Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Inspirationsbilder från era växthus?, Har du bilder att visa inifrån ditt växhus?
          snillan
          Inlägg 10-03-2007, 10:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 134
          Medlem nr: 9 213

Hej
          Ni som läser Växthusforumet, har särkert sett mina frågor och våndor kring val av växthus sista dagarna, hade tänkt vänta 1 år till innan jag köper mitt växthus, men detta forum har gett mig sån längtan så nu slår vi till och köper ett till våren. När jag nu äntligen bestämt mig för vilket växthus det blir, så kommer ju nästa tanke och invaderar min hjärna, jag vill inreda det med en liten sittplats att kunna njuta i och växter,( jag kommer huvudsakligen att odla i pallkragar ute), så det blir mycket kryddor, pelargoner, citrus och fikonträd(så länge de är små istorlek får de plats) och en el två tomatplantor i växthuset.

Ni som har bilder infrån era växthus och även utifrån sett, och vill visa dem, kan ni inte visa upp dem för mig.
          Jag behöver inspiration.

Snillan

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 10-03-2007, 10:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Har bara bild utifrån, inuti är det fullt av grönska, det är tur att jag inte är storväxt varken på bredden eller längden, för det är knappt jag kommer in i växthuset mitt i sommaren. I taket hänger vindruvor och på sidorna är det fullt med tomater, gyllenbär, gurka el melon. Sittplats finns det nog bara på vintern.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Kamilla z 7
          Inlägg 10-03-2007, 12:04
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem nr: 7 472

Här kommer lite från mig laugh.gif vet hur det känns,jag var i samma vetgiriga position som du ifjolvåras...vet hur det känns,man vill veta allt och det bara snurrar wacko.gif

(lite synd jag inte kan lägga upp ett eget album här än....)

Inne i växthuset

Fika hörnan

Golvet

Min hand =)

Hoppas på fler bilder från andra också,jag är lika nyfiken som du,det är ju nu i vår som jag får odla "på riktigt" för mitt var inte klart förrän i juli i fjol....

--------------------
          "Skaffa dig en trädgård och du får evig Lycka"
          Min trädgårdsblogg

Citera
          snillan
          Inlägg 10-03-2007, 14:38
          Länk hit: #4

Medlem

Tack för era fina bilder, vilken jättefint fikabord du hade Kamilla z7, stolarna var ju också jättesöta, det är ju bara att sätta in en hink under så behöver man inte ens gå in för att gå på toa flirting.gif

Hur stort är era växthus, jag har förstått att man alltid kommer att tycka att man borde tagit ett större, men ibland är det ju tomtytan där det ska stå som sätter gränser också.

Ännu mer bilder hoppas jag att det kommer, jag vet att det finns massor i era fotoalbum, men jag har inte listat ut om det går att söka på fotoalbum och växthus och få fram bara de som har bilder på växthus.
          Snillan

Citera
          Kamilla z 7
          Inlägg 10-03-2007, 15:44
          Länk hit: #5

Medlem

giggle.gif jo jag vet,toan är aldrig långt borta....
          mitt hus är 16,4 kvm och nu har jag ju inte "bott in mig" än...men jag antar att jag kommer att tycka det är förlitet ändå whist.gif
          jag började på 10kvm just bara för att det är inget bygglov som krävs,men det var inga problem att få bygglov,så då prutade jag bort färgen och tog ett större hus yahoo.gif

--------------------
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Gillan
          Inlägg 10-03-2007, 16:17
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Hej snillan!

Har förstått att det i första hand är ett köpt växthus du vill ha. Men om du är intresserad av att se ett "hemmabygge", så finns bilder i mitt album under just Väthus.

Håller på att övertala min man, att han ska försöka ge en detaljerad beskrivning här på Odla på hur vi gjorde.

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-03-2007, 17:01
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Gillian !(först nu fattar jag att du är Evgeni fd.. tröögt här) Var in o tjuvkikade i ditt poolbyggealbum smile.gif
          Hur gick det -kom den i tid och hann du bada ?
          har ni vattnet kvar i poolen nu under vintern ?
          ursäkta trådsnodd" smile.gif

Ditt växthus verkar fint -och vilka tomater! -nästan så man får lust själv ..att odla tomater alltså
          men bara nästan giggle.gif
          K

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          jazza
          Inlägg 10-03-2007, 17:01
          Länk hit: #8

Validating
          Antal inlägg: 118
          Medlem nr: 540

]Mitt växthus är 12,5 kvm - bilder finns i mitt fotoalbum.

Citera
          snillan
          Inlägg 10-03-2007, 17:07
          Länk hit: #9

Medlem

Hej Gillan

Jag kommer ju att köpa ett färdigt växthus, men era bilder på växthus vill jag ha oavsett hembyggt eller färdigköpt, sen tycker ju jag fortfarande att ett träväxthus, antingen Florums, eller hembyggt är de absolut vackraste, men är man två i familjen som ska bestämma så blir det inte alltid som man själv vill.

Jag är bara så himla glad för att det äntligen blir ett växthus tyvärr kommer det nog att dröja fram till juni-juli innan jag har det på plats (suck och snyft...) maken håller på och renoverar ett större rum till vår 16 åring, och hon har väntat länge nu, de två andra tonåringarna har redan fått sina större rum klara och flyttat in, tidigare hade de varsitt 10-12 kvm stort rum det funkade när de var mindre för då lekte de ju i hela huset ändå, men NU, går de in på sina rum, med kompisar, eller chattar på datorn, el ser film, och låser in sig, t,o.m äter på rummet ibland, så nu ser vi knappt inte till dem, och då är behovet av utrymme större. Så hennes rum måste bli klart först, sen blir det grund till mitt växthus.

Måste bara tipsa om en trädgårdsblogg jag hittade när jag sökte inspiration till växthus på nätet: Maloppas trädgårdsblogg, jag tror att hon är medlem på detta forum, men i sin trädgårdsblogg har hon helt underbara bilder på hur hon inrett sitt växthus, det är jättekul dels att läsa växthusbloggen men även se alla fina bilder.

Snillan

Citera
          Kamilla z 7
          Inlägg 10-03-2007, 17:21
          Länk hit: #10

Medlem

Snillan,kan du länka till trädgårdsbloggen?
          Jag blir ju sååå nyfiken yes.gif

--------------------
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Ewa smålänska hö...
          Inlägg 10-03-2007, 17:59
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 577
          Medlem nr: 3 056

varför blir det en kant

|

Redigerat av Ewa smålänska höglandet: 10-03-2007, 18:05

--------------------

/Ewa zon 4-5

Citera
          Gillan
          Inlägg 10-03-2007, 18:02
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 10-03-2007, 17:01) *
          Gillian !(först nu fattar jag att du är Evgeni fd.. tröögt här) Var in o tjuvkikade i ditt poolbyggealbum smile.gif
          Hur gick det -kom den i tid och hann du bada ?
          har ni vattnet kvar i poolen nu under vintern ?
          ursäkta trådsnodd" smile.gif

Ditt växthus verkar fint -och vilka tomater! -nästan så man får lust själv ..att odla tomater alltså
          men bara nästan giggle.gif
          K

giggle.gif , kanske borde ha skickat PM istället, men vad gör det att svara här. Kul att du upptäckte att det var jag förresten...fniss

Jo, polen kom till slut och vi hann att bada. Men runt omkring är lång ifrån klart............tar väl hela denna sommar också kan jag tro. Det ska ju bli en ganska stor dam i anslutning till polen också, plus väääldigt mycket mer rabattodling........och då, du...kanske rosorna får plats blushing.gif

Och, ja, det är vatten kvar i polen, men bara hälften.........annars kan den tydligen sprängas sönder av kylan.

För att återgå till växthus Kerstin, så kanske du skulle prova med nån tomat nån gång giggle.gif . Det är kul det med shy.gif

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-03-2007, 18:18
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Ok ville bara kolla att vi har samma uppgifter -för jag har också min halvfylld smile.gif
          Ska bli spännande att se bilder både på Gillans stora dam -? kanske Notre dam? crazy.gif och Snillans växthus i sommar
          yaay.gif flåt Gillan -kunde inte låta bli laugh.gif
          K

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          spektakelrakel
          Inlägg 10-03-2007, 18:42
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 8 799

CITAT (Kamilla z 7 @ 10-03-2007, 17:21) *
          Snillan,kan du länka till trädgårdsbloggen?
          Jag blir ju sååå nyfiken yes.gif

Trädgårdsblogg

Maloppas trädgårdsblogg

Deras trädgårdsforum

Citera
          snillan
          Inlägg 10-03-2007, 18:43
          Länk hit: #15

Medlem

Camilla z7

Här kommer länken,

http://maloppas.tradgardsblogg.se/V%E4xthuset/

Eva Småländska höglandet, va snyggt det var med röd korgstol, har jag inte sett förut, vad är det som växer i den stora svarta "hinken " längst bak ? På bilden ser det ut som om den står i vatten ? eller ska jag hämta mina glasögon (glömmer ofta att använda dem smile.gif ,

Kerstin z5-6 : När jag får mitt växthus klart och på plats och inrett, så ska jag också försöka fixa till ett fotoalbum, med bilder därifrån (om jag lyckas få till det mysigt förstås....annars är det inte kul att visa) Är ju inte så haj på detta med att lägga in bilder på dator, men jag har ju tre tonåringar som inte gör annat än fixar och trixar med datorn, så det löser sig nog.

Jag är så himla glad att jag hittade detta forum, har varit med i Odla.nu och fått nyhetsbrev i nästan 2 år, men INTE gått in på forumet , fattar inte varför, här får man ju så himla mycket bra tips och idéer och alla är så otroligt trevliga och hjälpsamma, inga sura attityder alls, trots att många frågor kan vara "dumma" från en nybörjare.

Har tyvärr inte några vänninor som är speciellt trädgårdsintresserade och maken är motorintresserad så att prata trädgård med honom, är som att prata förgasare med mig....man kan lika gärna låta bli, och vänninorna lessnar snabbt på trädgårdsprat
          Anillan

Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 10-03-2007, 23:13
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem nr: 190

Vi byggde vårt växthus förr-förra våren. I mitt album finns massor med bilder på själva byggandet men antog att du var mer ute efter inspiration och interiör varför jag har lagt in några bilder här. Tyvärr är det bara 10kvm varför det är blir lite trångt när jag har tryckt in både arbetsbänk, växter och sittplats.

En bild från första våren, hade ännu inte fått upp alla hyllor och växter men mysa kan man ju ändå.

Huset står på en murad hög sockel med ventilationshål, runt om på två sidor finns shakt som används som kombinerad kompost/kallbänk.

Å så här ser det ut på vintern. Håller en del av växthuset inplastat och uppvärmt hela vintern för att kunna övervintra växter och dra igång frösådderna tidigt.

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera
          snillan
          Inlägg 11-03-2007, 00:22
          Länk hit: #17

Medlem

Katti med torpet

Jag har tittat i ditt fotoalbum tidigare, så det var kul att se inifrån nu också, visst var det väl du som var så duktig på att snickra möbler också, eller ?
          Jag har ju precis blivit medlem i forumet nu i veckan, och är sjukskriven så jag har suttit och läst massor av tidigare inlägg och frågor som gjorts i olika forum, och det var i något forum när jag sökte information om att bygga något, som jag tror att jag såg dina möbelbilder, de var så himla snygga så du borde kunna livnära dig på att bygga möbler (det kanske du gör ?)

Det ser jättemysigt ut i ditt växthus, snygg ljuskrona dessutom.
          Är det skuggardin från växhusttillverkare som du använt till skuggardin eller har du tagit annat tyg ?

Vet ni om det fungera att använda annat tyg som skuggardin, eller bör man köpa de som ex Willab och Classicum säljer, det går ju på drygt 1000-lappen för en vit gardin, de är snygga men ....

Snillan

Citera
          Gillan
          Inlägg 11-03-2007, 06:54
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 10-03-2007, 18:18) *
          Ok ville bara kolla att vi har samma uppgifter -för jag har också min halvfylld smile.gif
          Ska bli spännande att se bilder både på Gillans stora dam -? kanske Notre dam? crazy.gif och Snillans växthus i sommar
          yaay.gif flåt Gillan -kunde inte låta bli laugh.gif
          K

giggle.gif ...ja,ja, Kerstin, den stora damen kanske du, om du har tur/otur får se på mässan blushing.gif

Katti! Blir sååå imponerad av hur du får ditt växt hus att se så stort ut..........mitt/vårt, är på 15kvm, och ser ut som en pygme'hydda jämfört med ditt dunno.gif

--------------------

Citera
          Ewa smålänska hö...
          Inlägg 11-03-2007, 06:57
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 577
          Medlem nr: 3 056

Det som växer i "hinken" är vindruvan Himrod, att det är vatten i beror på att den precis hade fått två kannor vatten

--------------------

/Ewa zon 4-5

Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 11-03-2007, 08:14
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem nr: 190

CITAT (snillan @ 11-03-2007, 00:22) *
          Vet ni om det fungera att använda annat tyg som skuggardin, eller bör man köpa de som ex Willab och Classicum säljer, det går ju på drygt 1000-lappen för en vit gardin, de är snygga men ....

Snillan

Den gardin som jag använt är billigaste tänkbara syntet-trådgardin från IKEA. Trodde att den skulle förintas av solen första sommaren men efter två sässonger finns inte ett fel. Det enda problemet är väl att den är väl genomsläpplig, jag har den ganska rynkad för att få tillräcklig skugga vilket å andra sidan ger ett lite fluffigare, mer gardinlikt intryck som jag faktiskt gillar.

Ps. Tack för de snälla orden tidigare, jo det är nog mina möbler du syftar på, försörjningen får jag dock i den grafiska branschen (prepress och trycksaker, dvs datorer dagarna i ända).

Gillian; Ditt växthus ser verkligen inte ut som någon pygméhydda, framförallt inte från utsidan! Invändigt är nog skillnade att jag har öppet golv där du har odlingnsbäddar. Du har djungel och jag har mer yta. Att du får betydligt större skörd bebhöver vi väl knappast tivla på eller hur flirting.gif

Redigerat av Katti med torpet: 11-03-2007, 08:19

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 00:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon