|
|
  |
Varg i området |
|
|
|
14-02-2007, 05:30
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
Har mycket svårt för detta tyvärr. Känner ett obehag. Man har sett vargen ca 2 mil från där jag bor. Flera personer har sett vargen, och den har varit skygg och försvunnit när den blivit upptäckt. Men om man kommer med hundar är jag inte lika säker på att det skulle bli samma reaktion. http://www.corren.se/archive/2007/2/11/j2l...av92jq8xcaw.xml
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
14-02-2007, 06:21
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
Det är ju utmärkt att vargen sprider sig i Sverige. Och har man bara inte lösspringade hundar så behöver man inte heller vara orolig för sin hund.
|
|
|
|
|
14-02-2007, 07:16
|

Medlem

|
CITAT (KURT @ 14-02-2007, 06:21) Det är ju utmärkt att vargen sprider sig i Sverige. Och har man bara inte lösspringade hundar så behöver man inte heller vara orolig för sin hund. Med det menar du att inga andra djur har rätt att finnas?
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
askar
|
14-02-2007, 07:50
|
Gäster

|
Huvva... inte skulle jag våga går där i skogen med hund. Nyligt såg man bild i nån tidning där vargen huggit en häst i benet... usch... såg inte vackert ut.
|
|
|
|
|
14-02-2007, 08:35
|

Medlem
Antal inlägg: 421
Medlem nr: 1 087

|
tycker att det är positivt att det kommit en ny varg sedan den förra blev skjuten. Tror inte att det är någon större fara att vanliga tamhundar skulle bli skadade av vargen. De få som hittills har blivit skadade av varg har varit jakthundar som antagligen spårat vargen istället för tex älg. sedan finns det ju många fler orsaker att hålla god koll på sina hundar i skogen, vilket jag naturligtvis tror att de flesta gör.
--------------------
karin
|
|
|
|
|
14-02-2007, 08:42
|
Medlem

|
CITAT (AnitaGg @ 14-02-2007, 07:16) CITAT (KURT @ 14-02-2007, 06:21) Det är ju utmärkt att vargen sprider sig i Sverige. Och har man bara inte lösspringade hundar så behöver man inte heller vara orolig för sin hund. Med det menar du att inga andra djur har rätt att finnas?  Visst har alla djur rätt att finnas. I det fall hundar har dödats av varg, så har det alltid varit lösspringade hundar. Därmed borde ingen ha orsak att vara orolig för sin hund. Och en lösspringade hund löper ändå mycket större risk att dödas i trafiken, oavsett hur mycket varg det finns.
|
|
|
|
|
14-02-2007, 08:48
|

Medlem

|
CITAT (KURT @ 14-02-2007, 08:42) CITAT (AnitaGg @ 14-02-2007, 07:16) CITAT (KURT @ 14-02-2007, 06:21) Det är ju utmärkt att vargen sprider sig i Sverige. Och har man bara inte lösspringade hundar så behöver man inte heller vara orolig för sin hund. Med det menar du att inga andra djur har rätt att finnas?  Visst har alla djur rätt att finnas. I det fall hundar har dödats av varg, så har det alltid varit lösspringade hundar. Därmed borde ingen ha orsak att vara orolig för sin hund. Och en lösspringade hund löper ändå mycket större risk att dödas i trafiken, oavsett hur mycket varg det finns. Det gör ju inte att min obehagskänsla minskar tyvärr.
--------------------
|
|
|
|
|
14-02-2007, 09:46
|
Medlem

|
CITAT (AnitaGg @ 14-02-2007, 08:48) Det gör ju inte att min obehagskänsla minskar tyvärr. Nej det brukar ju sällan fungera att bota fobier med rationellt tänkande. Personer som är rädda för att flyga brukar ju t ex inte bli lugnare av att veta risken att skada sig är oändligt mycket större på resan till flygplatsen. Men just fobier för rovdjur brukar annars inte vara så vanligt.
|
|
|
|
|
14-02-2007, 09:58
|

Medlem

|
CITAT (KURT @ 14-02-2007, 09:46) CITAT (AnitaGg @ 14-02-2007, 08:48) Det gör ju inte att min obehagskänsla minskar tyvärr.
Nej det brukar ju sällan fungera att bota fobier med rationellt tänkande. Personer som är rädda för att flyga brukar ju t ex inte bli lugnare av att veta risken att skada sig är oändligt mycket större på resan till flygplatsen. Men just fobier för rovdjur brukar annars inte vara så vanligt. Hmm ... så alla som anser att vargen är ett relativt farligt rovdjur har alltså fobier? Du menar att dom inte angriper tamdjur då? Diskutera gärna, men håll dig till saken så tror jag det blir mer intressant. Jag lider inte av några fobier, så du behöver inte oroa dig över det. Ämnet handlar om varg.
--------------------
|
|
|
|
|
14-02-2007, 10:08
|
Medlem
Antal inlägg: 586
Medlem nr: 1 371

|
Jag är mera rädd för våra björnar som stryker runt knuten varje vår/försommar än för en varg. Det finns lite av varje här i skogen....Och när jag kommer med vår hund så bankar hjärtat lite extra vid vissa knak
|
|
|
|
|
14-02-2007, 10:30
|

Medlem

|
CITAT (Limeblossom @ 14-02-2007, 10:08) Jag är mera rädd för våra björnar som stryker runt knuten varje vår/försommar än för en varg. Det finns lite av varje här i skogen....Och när jag kommer med vår hund så bankar hjärtat lite extra vid vissa knak  Jo, det kan jag förstå. För att nu återgå till KURT:s teorier om fobier, så kanske jag ska tillägga att jag varit på Kolmården och klappat vargar. Väldig faschinerande djur är det, ingen tvekan om det. Men .... jag vidhåller att dom hör hemma i dom stora obebodda områden som finns i vårt land, och inte bör finnas så när bebyggelsen. Jag tror det ligger i allas intresse (även vargens) faktiskt.
--------------------
|
|
|
|
|
14-02-2007, 11:14
|

Medlem
Antal inlägg: 421
Medlem nr: 1 087

|
angående vilka djur som är farliga för människor och djur så hoppas jag på att vargen tar vildsvin. Vildsvin är farliga för båda människor och lösa hundar när de har ungar (vilket de har ofta). om vi kan behålla vargen så kan det kanske bli en balans i skogen. några vildsvin och någon varg. idag är det för många vildsvin i skogarna bla för att många jägare inte vågar jaga dem. De få som gör det har ofta specilla hundar, då en "vanlig" jakthund lätt kan bli ihjäl stångad på deras betar. men på något konstigt sätt blir det aldrig lika stora rubriker när det händer......
--------------------
karin
|
|
|
|
|
14-02-2007, 11:20
|
Medlem

|
Älgen dödar 10-15 personer/år. Jag har sett och klappat älgar i djurpark och är inte rädd för dem. Bör vi begränsa älgen till "stora obebodda områden som finns i vårt land"? Rationellt sett ja! Fast vi bör ju inte göra det förrän vi först förvisat farligare företeelser till obygden, t ex trafiken.
Naturvårdsverket har fastslagit att det inte får finnas varg i renebetesområdet, vilket täcker ca 40% av sveriges yta.
|
|
|
|
|
14-02-2007, 11:36
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
Fram för fler vargar o lodjur, fast björnar är jag rädd för de som finns i storstadområden kommer nog snart att försvinna, dels pga att de blir störda och dels för att det inte finns bytesdjur, fast de kan få komma hem till mig o rensa bort ohyran rådjur först.
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
14-02-2007, 12:17
|
Medlem
Antal inlägg: 109
Medlem nr: 7 048

|
Hmm...
Tiger Lejon Leopard Elefant Puma
I alla fall när jag läser om hur lokabefolkningen, för var dessa djur normalt lever, skjuter dessa för att bli av med, av samma skäl som vi vill, blir jag upprörd...säkert fler med mig.
Vargen är vårt lejon - jag kan inte förstå hur det skulle vara mer OK att göra sig av med dem.
Mvh David
--------------------
David i Viksjö, zon 3
|
|
|
|
|
14-02-2007, 12:42
|

Medlem
Antal inlägg: 407
Medlem nr: 8 881

|
Jag tycker inte att något djur ska utrotas men man måste hålla stammen på en vettig nivå genom just jakt. Och det gäller allt vilt. Vad gäller varg så kan en vargflock även ta en människa vilket finns dokumenterat låt vara för väldigt länge sedan. Rovdjur är rovdjur och inga tamdjur som vi matar. Många av jakthundarna som har tagits av varg har antingen jagats av en vargflock eller också blivit nyfikna på "den andra hunden" och därmed blivit vargmiddag. /Maria
--------------------
Entusiast i zon 5
|
|
|
|
|
14-02-2007, 13:00
|

Medlem

|
CITAT (Plain @ 14-02-2007, 12:17) Hmm...
Tiger Lejon Leopard Elefant Puma
I alla fall när jag läser om hur lokabefolkningen, för var dessa djur normalt lever, skjuter dessa för att bli av med, av samma skäl som vi vill, blir jag upprörd...säkert fler med mig.
Vargen är vårt lejon - jag kan inte förstå hur det skulle vara mer OK att göra sig av med dem.
Mvh David Nej, men det är väl ingen som har sagt att dom ska utrotas heller. Jag kan inte se det i alla fall För min del handlar det om att dom inte hör hemma nära tättbebyggda områden. Lika mycket för deras skull som för våran. Här riskerar dom ju att bli just skjutna. Som t.ex. i detta fall http://www.corren.se/archive/2007/2/14/j2q...yc9eaohs79r.xml
--------------------
|
|
|
|
|
14-02-2007, 13:38
|
Medlem

|
CITAT (Maria_z5 @ 14-02-2007, 12:42) Jag tycker inte att något djur ska utrotas men man måste hålla stammen på en vettig nivå genom just jakt. Och det gäller allt vilt. Vad gäller varg så kan en vargflock även ta en människa vilket finns dokumenterat låt vara för väldigt länge sedan. Rovdjur är rovdjur och inga tamdjur som vi matar. Många av jakthundarna som har tagits av varg har antingen jagats av en vargflock eller också blivit nyfikna på "den andra hunden" och därmed blivit vargmiddag. /Maria  Men vad är en "vettig nivå"? Vi har 10 till 15 miljoner häckande par lövsångare, och vad jag vet så jagas de inte, hur skall det gå? Med hjälp av stödutfodring med giftfri mat har havsörnpopulationen ökat kraftigt, nu finns det ca 400 häckande par - dags att börja jaga? Varken sångsvan eller knölsvan är ju hotade varken i Sverige eller globalt, dags att börja jaga?
|
|
|
|
|
14-02-2007, 13:43
|
Medlem
Antal inlägg: 109
Medlem nr: 7 048

|
Ah, ok - då är jag med.
Det är en svår nöt det där - vad jag förstår så kan det vara nästan lika illa som att skjuta dem när man söver ner dem, transporterar dem och släpper ut dem i ett område, där man inte vet ifall det redan finns varg. Kanske ett landsomfattande system för uppmärkning av varg så man vet vart det "finns plats" så att säga - nog för att lokalbefolkningen, oavsett vart man släpper ut en fångad varg, kommer att protestera.
Själv är jag nog mer rädd tamhundar - har en kompis vars grannes hund bet av honom de heliga kulorna rätt var det var en dag, helt oprovoserat.
Mvh David
--------------------
David i Viksjö, zon 3
|
|
|
|
|
14-02-2007, 13:50
|

Medlem
Antal inlägg: 809
Medlem nr: 4 547

|
Anita, tänk på alla galningar som går omkring på våra gator. Du kanske ska ut och hämta posten imorgon och kommer i vägen för nån som tror du är ett monster som är ute efter honom... Såna saker har hänt flera gånger bara de senaste 10 åren, antalet varg-attacker på människor under samma tid: 0.
Hur som helst är vargskräcken i Sverige idag till åtminstone 90% beroende på (dom dumma, inte alla) jägarnas skrämselpropaganda som grundar sig på deras rädsla att naturen till slut balanserar sig själv så att dom inte får skjuta ihjäl några älgar eller rådjur....
--------------------
//Niklas
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|