Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Är detta ett olivträd?, Blivit osäker...
          Caisy
          Inlägg 17-04-2007, 14:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 76
          Medlem nr: 9 528

Köpte förra våren denna växt, som jag trodde var ett olivträd.
          Sökte nu runt här på odla för att veta om jag kunde flytta den.
          Står i ett burspråk mot nordväst, ville flytta den till andra sidan burspråket vilket vetter mot sydväst. Är det ok?
          Men när jag läste runt så såg jag trådar där det stod att "jag har ett 160 cm olivträd" osv. mitt är knappt 30cm.
          ( Jämför med A4 pappret )
          Stod även att nästan alla vinterförvarar kallt och mörkt och utomhus på sommaren.
          Mitt har stått som vanligt i fönstret hela året. whistling.gif
          Är det ett olivträd jag har eller något annat?
          Och vad det än är...hur sköter jag det på bästa sätt?

Tack på förhand.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  P4170001__Medium_.JPG ( 81.18k ) Antal nedladdningar: 52
          Bifogad fil  P4170002__Medium_.JPG ( 50.9k ) Antal nedladdningar: 69
          Bifogad fil  P4170003__Medium_.JPG ( 61.01k ) Antal nedladdningar: 65
          Bifogad fil  P4170004__Medium_.JPG ( 55.5k ) Antal nedladdningar: 36

--------------------
          Grönjöling på växter men en hejjare på höns! ;P

Citera
          jegi
          Inlägg 17-04-2007, 14:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Ser ut att vara ett olivträd. Du kan ha det ute på sommaren och hösten; det tål några minusgrader. Bästa förvaringen är svalt och LJUST under vintern eftersom det är städsegrönt.

EDIT: Har man ett 160 cm:s olivträd är det säkert uppdrivet i ett växthus under mer medelhavsliknande betingelser och det har då fått en längre stam. Ditt kanske också kan bli 160 cm, men då blir det nog inte så vackert eftersom de nya grenarna inte blir grova. Snyggare är nog att beskära grenarna allt eftersom de drar iväg så buskar det till sig lite grann. Alternativt har du det i ett växthus med vintervärme, då kan du ju stamma upp det.

Redigerat av jegi: 17-04-2007, 15:08

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-04-2007, 15:34
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

var bor du ?
          när det är +15c i norr kan du sätta ut din oliv i norr eller i öst sen när den vant sig tål den mer sol , ta in den på natten i början ( när natten håller över +5c kan den stå ute utan skydd ) . sen vattna rikligt undersommaren sen tar du in den efter -5c ( tål ner till ca -15c ) , sen i i vinterförvaring +5c max +10c , har du +10c och uppåt behövs extra ljuse . sen tar du ut den när dagen håller +10c i norr och lägger på skydd om det skulle gå under -5c på vårnätterna . frost stimulerar till riklig blomning den blommar i maj-juli . plantera om den i slutet av feb i medelhavs jord eller vanlig planterings jord som du blandar upp med leca och lite kalk göda den med oliv näring eller vanlig . du kan även toppa grenarna efter blomningen om du vill det så grenar dom sig fint

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 17-04-2007, 16:37
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Självklart är det en Oliv du har tummenupp.gif Du har redan fått många skötsel råd. Men jag förslår att eftersom ditt träd är så litet ännu så ha det inne tills det är "sommar" då kan du ha det ute. Om du vill ha frukt på trädet så utsätt det för några -grader ett par nätter på hösten och undvik att toppa de grenar som har blommat

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-04-2007, 16:46
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Lady Hamilton @ 17-04-2007, 17:37) *
          Självklart är det en Oliv du har tummenupp.gif Du har redan fått många skötsel råd. Men jag förslår att eftersom ditt träd är så litet ännu så ha det inne tills det är "sommar" då kan du ha det ute. Om du vill ha frukt på trädet så utsätt det för några -grader ett par nätter på hösten och undvik att toppa de grenar som har blommat

tror inte det gör nån skillnad i va det klara, för ett av dom jag har haft på friland va mindre än det som är på bild och klarade sig fint fint ute denna vinter lägsta -15c och den är grön under barken , -5c är vad det blir i stora delar av medelhavs länderna ( förutom kusterna )

Citera
          jegi
          Inlägg 17-04-2007, 17:37
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Det är självklart så att en mindre växt har sämre härdighet än en större, så Hamiltons råd är bra. Sen undrar jag vad du, flaxxs, har för belägg att frost stimulerar blomning?

Redigerat av jegi: 17-04-2007, 17:38

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 17-04-2007, 17:51
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Lady Hamilton @ 17-04-2007, 17:37) *
          ......jag förslår att eftersom ditt träd är så litet ännu så ha det inne tills det är "sommar" då kan du ha det ute.....

Med det menade jag att eftersom Caisy har haft sin Oliv inne ett år så kommer inte hennes Oliv att må bra av att utsättas för växlande temperaturer och blåst som det ofta är på våren.
          Och jag tror som jegi att små plantor och även andra växter som är odlade i innomhus klimat, inte alls är lika härdiga som de plantor som vuxit ute och fått vänja sig gradvis vid andra temperaturer.

--------------------
          Penseé album

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-04-2007, 18:10
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Lady Hamilton @ 17-04-2007, 18:51) *
          Med det menade jag att eftersom Caisy har haft sin Oliv inne ett år så kommer inte hennes Oliv att må bra av att utsättas för växlande temperaturer och blåst som det ofta är på våren.
          Och jag tror som jegi att små plantor och även andra växter som är odlade i innomhus klimat, inte alls är lika härdiga som de plantor som vuxit ute och fått vänja sig gradvis vid andra temperaturer.

min fick inte heller vänja sig vid nåt satte ut den direkt och innan dess va den odlad i växthus , men oliver klara sig även om dom är små jag har själv sett det , och jag skrev '' ta in den på natten , sätt ut den när norr har +15c på våren'' vilket du själv läser inte är så farligt . tror du missförstådd mig lite och jag missförstådd dig . och denna oliv har nog sen vant sig till hösten då klara den -5c utan problem

Redigerat av flaxss: 17-04-2007, 18:21

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-04-2007, 18:16
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (jegi @ 17-04-2007, 18:37) *
          Det är självklart så att en mindre växt har sämre härdighet än en större, så Hamiltons råd är bra. Sen undrar jag vad du, flaxxs, har för belägg att frost stimulerar blomning?

tror jag fick det rådet av Hamilton , för ett tag sen !? va nån på odla som sa det till mig ( vet inte om det va Hamilton eller nån annan ) så fråga inte mig . men jag har själv sett att det funkar . jo det är klart mindre väter har mindre härdighet om dom inte har blivit vana vid det men annars nästan samma för flesta växter , har själv sett det i mina tester ( handlar om dom har blivit härdade eller inte ) . men denna planta som va på bild kallar jag inte direkt liten .

mitt granatäpple va bara 5cm när vintern kom och den överlevde utan större problem ( tycker 5cm är litet däremot ) lika dant mina små vår sådder av dadlarr klarade lika fint som en vuxen skulle gjort m.m. har sett många små växter som klarat precis vad dom säger att dom klarar . bara om dom är härdade eller inte har fler exempel på små växter som klarat sig fint fint

Redigerat av flaxss: 17-04-2007, 18:19

Citera
          Hum
          Inlägg 17-04-2007, 19:37
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 187
          Medlem nr: 7 086

Min oliv glömde jag ute i -12 några nätter i vinter och den mår bra. Det enda den inte tyckt om är torr lägenhetsluft! Får se om den blommar...

-jb-

..och den är inte mycket större än din på bilden vill jag ännu tillägga. Av mina medelhavsväxter myrten, lager och oliv har oliven klarat kyla absolut bäst.

-jb-

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 17-04-2007, 19:46
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (flaxss @ 17-04-2007, 19:16) *
          tror jag fick det rådet av Hamilton , för ett tag sen !? va nån på odla som sa det till mig ( vet inte om det va Hamilton eller nån annan ) så fråga inte mig . men jag har själv sett att det funkar......

Jo det är sant att jag skrivit det, och jag själv låter mitt Olivträd få lite frost på hösten. Att frost främjar blomningen finns att läsa i div.litteratur. Men jag har även hört talas om plantor som blommat utan att utsättas för frost

--------------------
          Penseé album

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-04-2007, 19:49
          Länk hit: #12

Medlem

jo jag har med läst om folk både här och i böcker som har haft oliver utan att ha dom i frost å få dom att blomma enbart att bara ha dom inne , men jag tror mer på att ge dom ett medelhavs klimat än sommar dygnet runt . så jag är helt inne på att ge dom lite frost -5c räcker . men vem vill inte ge sin oliv medelhavs klimat plus en riklig och bra blomning ??!!

Citera
          Caisy
          Inlägg 19-04-2007, 23:00
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 76
          Medlem nr: 9 528

Tack för alla snabba svar!
          Ut et tag i sommar då... blush.gif

--------------------
          Grönjöling på växter men en hejjare på höns! ;P

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 01:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon