Tack Kurt, men den tråden hade jag läst... och sett häxkvastarna på en av bilderna. Bra att du påminde mig dock, jag hade glömt vad det stod om bevattning efter radikalbeskärning, det ska jag komma ihåg.
Nu har jag emellertid tittat lite närmare på både grannens och min häck. Grannens stammar är inte lika tjocka som de i min... hrrmm... "häck", och när jag började såga i mina sneda hagtornsträd (ja, det är vad som återstår av min häck) såg jag att stammarna tidigare varit ännu tjockare och kapats i marknivå.
Så det blir nog radikal nedskärning till 10-20 cm i alla fall. Hoppas att det går, det är förstås en del murknande stubbar som nuvarande stammar utgår från.
Uppstamning funkar inte i det här fallet, häcken utgör avgränsning mot den förvildade delen av grannens tomt och där finns många höga träd som får hagtornen att luta sig ut över min infartsväg.
Hur är det med hagtorn, funkar det bra med avläggare? Det saknas en del plantor i häcken och avläggare skulle kunna vara ett enkelt och billigt sätt att fylla tomrummen. Köpa nya plantor kostar, är mer jobb och de nya plantorna kanske inte är likadana som de gamla.
--------------------
Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag. Kinesiskt ordspråk
|