Själva akvarieskötseln beror nästan på storleken, skulle jag vilja påstå

. Min var tills idag i ett akvarium som var väldigt mycket för litet och det var jag tvungen att rengöra nästan varannan dag för att det inte skulle bli äckligt. Längre upp i tråden står ett bra tips om hur man undviker det värsta slafset, och sköldpaddan kommer få mat efter den metoden i fortsättningen

.Som det ser ut nu kommer jag bara att behöva greja med städningen en gång i veckan

.
Med "rengöra" menar jag förresten att tvätta pumpen och byta ut en tredjedel av vattnet varje gång det är städdags. Gruset ska "dammsugas" varje gång och ibland får man ta upp det och koka det. Det är det allra jobbigaste! Fast det är väldigt bra att göra det, då försvinner alla bakterier som kan bli hos vattensköldpaddor. Stenar och annan inredning bör skrubbas med varmt vatten ibland.
Har för mej att sköldpaddor är reptiler (det finns inte så mycket annat att välja på

). Min sköldpadda har en fastardag i veckan, fast hon skulle inte ha något emot att äta varenda dag! Tydligen så är det viktigt att de får fiberrik mat så att det inte blir stopp... Det är också både roligt och nyttigt att leka "jaga maten". Sköldpaddan får motion, som motverkar förstoppning, och så blir man bästisar

.
Personligen tycker jag att det är väldigt kul med vattensköldpaddor! Precis som med andra djur skulle jag tänka mig för innan jag köpte en, för det är lätt att bli överväldigad av skötseln. Dels rengöringen, men också rätt sammansatt mat, riktiga lampor och inredningen måste man tänka noga på. Min kommer från en familj som tröttnade, och innan dess kom hon från ytterligare en sådan familj.
Slänger in några länkar som du kan kolla på

!
Sida om vattensköldpaddorDjurklinikens skötselråd för vattensköldpaddorTyvärr så har jag noll koll på andra sköldpaddor, kanske någon annan vet?