Några tips har jag inte att komma med eftersom jag befinner mig i samma situation som du: 200 kvadratmeter koloni som jag hyrde i höstas. Men jag kan ju tala om vad jag gjort och tänker göra...
Det jag hittills har gjort är att fräsa upp hela lotten och gräva bort 4 fruktträd som någon tokstolle planterat med 1.5 meters inbördes avstånd på ett ställe där de effektivt skuggade större delen av lotten. Sen satte jag två rader hallon i höstas.
Jag kommer att ha ett 10 m2 växthus för tomater mm. ALLT annat kommer jag att odla i pallkragar eller - för en del av blommorna - i krukor och lådor.
Till nästa är kommer jag att fixa några upphöjda rabatter för blommor men grönsaker, jordgubbar, potatis mm kommer att få hållas i pallkragar. Vad gångarna mellan dessa skall bestå av vet jag inte ännu, kanske rent av gräs...
Sen har jag beställt en liten stuga för leverans i slutet av April.
Om jag hinner och orkar i år så skall jag sätta upp några spaljéer med klängrosor, björnbär, tayberry och några spaljerade äppel o päronträd. Som tur är så har jag 9 veckors semester/intjänad ledighet att ta ut i år...
Om jag har fattat en del inlägg här i forumet rätt så har pallkragar bla fördelen att man kan plantera grönsaker mm mycket tätare än man annars gör på friland och det passar ju bra på en liten yta... Sen kan man ju alltid odla i terrasser för att spara utrymme.