begrep ett ord av det där?  ohmy.gif  laugh.gif

laugh.gif

Ibland önskar jag att jag vore bättre på matte, men det är bara att erkänna: det får inte rum en massa siffror i en skalle som är full med träning biggrin.gif

vikter, upprepningar, kaloriförbrukning vid olika intensitet, längd på löparbanor och hur långt man cyklat, omkrets på armar och mage...
          smile.gif

--------------------

Citera
          Fizzgigg
          Inlägg 06-01-2007, 20:59
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 06-01-2007, 20:53)
          Jag vet inte om jag är ute och cyklar nu men nog har cirkeln och sinuskurvan ett samband. Man tager en tänkt cirkelskiva och definierar en punkt på cirkelkanten. Därefter låter man cirkeln rotera med jämn hastighet samtidigt som man vrider den 90 grader. Då kommer den tänkta punkten att röra sig upp och ner i en lodrät linje. Låter man den punkten projiceras på ett papper som dras förbi med konstant hastighet kommer en sinuskurva att skapas. Detta för att krångla till saken ordentligt.

Men det förutsätter ju att, om man vill ha en cirkel, att det inte förekommer någon som helst rörelse vare sig i tid eller rum vilket låter mer som en lustifikation inom teoretisk matematisk än något som har med verkligheten att göra? Att mäta en svängningsfrekvens utan att ta med en rörelse tycker i varje fall jag med mina begränsade kunskaper låter som att man igorerar naturlagarna. smile.gif

--------------------

Citera
          LadyG
          Inlägg 06-01-2007, 21:03
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Fizzgigg @ 06-01-2007, 20:55)
          CITAT (LadyG @ 06-01-2007, 20:52)
          Var det bara jag som inte begrep ett ord av det där?  ohmy.gif  laugh.gif

laugh.gif

vikter, upprepningar, kaloriförbrukning vid olika intensitet, längd på löparbanor och hur långt man cyklat, omkrets på armar och mage...
          smile.gif

Inget av det inkluderar sinus eller derrivatan, och absolut inte några kvadratrötter eller andra mystifikiska lustifikationer.

Nej, det finns mycket jag tvangs genomlida i skolans mattelektioner som borde varit överkurs. Jag har aldrig behövt använda den där märkliga matematiken något mer efter skolans sista matteprov.

Det jag har behövt är överslagsräkning, de fyra räknesätten, kunna räkna ut hastighet från tidsåtgång och tillryggalagd sträcka och sådana trivialiteter. Inte några skumma prylar som ni pratar om smile.gif

--------------------

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 07:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon