|
Vad är Netikett, för dig? |
|
|
|
29-01-2007, 11:07
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
alltså jag tänker inte på de förvisso eminenta förklaringarna till netikett som finns ute på nätet utan vad det är och betyder det för dig? hur uppför du dig på nätet? vad är schysst, vad är oschysst?
ska fika nu och återkommer senare med mina egna tankar kring detta.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
29-01-2007, 11:20
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (herkules @ 29-01-2007, 11:07) hur uppför du dig på nätet? vad är schysst, vad är oschysst? Jag säger inte mer än jag kan säga i verkliga livet, ansikte mot ansikte. Förr i tiden kände man flera här på odla in real life, men de har försvunnit.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
29-01-2007, 11:26
|

Medlem
Antal inlägg: 4 869
Medlem nr: 4 761

|
CITAT (anna_rispan @ 30-12-2006, 19:39) En av netikett-tipsen är att man inte ska svara om man inte bidra med något. Det kallas typ me too-inlägg. Vad tycker ni om det? Tänk om de måste be oss att tänka på det här på forumet för att det tar så mycket plats?!
O sen nu när jag läst de olika så ser jag ändå att det skiljer sig en del mot vanliga livet. Just för att man syns inte o kan inte se de andra. Tydligheten är verkligen viktig o sådant. från den här trådenMen för mig innebär netikett att försöka skriva så tydligt som möjligt. -För att så många som möjligt ska kunna förstå vad jag menar och hänga med. Det finns ju en massa saker att tänka på för att göra det man skriver tydligt. Läsbarhet, ord, meningsbyggnad. Vad man skriver. Att markera om det sagt med glimten i ögat eller när man är arg eller känner sig varm i hjärtat...osv... Hålla inne med ironiska kommentarer så ofta jag kan. -Eftersom de kan missförstås. Inte skriva saker som kan såra eller så. -Om det händer så kan det ta lång tid innan man upptäcker det och kan be om ursäkt. Bättre då att avstå helt. Inte ens skriva att jag har en bitter kommentar på lager. Bita sig i tungan o gå från datorn en stund. Att jag inte skriver i frågor jag inte har en susning. -Svårt i bland. Men jag försöker tänka på den som ställer frågan. Varför den ställer frågan. Om någon kanske frågar om: Brukar du sopa av all snö från bilen när du ska iväg. Om jag då inte har någon bil o inte kör bil känns det onödigt om jag går in o skriver. Nej. Har ingen bil. Jag är också nyfiken på vad ni andra tycker och lägger in i begreppet. Undrar någon något om det jag skrivit så får ni fråga.
|
|
|
|
|
29-01-2007, 11:48
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
Det man kan säga till en människa "ansikte mot ansikte" passar inte alltid att skriva. När man pratar med människor så använder vi ju olika tonlägen och även andra sinnen än bara hörseln. T ex kan ju ironi fungera mycket bra i ett samtal, men det fungerar ofta mycket sämre, eller inte alls i skrift.
|
|
|
|
|
29-01-2007, 11:51
|

Medlem

|
CITAT (anna_rispan @ 29-01-2007, 11:26) Men för mig innebär netikett att försöka skriva så tydligt som möjligt. -För att så många som möjligt ska kunna förstå vad jag menar och hänga med. Precis, det är inte alla som tänker på.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
29-01-2007, 11:54
|

Medlem

|
CITAT (KURT @ 29-01-2007, 11:48) Det man kan säga till en människa "ansikte mot ansikte" passar inte alltid att skriva. När man pratar med människor så använder vi ju olika tonlägen och även andra sinnen än bara hörseln. T ex kan ju ironi fungera mycket bra i ett samtal, men det fungerar ofta mycket sämre, eller inte alls i skrift. Precis. Man måste nog faktiskt tänka en gång extra när man skriver. När man ses öga mot öga kan man ju säga alla möjliga knasiga saker som inte tas emot fel. Just eftersom man faktiskt ser hur den som säger det ser ut. Sånt får man nog oftast avstå från när man skriver till någon.
|
|
|
|
|
29-01-2007, 12:02
|

Medlem
Antal inlägg: 116
Medlem nr: 9 012

|
En liten korrigering i all välmening: Istället för att skriva: "Man måste nog faktiskt tänka en gång extra när man skriver." säg såhär istället: "Jag måste nog faktiskt tänka en gång extra när jag skriver." eller: "Precis, det är inte alla som tänker på." istället: " Precis, det är inte alltid jag tänker på det." Petitesser...kanske det. Men har man det här "tänket" så underlättar det då jag/du uttrycker sig på ett diskussionsforum. Jag är inte perfekt, men jag försöker vara medveten om dessa saker då jag uttrycker mig. Det har hjälpt mig en hel del.
--------------------
"Carpe diem quam minimum credula postero"
|
|
|
|
|
29-01-2007, 12:04
|

Medlem

|
Stefan_S: tack. det är sådant jag kämpar med. men det är ju extremt vanligt språkbruk att använda man så det händer ju att det slinker med.
edit. fast det kan ju faktiskt vara så att jag verkligen menar man också...hmm. får fundera på det där du...
|
|
|
|
|
29-01-2007, 12:07
|

Medlem

|
CITAT (anna_rispan @ 29-01-2007, 12:04) Stefan_S: tack. det är sådant jag kämpar med. men det är ju extremt vanligt språkbruk att använda man så det händer ju att det slinker med.
edit. fast det kan ju faktiskt vara så att jag verkligen menar man också...hmm. får fundera på det där du... Då undrar jag i så fall vilken "man" du pratar om?  Pelle eller Krister? Förlåt, skojjar bara.
--------------------
|
|
|
|
|
29-01-2007, 12:08
|

Medlem

|
CITAT (Stefan_S @ 29-01-2007, 12:07) CITAT (anna_rispan @ 29-01-2007, 12:04) Stefan_S: tack. det är sådant jag kämpar med. men det är ju extremt vanligt språkbruk att använda man så det händer ju att det slinker med.
edit. fast det kan ju faktiskt vara så att jag verkligen menar man också...hmm. får fundera på det där du... Då undrar jag i så fall vilken "man" du pratar om?  Pelle eller Krister? Förlåt, skojjar bara.  okej då du är förlåten.. ;-) Nån som tycker nåt mer om rubrikens fråga??
|
|
|
|
|
29-01-2007, 13:27
|

Medlem

|
För mig är netikett att försöka skriva så att alla förstår det jag vill säga. Tänker inte på små/stora bokstäver, felstavningar och sånt, det funkar ändå.
Jag är urusel på att använda smajlisar och tittar inte så noga på dem i andras inlägg heller utan läser vad där står och försöker att INTE läsa in massa annat. Det är jobbigt då jag märker att en hel del gamla surdegar ligger och jäser här inne. Fast så är det på de flesta forum, gammalt skit rotas det i och folk gör sig illa. Och då skrivs ändå inte de värsta påhoppen öppet ute på forumen utan skickas per PM och mejl.
Inte konstigt det är krig..
Jag tänker inte att detta som jag skriver nu måste jag kunna säga till de här personerna IRL, chansen att vi ses är liten och jag borde kunna hålla i mig så pass här inne så att jag slipper stå och skämmas om vi nu skulle råka ses.
Jag skiljer väldigt mycket på forum på Internet och mitt liv utanför Internet.
Personangrepp är fult, klarar jag inte av en diskussion på ett forum utan att angripa personen/personerna det diskuteras med så går jag ifrån datorn. Måste ju tänka på karmakontot.
Kommer säkert på mer men ska ut i kylan med mina hundar nu!
--------------------
|
|
|
|
|
29-01-2007, 13:38
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
CITAT (Stefan_S @ 29-01-2007, 12:02) En liten korrigering i all välmening: Istället för att skriva: "Man måste nog faktiskt tänka en gång extra när man skriver." säg såhär istället: "Jag måste nog faktiskt tänka en gång extra när jag skriver." eller: "Precis, det är inte alla som tänker på." istället: " Precis, det är inte alltid jag tänker på det." Petitesser...kanske det. Men har man det här "tänket" så underlättar det då jag/du uttrycker sig på ett diskussionsforum. Jag är inte perfekt, men jag försöker vara medveten om dessa saker då jag uttrycker mig. Det har hjälpt mig en hel del.  Klokt inlägg. Här gör man, nä jag menar jag, ofta fel.
|
|
|
|
|
29-01-2007, 18:16
|

Medlem

|
CITAT (AnitaGg @ 29-01-2007, 18:08) Jag tycker det är svårt att beskriva vad som är netikett. Allmän hyfs bara tror jag känns som den bästa beskrivningen. Sant! Det som slår mig är att de människor jag upplevt som "störiga" på forum (tänker mest på hundforum eftersom det är på sådana jag hänger mest) inte alls är sådana om jag råkar på dem IRL, jag tror liksom inte att det är samma människor. Skumt. Det är många som blir Hulken när de sätter sig framför datorn. Måste bara tillägga att det stör mig inte ett dugg - det är bara en reflektion jag gjort några gånger.
--------------------
|
|
|
|
|
29-01-2007, 20:26
|
Medlem
Antal inlägg: 1 135
Medlem nr: 5 335

|
Jag har funderat en stund nu på vad netetikett är för mig. Kan bara hålla med många som svarat här innan att det är att jag försöker att svara så rakt som möjligt och att inte gå till angrepp mot någon. Men även solen har sina fläckar så jag har säkert trampat någon på tårna jag också men i varje fall inte med vilje. Håller mig gärna ifrån just de där trådarna som mer eller mindre innehåller pajkastning mot varandra, läser dem ibland om tiden räcker till men rycker på axlarna och tycker att jag har inget att tillföra där.
Jag känner som någon annan skrev i en tråd mig illa berörd när människor öppet är elaka mot varandra vare sig det är på ett forum eller i verkliga livet. Min åsikt om sådant är att det kan de göra upp sins emellan utan att andra ska behöva lyssna på deras tjafs.
|
|
|
|
|
02-02-2007, 11:30
|

Medlem

|
CITAT (Stefan_S @ 29-01-2007, 12:02) En liten korrigering i all välmening:
Istället för att skriva: "Man måste nog faktiskt tänka en gång extra när man skriver." säg såhär istället: "Jag måste nog faktiskt tänka en gång extra när jag skriver."
eller: "Precis, det är inte alla som tänker på." istället: " Precis, det är inte alltid jag tänker på det."
Petitesser...kanske det. Men har man det här "tänket" så underlättar det då jag/du uttrycker sig på ett diskussionsforum. Jag är inte perfekt, men jag försöker vara medveten om dessa saker då jag uttrycker mig. Det har hjälpt mig en hel del. :) Blygsam? Hoppa från ingenstans till ett trädgårdsforum - och börja rätta andra, hur de ska skriva?  Nästan bland de första inlägget. Märkligt beteende.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
02-02-2007, 11:53
|

Medlem

|
CITAT (Hannele @ 02-02-2007, 11:30) CITAT (Stefan_S @ 29-01-2007, 12:02) En liten korrigering i all välmening: Istället för att skriva: "Man måste nog faktiskt tänka en gång extra när man skriver." säg såhär istället: "Jag måste nog faktiskt tänka en gång extra när jag skriver." eller: "Precis, det är inte alla som tänker på." istället: " Precis, det är inte alltid jag tänker på det." Petitesser...kanske det. Men har man det här "tänket" så underlättar det då jag/du uttrycker sig på ett diskussionsforum. Jag är inte perfekt, men jag försöker vara medveten om dessa saker då jag uttrycker mig. Det har hjälpt mig en hel del.  Blygsam? Hoppa från ingenstans till ett trädgårdsforum - och börja rätta andra, hur de ska skriva?  Nästan bland de första inlägget. Märkligt beteende.  CITAT Jag är inte perfekt, men jag försöker vara medveten om dessa saker då jag uttrycker mig. Det har hjälpt mig en hel del. Givetvis får du tolka mitt inlägg på ditt sätt, men utifrån den respons jag fick tidigare på ovan inlägg, så tolkade jag det som positivt. Beträffande märkliga beteenden, så finns det många exempel på det. Det kanske stör dig att jag kliver rakt in som nyreggad medlem och börjar skriva direkt i aktuella trådar?  Är det det du menar, när du skriver "hoppar från ingenstanns"? Och, ja, jag är en blygsam person. Men det kan du naturligtvis inte veta, eftersom du inte känner mig, eller hur?
--------------------
|
|
|
|
|
02-02-2007, 11:59
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (Hannele @ 02-02-2007, 11:30) Blygsam? Hoppa från ingenstans till ett trädgårdsforum - och börja rätta andra, hur de ska skriva?  Nästan bland de första inlägget. Märkligt beteende.  Vaddå "märkligt beteende" Hannele? Skulle det bara vara "äldre medlemmars" rätt att ha åsikter? Läste du inte de tre orden "i all välmening" i den första meningen? Tycker du gör en märklig anmärkning.
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
02-02-2007, 14:05
|

Medlem
Antal inlägg: 1 026
Medlem nr: 7 630

|
Ja, det tycker jag också var en märklig anmärkning. Får ibland känslan av att medlemmar här inte har något att komma med förrän de har varit här en viss tid, skrivit ett visst antal inlägg..osv. Och då bör de gärna ha skrivit de 500 första inläggen utan att trasslat till det för sig. Sen kan de möjligtvis vara okej att lufta sig även i de mindre angenäma trådarna. Jag var "läsare" i flera månader innan jag reggade mig och började skriva. Så jag förstår inte varför vissa är så misstänksamma mot nya?
--------------------
Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...
|
|
|
|
|
02-02-2007, 14:12
|

Medlem

|
CITAT (Klura @ 02-02-2007, 14:05) /............./ Får ibland känslan av att medlemmar här inte har något att komma med förrän de har varit här en viss tid, skrivit ett visst antal inlägg..osv. Och då bör de gärna ha skrivit de 500 första inläggen utan att trasslat till det för sig. Sen kan de möjligtvis vara okej att lufta sig även i de mindre angenäma trådarna. /.........../ Jag gissar att det här är en oskriven regel som en del medlemmar använder sig av. Dock är det de allmänna forumreglerna som admin satt upp och som går att läsa då man reggar sig, som gäller. För mig är användaet av oskrivna regler en mobbingvariant som, tyvärr, biter på många.
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|