Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Inköp av ny gräsklippare
          Irganox
          Inlägg 13-04-2007, 17:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem nr: 3 725

Hej,

Nu börjar det där hemska gräset att växa igen, och förra årets gräsklippare är förstörd. Så, till mitt förfogande har jag runt 5000:-. Får man någon bra klippare för det? Någon som har några tips?

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 13-04-2007, 20:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Själv är jag förtjust i Klippo, de håller så länge.

ingrid

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-04-2007, 09:27
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jag håller absolut också på att Klippo är suverän i jämförelse med alla andra märken jag haft genom åren.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          pgojim
          Inlägg 29-04-2007, 10:28
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 10 057

Jobbar inte med gräsklippare så, men är allmänt maskin intresserad och instresserad av grönyteskötsel..

Jag har flertalet beg gräsklippare och snackat med mycket folk just om detta..

Det ligger till som så att i min mening så är det bästa en gräsklippare med Honda motor och aluminium chassi,

och däribland finns Stiga,Klippo, Husqvarna, Partner kan ha nån modell

Men B&S motor fungerar också bra och håller, men jag håller mer på honda motorerna ja..

Huvudsaken är att de är alu chassie, då håller det länge, sen får man ju se till att sköta om motorn m.m

men jag lägger nog endå min röst på klippo med honda motor

--------------------
          Mina Maskiner

Husqvarna 353g E-tech triobrake motorsåg
          Partner 345 motorsåg
          Stihl 026 motorsåg

Partner röjsåg/grästrimmer

Husqvarna plåtchassie gräsklippare B&S motor 80-90tal
          Klippo aluchassie gräsklippare B&S motor 80-90tal
          Toro aluchassie gräsklippare Tecumseh motor 80-90tal drivning på bakhjulen
          No-name plåtchassie med B&S Motor 80-90tal

Murray 6/25 åkgräsklippare 6hk tecumseh motor 1989 årsmodell
          Stiga garden åkgräsklippare 6hk tecumseh motor 80-90 tal

Citera
          mälaren
          Inlägg 23-05-2007, 09:36
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 10 632

Alla fungerar bra om man kör med MILJÖBENSIN, har jobbat på gräsklipparbutik/verkstad. Det är etanolen i bensinen som förstör packningarna. Och B&S motorerna, i varje fall sprintmodellerna har plastförgasare som DÖR om man kör med vanlig bensin. Finns även ett membran som går sönder. Kostar 1000-2000 kr om man lämnar in tillsammans med oljebyte och service. Om du köper packningssats som du behöver göra efter 1-2 år med dagens mackbensin så går den på några hundralappar....

Citera
          krellus
          Inlägg 24-05-2007, 09:34
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 072
          Medlem nr: 3 347

Klippo är nog bäst, mest pga att deras inte innehåller så mycket plastdelar.
          Många andra modeller har ju det.

--------------------
          Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...

Citera
          Joee
          Inlägg 29-05-2007, 12:26
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 10 245

Klippo är i praktiken outslitliga. Visst går saker och ting sönder men det finns alltid resevdelar till rimliga priser. Har en gammal klippo själv och den gör sitt jobb utan knot, men visst hade det varit härligt med något nytt, tyst och miljövänligt. Batteridrift kanske!?

Citera
          fruberglund
          Inlägg 02-08-2007, 08:43
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Har du köpt nån klippare än? Våran behöver också bytas och vi kommer nog köpa en likadan vi har nu, en Stiga 46S (s för självdrift). Dels för att den kostar hälften så mycket som en Klippo men även för att det är den enda vi känt på som inte väger multum. Alla andra märken väger mycket mer och vikten är också relevant. Man kör ju inte bara framåt utan måste dra den baklänges ner i slänter och runt träd/buskar osv. Stigan är lätt och lättkörd.

Våran måste bytas ut för att den vibrerar nåt hiskeligt och vi kan inte hitta felet. Den vibrerar i handtaget så man domnar i händerna. Vi har dock haft den i 4½ år och köpte den begagnad så den har gjort sitt med väl godkänt betyg.

Vi ska och kolla lite mer men det lutar åt en Stiga igen tummenupp.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Kakaduan
          Inlägg 22-08-2007, 10:27
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 788
          Medlem nr: 2 733

Köp INTE Stiga Multiclip. Gjorde det och följde instruktionerna (har skrivit om detta tidigare) och körde på 95 oktan. Som tur är pajjade motorn inom garantitiden pga uppfrätta packningar och allt vad det var. Skandal! Var på Silvan i helgen och hörde en kund som hade samma problem. Jag fick klipparen lagad på garantin och kör numera på sådan där grön/miljöbensin och hoppas att den pallar för det.

Kakaduan

Citera
          Magdis
          Inlägg 22-08-2007, 18:20
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Hänger på med en fråga eftersom vi måste köpa ny gräsklippare vi med. Vi vill ha en bensindriven klippare med både uppsamlare och mulchare. Finns det nån bra sådan?

Citera
          renate
          Inlägg 31-08-2007, 15:32
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Jag har en Stiga Multiclipp och den fungera utmärkt,billigt och lättkört,har visserligen inte så stor gräsmatta.Min granne har en likadån,inte heller han har nåt att klaga påJag kör med 95okt grön bensin.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 26-02-2008, 13:01
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Är det någon som har erfarenhet av McCulloch gräsklippare? Säljs billigt exempelvis på Bauhaus. Finns med Honda-motor, så då kan den inte vara såååå dålig. Eller? Står i valet mellan en ny McCulloch och begagnad Klippo.

Finns det någon gräsklippare nuförtiden som inte blir förstörd av vanlig blyfri bensin från närmsta mack?

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          MariaS
          Inlägg 26-02-2008, 13:53
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Jag kan ju tipsa om den klart pris- och miljövärda gräsklipparroboten. Vi har köpt en. Visserligen nästan lika dyr som en åkgräsklippare. Men det var det definitivt värt. I början var det lite arbete med att lägga ut och gräva ner begränsningstrådarna. Men idag behöver jag bara tänka på att behöva byta knivar 1ggr/månad. Resten sköter sig självt. Har numera en ständigt perfekt ogräsfri gräsmatta (1700kvadrat gräs) som man bara kan njuta av. Gräsklippartiden läger jag istället på annat mycke roligare, som att grilla en köttbit och njuta en öl på kvällen efter jobbet istället.

Citera
          KURT
          Inlägg 26-02-2008, 13:59
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (MariaS @ 26-02-2008, 14:53) *
          Jag kan ju tipsa om den klart pris- och miljövärda gräsklipparroboten. .......... Men idag behöver jag bara tänka på att behöva byta knivar 1ggr/månad. ..........

Ungefär vad kostar knivarna? På vanliga gräsklippare behöver man ju bara byta knivar kanske var 3-5 år!

Citera
          KURT
          Inlägg 26-02-2008, 14:04
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Sommartorparn @ 26-02-2008, 14:01) *
          Är det någon som har erfarenhet av McCulloch gräsklippare? Säljs billigt exempelvis på Bauhaus. Finns med Honda-motor, så då kan den inte vara såååå dålig. Eller? Står i valet mellan en ny McCulloch och begagnad Klippo.

Finns det någon gräsklippare nuförtiden som inte blir förstörd av vanlig blyfri bensin från närmsta mack?

Jag vet inget om den där gräsklipparen. Men är det verkligen motorn som går sönder först på motorgräsklipparna? Jag trodde att rörliga delar och chassi var det som begränsade livslängden?

Citera
          MariaS
          Inlägg 26-02-2008, 14:45
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (KURT @ 26-02-2008, 13:59) *
          Ungefär vad kostar knivarna? På vanliga gräsklippare behöver man ju bara byta knivar kanske var 3-5 år!

Vet inte. Det följde med en påse med 30 knivar i. Knivarna är som större och kraftigare rakblad, så jag tror inte de kan kosta så många kronor.

Citera
          Ralf
          Inlägg 27-02-2008, 11:44
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (MariaS @ 26-02-2008, 13:53) *
          Jag kan ju tipsa om den klart pris- och miljövärda gräsklipparroboten. Vi har köpt en. Visserligen nästan lika dyr som en åkgräsklippare. Men det var det definitivt värt. I början var det lite arbete med att lägga ut och gräva ner begränsningstrådarna. Men idag behöver jag bara tänka på att behöva byta knivar 1ggr/månad. Resten sköter sig självt. Har numera en ständigt perfekt ogräsfri gräsmatta (1700kvadrat gräs) som man bara kan njuta av. Gräsklippartiden läger jag istället på annat mycke roligare, som att grilla en köttbit och njuta en öl på kvällen efter jobbet istället.

Kan du inte berätta mera om den?
          Klarar den flera olika gräsytor, jag har ju tex biluppfart
          Vad sker på natten?
          kan nån stjäla klipparen?

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          MariaS
          Inlägg 28-02-2008, 14:30
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Ralf @ 27-02-2008, 11:44) *
          Kan du inte berätta mera om den?
          Klarar den flera olika gräsytor, jag har ju tex biluppfart
          Vad sker på natten?
          kan nån stjäla klipparen?

Klipparen placeras i en laddstation som placeras centralt i förhållande till ytan den ska klippa. Sen gräver man ner en begränsningstråd ca 5cm djupt, runt ytan som ska klippas och runt planteringar. Klipparen är larmad med pinkod och för ett fasligt oväsen om man gör något som den (du) inte har godkännt!
          Mindre ytor utanför klippområdet, kan klippas genom att man antingen lägger en guidetråd eller flyttar klipparen manuellt. Klipparna finns på olika kapaciteter, från 800kvadrat upp till 3000 kvadrat.
          Klipparna har en timer, där man ställer in önskad klipptid, klipphöjd och klippdagar. Man får då tänka på att klipparen klipper en timme och laddar en timme, så vill man ha tre timmars klippning, får man ställa timern på sex timmar. Lite pyssel vid uppstarten altså, men sen nästan underhållsfritt!
          Själv kan jag inte förstå varför vi inte skaffat en mycke tidigare! Ta bara när man kommer hem efter semestern och det första man ser är en perfekt klippt gräsmatta! Helt kanon!

Citera
          JLindstrom
          Inlägg 28-02-2008, 20:12
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 14 127

Jag köpte en Mcculloch med 5,5 hk honda förra året. Valde mellan den och en Partner med 7 hk Briggs, men har hört att hondan håller bättre. Jag är hur nöjd som helst med mitt köp.

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 05-03-2008, 22:25
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (KURT @ 26-02-2008, 14:04) *
          Jag vet inget om den där gräsklipparen. Men är det verkligen motorn som går sönder först på motorgräsklipparna? Jag trodde att rörliga delar och chassi var det som begränsade livslängden?

Jo, det har du nog rätt i.......
          Hade en med plastchassi som så småningom fick sprickor där motorn skulle sitta fast, så motorn hoppade omkring. Motorn var det egentligen inget fel på, men det blev ändå tippen....

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 20:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon