Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Den självläkande människan, av Susanna Edin
          Christa
          Inlägg 17-02-2007, 11:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Är det någon av er som läst "Den självläkande människan" av Susanna Edin?

Vad anser ni om det hon skriver?

Citera
          Ophelia
          Inlägg 17-02-2007, 12:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Jag har läst den och jag tycker hon är vettig. Brukar ta fram den och bläddra när jag blir lite självömkande och tycker mig inte kunna komma vidare i tankarna och gnäller över livet.

Det holistiska perspektivet är för mig nödvändigt för att komma vidare i livet. Mår betydligt bättre nu när jag börjat sett mig om, äter bättre, motionerar och tar ansvar för mitt eget mående. detta har bl a lett till mitt beslut att byta arbete till förmån för något annat för att ytterligare förbättra livssituationen, läka samt gå vidare.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 17-02-2007, 15:24
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag köpte boken för flera år sedan och tyckte den var bra. Men om det vore så enkelt som hon skriver så vore alla läkare överflödiga.

Verkligheten är lite annorlunda. Men boken är väl läsvärd.

Jag lånade min ut flera gånger så nu måste jag titta efter om jag har fått tillbaka den (här finns så många böcker)

Elisabeth

Citera
          Ophelia
          Inlägg 17-02-2007, 15:46
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-02-2007, 15:24)
          Jag köpte boken för flera år sedan och tyckte den var bra. Men om det vore så enkelt som hon skriver så vore alla läkare överflödiga.

Verkligheten är lite annorlunda. Men boken är väl läsvärd.

Jag lånade min ut flera gånger så nu måste jag titta efter om jag har fått tillbaka den (här finns så många böcker)

Elisabeth

Ja....inte kan man från den ena dagen till den andra förända sig och sitt liv och det måste ske i en process tror jag smile.gif

Men att man börjar TÄNKA i ett holistiskt perspektiv har ju gett en vinst smile.gif

Citera
          Leia
          Inlägg 17-02-2007, 15:58
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

Jag gillar Sussanna Edins tankesätt och skulle önska att jag orkade leva efter hennes ideal. Jag har boken, och även den bok hon har skrivit tillsammans med Malin Söderström (tror jag hon heter, tvkokan ni vet). Jag har även tidigare läst mycket på sussannas hemsida.
          Det största problemet för mig är att jag tycker att matlagning är ungefär det tråkigaste man kan hålla på med, och det rimmar lite illa med hennes tankar om att man själv ska göra all mat från skratch för att få i sig så lite onödiga tillsatser som möjligt. wink.gif

Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 17-02-2007, 16:13
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 133
          Medlem nr: 6 842

Se upp med Sanna Ehdin (som hon för dagen kallar sig). Föreningen Vetenskap och Folkbildning utsåg henne till Årets förvillare 2000. Eftersom hon gjort sig omöjlig för en fortsatt vetenskaplig karriär kallar hon sig numera ”fri forskare”.

http://www.vof.se/ehdin/index.html

Citera
          Ophelia
          Inlägg 17-02-2007, 16:33
          Länk hit: #7

Medlem

...lite sunt förnuft skadar aldrig när man läser böcker eller tittar på TV.

Citera
          Christa
          Inlägg 17-02-2007, 17:59
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (RibesRubusVitis @ 17-02-2007, 16:13)
          Se upp med Sanna Ehdin (som hon för dagen kallar sig). Föreningen Vetenskap och Folkbildning utsåg henne till Årets förvillare 2000. Eftersom hon gjort sig omöjlig för en fortsatt vetenskaplig karriär kallar hon sig numera ”fri forskare”.

Det finns särkert saker som kan ifrågasättas men på vissa punkter är jag också fundersam när det gäller skolmedicinen.

Går man till en vanlig läkare är de ju väldigt snabba med att skriva ut medicin mot symptomen och inte gå till botten med orsaken till ohälsan.

Jag läste om en sjuksköterska i Norrköping som tog blodprov på sina patienter och skickade detta prov för analys av mineraler. Det var t ex en flicka som varit kraftigt allergisk sedan födelsen. Hon visade sig ha brist på kalium och en del annat och efter att hon fått en kur med mineraler så blev hon frisk. Kanske var det vitaminer också det minns jag inte.

Men se det fick man inte göra i Svensk sjukvård! Hon blev av med sin legitimation.

Susanna Edin har skrivit en del om mineraler och vitaminer. Frågan är vem som har rätt i det fallet. Jag är inte helt säker på att den konventionella sjukvården alltid är inne på rätt spår.

Citera
          Piccante
          Inlägg 17-02-2007, 19:27
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Christa @ 17-02-2007, 17:59)
          CITAT (RibesRubusVitis @ 17-02-2007, 16:13)

Det finns särkert saker som kan ifrågasättas men på vissa punkter är jag också fundersam när det gäller skolmedicinen.

Går man till en vanlig läkare är de ju väldigt snabba med att skriva ut medicin mot symptomen och inte gå till botten med orsaken till ohälsan.

Jag läste om en sjuksköterska i Norrköping som tog blodprov på sina patienter och skickade detta prov för analys av mineraler. Det var t ex en flicka som varit kraftigt allergisk sedan födelsen. Hon visade sig ha brist på kalium och en del annat och efter att hon fått en kur med mineraler så blev hon frisk. Kanske var det vitaminer också det minns jag inte.

Men se det fick man inte göra i Svensk sjukvård! Hon blev av med sin legitimation.

Susanna Edin har skrivit en del om mineraler och vitaminer. Frågan är vem som har rätt i det fallet. Jag är inte helt säker på att den konventionella sjukvården alltid är inne på rätt spår.

Om man vill leva ett långt och hälsosamt liv så är en bra början att hålla sig ifrån Sanna Ehdin och andra charlataners råd tongue.gif Innan man tar del av Ehdins böcker så kan man alltid kolla följande;

Årets förvillare 2000.
          intervju med Sanna Ehdin

Tilläggas kan att Ehdin ofta påpekar (inte minst i marknadsföringssyfte) att hon har en hög akademisk examen. Men hon hoppade av forskarbanan för att slippa känna sig bunden av kravet på att medicinska råd och behandlingar måste vara baserade på vetenskap och beprövad erfarenhet, det har hon uppenbart inget intresse för unsure.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-02-2007, 19:35
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

/....../

/....../

Blir lite fundersam över detta. Det låter inte troligt faktiskt, det krävs ganska mycket för att bli av med sin legitimation. Du har inga mer uppgifter?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          askar
          Inlägg 17-02-2007, 19:44
          Länk hit: #11

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 17-02-2007, 19:35)
          /....../

/....../

Blir lite fundersam över detta. Det låter inte troligt faktiskt, det krävs ganska mycket för att bli av med sin legitimation. Du har inga mer uppgifter?

Får instämma i Rudans undran.
          Mister man inte legitimationen för allvarligare förseelser så kan jag inte tro att man gör det för att ha skickat iväg blodprover.

Ser gärna en länk till artikeln. smile.gif

Citera
          Christa
          Inlägg 17-02-2007, 19:50
          Länk hit: #12

Medlem

Artikeln var i en tidning och inte på nätet. Har en kopia någonstans. Återkommer om jag hittar den.

Sjukvården verkar dock ha något slags motstånd mot att kolla om man har brist eller låga värden beträffande mineraler. Varför är för mig en gåta.

Citera
          askar
          Inlägg 17-02-2007, 19:52
          Länk hit: #13

Gäster

CITAT (Christa @ 17-02-2007, 19:50)
          Artikeln var i en tidning och inte på nätet. Har en kopia någonstans. Återkommer om jag hittar den.

Sjukvården verkar dock ha något slags motstånd mot att kolla om man har brist eller låga värden beträffande mineraler. Varför är för mig en gåta.

Väntar. smile.gif

Citera
          Magdis
          Inlägg 17-02-2007, 20:17
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Att ta prov på Kalium tillhör det allra första man gör när nån söker sjukvård. Det ingår i rutinproverna på varje patient.

Citera
          Christa
          Inlägg 18-02-2007, 10:06
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-02-2007, 20:17)

Att ta prov på Kalium tillhör det allra första man gör när nån söker sjukvård. Det ingår i rutinproverna på varje patient.

Det är nog olika rutiner på olika vårdcentraler. Jag har fått journalkopior från den vårdcentral jag tillhörde i 16 år innan jag flyttade hit. De har inte tagit något kaliumprov på alla dessa år trots att jag varit helt sönderstressad. De har skrivit in i journalen att jag mår dåligt på jobbet men utöver det har de inte gjort någonting. Jag fick losec för magkatarren. De kollade minnet på samma sätt som för senildementa vilket naturligtvis inte visade något. De ordinerade sjukgymnastik och depressionsmedicin mot värken och trötthet. Jag löste aldrig ut depressionsmedicinen eftersom jag inte var deprimerad.

Min nya vårdcentral tog kaliumprov och jag låg för lågt. Några andra mineraler ville de dock inte testa. Läkaren blev arg när jag frågade om de kunde göra det. Jag har dock läst att brist på kalium kan göra att andra mineraler får svårare att ta sig in i cellen. Skulle gärna vilja ha mer kunskap om just det.

Min moster fick problem med sina ben när hon fick en ny blodtrycksmedicin. Läkarna sa bara att hon fått polyneuropati men de gjorde inget åt det. Hon hade det så i flera år och kunde inte gå promenader längre. Nu har en läkare kollat kalium och hon hade brist. Det kan man ju få av en del mediciner mot högt blodtryck.

Citera
          Christa
          Inlägg 18-02-2007, 10:20
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 17-02-2007, 19:35)
          /....../

/....../

Nu har jag plockat fram urklippet. Jag visste att jag sett det efter flytten annars hade det varit svårt eftersom jag bor i kappsäck i väntan på att vi hittar vårt drömhus på landet.

Det står ordagrant så här: Annette Björklund gör blodanalyser och ordinerar sedan mineraler och vitaminer.

Som sjuksköterska råkade Annette riktigt i blåsväder när Socialstyrelsen för två år sedan ansåg att en legitimerad sjuksköterska inte skall syssla med något som mineralanalys. Nu har Annette avsagt sig sin legitimation och arbetar som undersköterskaa.

- Det är ironiskt att jag inte kan jobba vidare som legitimerad sjuksköterska. De prover jag tar analyseras på ett tyskt laboratorium som funnits i 40 år. Två tyska läkare gör att personligt utlåtande om blodtestet.

Citera
          Magdis
          Inlägg 18-02-2007, 13:33
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Fast Kalium ingår ju inte i nån exklusiv, ovanlig mineralanalys som du verkar mena nu Christa. Om man kommer till akutmottagningen eller vårdcentralen och de tar blodprov på en, då kan man vara ganska säker på att kalium ingår i det provet. Natrium, kalium, kreatinin, Hb och CRP brukar vara rutinstatus överallt.

Har man kaliumbrist kan man få muskelsvagheter o hjärtproblem. Käka ett par bananer så är det problemet löst. smile.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 18-02-2007, 13:39
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Christa @ 18-02-2007, 10:20)
          Nu har Annette avsagt sig sin legitimation och arbetar som undersköterskaa.

det är inte riktigt samma sak, som att få den indragen smile.gif smile.gif
          det du säger är mera att hon tog bort ordinerad medicin för att ge naturpreparat istället.
          det är där haken är.

för övrigt håller jag med magdis där...det är standardprover. wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Limeblossom
          Inlägg 18-02-2007, 19:25
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 586
          Medlem nr: 1 371

Jag har läst boken men som någon skrev, hur ska man orka leva efter det idealet? Men visst tror jag att mycket av det vore bra för oss.
          Ang mineraler och brist på sådana....jag gick hos en biopat och hon kollade det mesta i den vägen. Väldigt intressant att jämföra mina "problem" med dom mineralbrister jag hade med både Sanna Ehdin och annan litteratur.

Citera
          askar
          Inlägg 18-02-2007, 20:11
          Länk hit: #20

Gäster

CITAT (Christa @ 18-02-2007, 10:20)
          Nu har Annette avsagt sig sin legitimation och arbetar som undersköterskaa.

- Det är ironiskt att jag inte kan jobba vidare som legitimerad sjuksköterska. De prover jag tar analyseras på ett tyskt laboratorium som funnits i 40 år. Två tyska läkare gör att personligt utlåtande om blodtestet.

Jamen då hade hon ju inte fråntagits legitimationen.

Bra att hon själv förstod (eller kanske hon blev uppmanad) att avsäga sig eftersom hon inte kunde sköta sitt jobb.

Det är läkare som ska besluta om blodprovstagning, inte sköterska.
          Och skulle det varit seriöst så hade man ju kunnat skicka till Svenskt laboratorium för analys.

Det finns så många humbug"doktorer" som lurar människor med olika homeopatiska medel.
          En droppe "verksamt" medel i en simbassäng med vatten... fyll på flaskor och säg att det botar det o det o det. mad.gif

Tur att vi har myndigheter som kontrollerar och ser till att inte godkänna allt skit som månglas ut.

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 16:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon