Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vad är det för fågel?
          Jan L
          Inlägg 16-04-2007, 10:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 7 829

Det finns en fågel som man ofta hör i skogen som har en kort, vemodig, monoton sång med fem toner som upprepas många gånger efter varann.

Söndag 15 april fick jag för första gången se en skymt av den här fågeln. Den var stor som en koltrast och gråaktig i färgen med några vita stänk.

Nu var jag också så nära att jag kunde höra fortsättningen på sången. Efter de fem tonerna kom en serie pladdrande och väsande ljud jag inte hört tidigare.

Den här fågeln brukar jag höra på våren och ganska långt in på sommaren både i Dalarna där jag bor och vid min sommarstuga i Hälsingland.

Någon som vet vad det är för fågel?

Citera
          KURT
          Inlägg 16-04-2007, 10:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Jag undrar om det ändå inte är någon trast?

Du kanske kan hitta den här?

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 16-04-2007, 17:47
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

Dubbeltrasten har en ganska monoton, sorgsen sång. Den påminner en del om koltrasten men är mycket enklare och sorgsnare. Den häckar i blandskog och bryn, men är normalt lite skyggare och svår att få syn på. Något större än koltrasten och väldigt tydligt spräckligt.

Sen finns det ju Rödvingetrasten som är något vanligare, som låter lite som en blandning mellan en entonig koltrast och en ringklocka. Den är mindre än koltrasten och ganska tydligt brun, grå och vitspräcklig med röda "armhålor".

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera
          Felicia
          Inlägg 16-04-2007, 19:50
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 776
          Medlem nr: 7 076

Vilken bra länk du skickade, Kurt!
          Jag blev sittande länge och lyssna på olika fåglar tummenupp.gif
          Det är ju bland det finaste man kan höra på - fågelsång rolleyes.gif

--------------------

Felicia, glad odlare i Zon 7

Citera
          Jan L
          Inlägg 17-04-2007, 07:43
          Länk hit: #5

Medlem

Dubbeltrast och rödvingetrast har jag också varit inne på. Har lyssnat och tittat på dom på Kurts suveräna länk (tack för den!), men sången stämmer inte riktigt.

Läste i en fågelbok om rödvingetrasten att dess sång kan variera mycket mellan olika landsändar. Det skulle eventuellt kunna vara en förklaring. Men en mycket långsökt förklaring i så fall. Det fanns ingenting rött hos den fågel jag såg.

Jag fortsätter leta efter ett definitivt svar.

Redigerat av Jan L: 17-04-2007, 07:44

Citera
          Jan L
          Inlägg 17-04-2007, 10:32
          Länk hit: #6

Medlem

Jag tror det börjar brännas. Texten nedan är från Nationalencyklopedin:

dubbeltrast, Tu´rdus visci´vorus, art i familjen trastfåglar.

Den blir 28 cm lång och liknar en stor taltrast.

Ovansidan är gråbrun och undersidan vit med mörkbruna fläckar. Vingens undersida är lysande vit.

Arten är mindre allmän och häckar framför allt i torr tallskog.

Den känns lätt igen på sitt surrande lockläte, medan sången påminner om koltrastens.

Den livnär sig framför allt av ryggradslösa djur och vintertid även av bär. Artepitetet viscivorus betyder 'mistelbärsätare' och har getts till arten eftersom den i s. och v. Europa har stor betydelse för spridning av växtarten mistel. Dubbeltrast häckar i hela Sverige utom fjällkedjan och vidare i större delen av Europa och österut genom Asien till Bajkalsjön.

Citera
          Jan L
          Inlägg 17-04-2007, 10:41
          Länk hit: #7

Medlem

Nu är jag säker. Det är dubbeltrast. Tack Big Gardener och Kurt för hjälpen.

http://www.sr.se/p2/p2pippi/pip98apr.stm

Dubbeltrast Turdus viscivorius
          Dubbeltrasten är visserligen den största av våra trastar, men alls inte dubbelt så stor som de övriga - namnet användes först av den store svenske ornitologen Sven Nilsson på 1820-talet och lär ha sin bakgrund i ett äldre namn, Dubbel kramsfågel, vilket i sin tur erinrar om att trastar och andra småfåglar även i vårt land jagats och tillretts som delikatesser. Misteltrast är ett annat folkligt namn på denna fågel, vilket naturligtvis beror på att den gärna äter mistelbär. Denna förkärlek har gett den det latinska namnet Turdus viscivorus - den mistelätande trasten. I England kallas den också Storm cock vilket beror på att den sjunger tidig om våren - den kommer från vinterkvartetern i västeuropa redan i mars-april - och med viss förkärlek i blåsigt väder.

Dess sång förväxlas inte sällan med koltrastens, men har kortare fraser och ett mycket ”vemodigt” föredrag. Gunnar Brusewitz har skildrat dubbeltrastens sång träffsäkert och lyriskt i sin bok Fåglalåt:

”Ett hastigt, lite korthugget sångtema som ideligen dränks i suset från trädkronorna men som ändå hörs förvånansvärt långt. Koltrastlikt i anslaget men svårmodigare, ibland nästan sorgset. Skulle man fortsätta dessa antropomorfistiska jämförelser så kan man säga att dubbeltrastens sång är en klagovisa som ideligen avbryts av stumma snyftningar och vars tema ideligen upprepas i plågsam otröstlighet.”

Ett annat läte som omedelbart avslöjar dubbeltrasten är locklätet, ett knarrande eller surrande ”zerrrr”.

I flykten känns dubbeltrasten igen på de djupa bågarna. Om man ser trastar lyssna efter maskar på någon gräsplan kan man tänka på att dubbeltrasten har tydliga fläckar på det vita bröstet. Dubbeltrasten finns i hela Sverige utom i fjällen och föredrar gles barrskog med åkrar eller hyggen i närheten. På sommaren lever den mest av insekter, maskar och larver och boet placeras oftast högt upp i ett träd. Ofta hinner dubbeltrasten föda upp två kullar med 4-5 ungar i vardera.

Redigerat av Jan L: 17-04-2007, 10:43

Citera
          Felicia
          Inlägg 17-04-2007, 12:02
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 776
          Medlem nr: 7 076

Det här var intressant, jag har också funderat över vilken sorts trast det är som spelar i skogen intill där vi bor. Min sambo och jag har kollat olika sidor och böcker och försökt klura ut det. Trodde det var rödvingetrast men nu är jag inte så säker efter att ha läst detta. Kanske det är dubbeltrasten. Just det du skriver i första inlägget, Jan, att det är fem toner stämmer precis men den börjar högt och går som ner i tonart för varje "drill" och sen blir det ett sånt där trast-tjatter och så börjar den om.

--------------------

Felicia, glad odlare i Zon 7

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 17-04-2007, 12:16
          Länk hit: #9

Gäster

Den beskrivningen stämmer precis på rödvingetrast.

Olle

Citera
          Jan L
          Inlägg 17-04-2007, 12:36
          Länk hit: #10

Medlem

Det är Gunnar Brusewitz beskrivning av sången som jag tycker stämmer in exakt på den fågel jag brukar höra. Men när jag lyssnar på inspelningarna av dubbeltrast resp. rödvingetrast så är jag inte alls lika säker.

Citera
          Jan L
          Inlägg 04-05-2007, 10:33
          Länk hit: #11

Medlem

Det är rödvingetrast!

I helgen var jag uppe i stugan i Hälsingland. Hörde den här fågelsången alldeles intill huset. Tittade på fågeln i kikaren och såg det röda på vingen tydligt. Den var mycket nära och ljuset kom från rätt håll (ingen silhuett).

Redigerat av Jan L: 04-05-2007, 10:34

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-08-2025, 11:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon