Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Ska till trädgårdsmässan om en timme yeah, skulle bara skryta lite *rodnar
          Merlin
          Inlägg 29-03-2007, 08:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 046
          Medlem nr: 6 984

Dags för en av årets höjdpunkter yahoo.gif årets mässa i Älvsjö!!!!

--------------------
          Vänta inte på mirakel. Du är själv ett mirakel.
          Henry Miller (1891-1980)

Citera
          skogstroll
          Inlägg 29-03-2007, 08:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

grrr jag måste vänta till SÖNDAG -cry-.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 29-03-2007, 08:43
          Länk hit: #3

Gäster

Hoppas på en liten rapport ikväll då, som vägledning inför mitt lördagsbesök. tummenupp.gif

Citera
          Merlin
          Inlägg 29-03-2007, 19:22
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Eva 33c @ 29-03-2007, 09:43) *
          Hoppas på en liten rapport ikväll då, som vägledning inför mitt lördagsbesök. tummenupp.gif

Här kommer rapporten coolgleam.gif Årets mässa var den absolut bästa någonsin, den var helt enkelt superbra. Jag lyssnade till två föredrag - ett av Finn Eldh om clematis från estland och ett om pelargoner smile.gif Köpte massor med fröer främst av blomstervännerna som säljer billiga fröer för mellan 3 och 10 kr och dessutom några av raraväxter....Och så fick jag äntligen fröer av trillium och lunddocka wub.gif Pelargonsällskapet är värt ett besök, dom som jobbar där är riktiga eldsjälar och jag köpte följande sorter för en billig peng:
          Mme Thibault
          P. pseudoglutinosum
          P. alchemilloides
          P. trifidum
          P. mutans
          P.gibbosum
          P. worstera cup
          P. betulinum
          P. evibens
          Hängpelargon Schöne von Tirol
          Snowflake
          och så köpte jag från Rockdala:
          Hököpinge
          Emma hössler
          Red Pandora
          och på ett annat ställe:
          Pac Antic Salmon och
          pac Antic Pink som båda är spaljepelargoner yahoo.gif

Vidare hoppade ett tjugotal saintpauliaplantor och blad i min inköpsväska (ingen aning hur det gick till innocent.gif whistling.gif ) och några nya änglatrumpetbäbisar och ett ginkoträd tongue.gif biggrin.gif

Jag kände mig också ganska sugen på holländarnas herrgårdsbegoniaknölar men vågade inte lita på kvaliten, kanske köper jag några nästa år g.gif

Ett annat råd jag kan ge är att ta med sig egen matsäck istället för att köpa dyrt på mässan yes.gif

Sammanfattningsvis tycker jag att mässan blir bättre och bättre för varje år! Avsätt en heldag för besöket, jag var där i sex timmar och hann precis köpa det jag skulle...och använd fotriktiga skor laugh.gif

--------------------
          Henry Miller (1891-1980)

Citera
          Elisabeth P
          Inlägg 29-03-2007, 19:28
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 593
          Medlem nr: 6 685

Åh, vad jag önskar att jag hade haft möjlighet sad.gif .
          Tja, möjlighet har jag väl egentligen, men ingen som delar mitt intresse och skulle vilja följa med no.gif -cry-.gif . Det känns långt för mig att åka ensam.

Får försöka rikta in mig på något trevligt i Götebotg, kanske botan rolleyes.gif

--------------------
          Elisabeth / Lisa:)

Boråstrakten zon 4-5

Citera
          Merlin
          Inlägg 30-03-2007, 12:01
          Länk hit: #6

Medlem

Nu förväntar jag mig att även ni andra avlägger rapport coolgleam.gif laugh.gif

--------------------
          Henry Miller (1891-1980)

Citera
          Li-e
          Inlägg 31-03-2007, 08:09
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 9 280

Jag är så avundsjuk....jag kan inte åka dit.... -cry-.gif men det blir ju flera år.... bravo.gif hoppas ni som ska dit får det jätte trevligt och hittar en massa inspiration..... smiley_small_hug.gif

Citera
          jegi
          Inlägg 31-03-2007, 08:41
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Ja, jag var där igår och det var första gången. För min del var det lite före mycket krims krams. Hade nog förväntat mig mer växter, och kanske lite mer udda arter. Men det är klart att begreppet trädgård är ganska vitt. Sen är jag väl inte direkt den som går runt och trängs mer än nödvändigt, så efter några timmar var jag ganska mätt.
          Fick i varje fall med med mig hem afrikas blå lilja (blå och vit) samt en väderkvarnspalm och en sabal texensis palm (korsning s. minor och s. mexicana, klarar -15, ev ned till -18) som jag tänkte plantera ut på friland.

Redigerat av jegi: 31-03-2007, 14:26

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Sylvia
          Inlägg 31-03-2007, 16:52
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

Jag var i Älvsjö redan på onsdag när det var pressvisning, men något riktigt färdigt att visa upp hade man inte ännu. Och så kunde man ju inte heller handla sad.gif Däremot en massa möten satt jag i. Nästa år stannar jag minnsann en dag extra till den "riktiga" mässan!

Sedan var jag i Jönköping igår på Hem&Villa-mässan, men där var det ingen fart ännu på trädgårdssidan. mad.gif

Nu väntar jag på den riktiga VÅRmässan på Liseberg! Till dess har man hunnit odla fram massor med växter, särkilt när det har varit så varmt nu! yahoo.gif

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 31-03-2007, 19:25
          Länk hit: #10

Gäster

Precis hemkommen från Mässan.
          Det roligaste var nog att få skaka hand med ett gäng forumister och få lite ansikten till namnen. kompiskram.gif
          Jag handlade inte så många saker (men en dyr...)
          En kompostkvarn till mässpris, som jag fick dem att skicka hem till mig i Falun gratis. Det blev en Bosch valskvarn.
          En liten nätt grävgrep i rostfrittstål och med skaft av ask. Precis en sån som jag letat efter.
          En pelargon till svärmor och några växthuskrokar och den nya tidningen Rosie, som jag nog är nöjd med efter att ha läst detta första nummer.
          Skulle ha köpt en anemonella thalictroides också men glömde bort det...
          Trevlig dag i allafall.

Citera
          titti49zon6
          Inlägg 31-03-2007, 20:11
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem nr: 5 169

Hej på er
          Idag var en givande dag att träffa forumister ca 15 stycken samlades för att lyssna på Kerstins föredrag thanks.gif
          Efteråt samlades vi för en fikastund och hade väldigt trevligt, kul att se alla nickar irl
          Efter tre dagar på mässan känner jag mig
          rätt slut fastän det finns mycket kvar att se giggle.gif
          Imorgon blir det sista dagen och jag skall försöka släpa mig dit för att köpa lite mer fröer och uppfylla en del som jag inte orkade med idag
          Tack alla som vågade sig fram och hälsa det var kul att träffa er, vore kul om alla ett annat år kom till träffen på dom uppgjorda tiderna så att vi får tillfälle att åtminstone heja på varandra

--------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Gillan
          Inlägg 31-03-2007, 22:14
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Ja, titti! Vad ska jag tillägga, mer än att hålla med om att det var en otroligt givande dag på mässan. Första gången för oss dessutom ( Dealer och mig ). Det fanns ju hur mycket som helst att se och köpa, så visst hade man lätt kunnat göra av med en förmögenhet om man velat ( och kunnat ). Fast jag tror vi fick med oss vad vi ville ha.

Vi köpte bland annat " Crinum powellii ", som verkar vara någonting mellan Liljeliknande/Påskliljeliknande ( blev lite konfunderade över skötselråden, men kan tas upp i egen tråd).

Två påsar med " Iris Germanica " till priset av en, enbart på grund av att färgen på dem var densamma som färgen på min kavaj giggle.gif whist.gif , vilket naturligtvis gav upphov till diverse skämt bland en del Odlaiter ( nån ville låna kavajen för att se om det funkade för dem också giggle.gif )

( Perenn Vallmo )Papaver orientale Salmon Shades, + två andra " Orientalier, varav en nästan vit med rosa inslag och en röd .

Hos Adrian gjorde vi ett besök och köpte " nån getingätande trumpet ", som jag inte hittar lappen till just nu?

Sen blev det lite grönfodersfröer och verktyg.

Grädden på moset denna lördag den 31/3-2007, var ändå att få träffa alla Odlaiter som var där. Det var helt fantastiskt att träffa er alla kompiskram.gif ! Hoppas vi kan göra om det smiley_small_hug.gif

Kerstins Rosföredrag var toppen!, skulle väl kanske kunna önska att hon fått hålla det lite längre föredrag som hon tänkt från början, men man kan inte få allt på en och samma dag här i världen rose.gif

Det fanns endast en smolk i glädjebägaren!!!.............Vi saknade en Odlait väldigt mycket ( en som skulle ha varit där, men som inte dök upp, eller som vi på grund av nån underlig anledning missade ) dunno.gif no.gif sad.gif

En fantastisk dag var det hur som helst smiley_small_hug.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 01-04-2007, 00:56
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

kompiskram.gif Håller med föregående talare åter kommer senare i dag med ev. tilläggs yrkanden / En f.n. sängstupande Lady men ni vet åtminstonne att jag kommit hem välbehållen efteren 21 timmars resa.............

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Immix
          Inlägg 01-04-2007, 07:44
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 244
          Medlem nr: 5 285

Är det någon som har lite bilder att lägga ut som tröst för oss som inte kunnat åka? Är själv hemma och är sjuk och tycker sååå synd om mig själv. sad.gif (Hmmm, måste nog kompensera med att beställa lite växter på nätet)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 05:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon