Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Fråga om omskolning, Hur många gånger?
          Stussi
          Inlägg 12-03-2007, 20:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 626
          Medlem nr: 8 383

Igår skolade jag om Campanula lusitanica, Klematis korean beauty, alunrot och chilipeppar. Måste jag skola om dem fler gånger innan det är dags för utplantering eller räcker det med en gång? (Alunroten+campanulan är omskolade i 7x7 krukor och chili+klematis i 9x9 krukor)

Redigerat av Stussi: 12-03-2007, 20:18

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 12-03-2007, 20:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

Oftast räcker det med en gång, sen beror det på när man kan plantera ner växterna i rabatten, hinner plantorna bli väldigt stora mår dom bättre av en ytterligare omplantering i större kruka. Ang. cilipepparn så vet jag inte, har aldrig odlat det yes.gif

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          Stussi
          Inlägg 12-03-2007, 20:40
          Länk hit: #3

Medlem

Då väntar jag och ser hur stora de blir! smile.gif Chilin är redan ganska stor så
          en kanske jag får skola om en gång till. yes.gif

Citera
          Österläge
          Inlägg 12-03-2007, 21:38
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem nr: 8 205

Jag har läst om chili att man ska plantera först i en kruka på knappt 1 liter, sen på 5 liter, sen 10 liter där de kan stå resten av säsongen. Sen beror det väl lite på, men så säger Philippe Plönninge iaf, chiliguru... sleep.gif Själv har jag just omskolat mina, fick inte plats med 1 literskrukor så jag har satt dem i 8x8 cm, så jag får nog snart göra om det... Men då hoppas jag de är stora nog att klara sig utan extrabeslysning, annars får de inte plats på fönsterbrädan! g.gif

--------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com

Citera
          Jonas70
          Inlägg 13-03-2007, 09:24
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 928
          Medlem nr: 8 580

Jag har omskolat mina chilisar i 8x8 cm krukor, och jag tror nog att jag måste plantera om ytterliggare en gång innan de ska ut i växthuset i 10 l spannar. Troligen kommer jag plantera om dem i 1 l mjölkpaket, för det har jag gott om.

CITAT (uteplatsen @ 12-03-2007, 21:38) *
          Jag har läst om chili att man ska plantera först i en kruka på knappt 1 liter, sen på 5 liter, sen 10 liter där de kan stå resten av säsongen. Sen beror det väl lite på, men så säger Philippe Plönninge iaf, chiliguru... sleep.gif Själv har jag just omskolat mina, fick inte plats med 1 literskrukor så jag har satt dem i 8x8 cm, så jag får nog snart göra om det... Men då hoppas jag de är stora nog att klara sig utan extrabeslysning, annars får de inte plats på fönsterbrädan! g.gif

Tror du att man kan låta chilisarna stå utan extrabelysning? Blir de inte gängliga då tror du?

--------------------
          Jonas

Alldeles ny ägare av ett växthus på 10 m2
          Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Österläge
          Inlägg 13-03-2007, 13:05
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem nr: 8 205

Ingen aning faktiskt, det är första året jag odlar chili... Men fram i april-maj är det ju längre dagar o mer sol (förhoppningsvis) så då kanske de kan stå i fönstret utan lampa över? Annars är min taktik att ju större krukor de behöver, ju färre sparar jag - därför hoppas jag att jag kan se skillnad på dem snart så jag kan rensa ut dubletterna! tongue.gif

Kul att du oxå omskolat i 8x8 krukor, då blir det kanske dags för större krukor ungefär samtidigt för oss... wink.gif Men du tror inte att 1 liter är lite för små för andra krukan? Enligt Philippe ska man ju ha först ca 1 liter o sen 5 liter, innan den slutliga 10 litern...

--------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com

Citera
          Stussi
          Inlägg 13-03-2007, 19:51
          Länk hit: #7

Medlem

Oj, måste man skola om chilin i så stora krukor! Då blir det nog dags att
          skola om igen snart! Den sista krukan jag ska sätta dem i är 12 liters hinkar.
          Ett mjölkpaket vore ju smidigt att omskola dem i en andra gång men det
          kanske inte är tillräckligt confused.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 02:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon