|
Just nu lutar det åt Bergskörsbär (Prunus sargenti) som ju ska klara zonen väl och dessutom ger en ljus skugga vad jag förstår och dessutom blir tillräckligt stort. Jag får nog passa på korkträdet då det tydligen kan bli ett jätte träd (ok det tar nog sin tid) och verkar ge ganska kompakt skugga vad jag har sett av bilder på nätet. Man skulle kunna tro att jag har en jätte trädgård men det är bara en kolonilott, i och för sig rätt stor, så är det kanske bättre med flera små träd i stället för det gigantiska! Vingnöt har jag också funderat på, det står ett sådant här i Falun och det är riktigt trevligt. Jag har planer på ett sådant, men till en annan placering (intill sjön, (det är en sjötomt)). På den tänkta platsen står redan en ganska nyplanterad Mandchurisk valnöt som jag tycker är ett urtjusigt träd, detta har jag tänkt att flytta för att det tydligen ska vara "svårodlat" under ett sådant (lång historia), och jag har tänkt mig en buskpion och lite annat smått och gott ett par meter från trädet.
Ja Korstörne det kan nog bli svårt, men det är mest kul att testa. Korstörnet är en frösådd sedan förra året och ska få stå på tillväxt några år innan det blir utplanterat. Andra frösådda träd som också får stå på tillväxt i kruka tills vidare är Vinlönn (Acer circinatum), Acer truncatum, Acer buergerianum, Acer palmatum, Kentuckykaffe (Gymnocladus dioicus), Tulpanträd (Liriodendron tulipifiera), Magnolia sieboldi och Ginko. ...Man kan bara hoppas, för dom kan ju inte stå i kruka för alla framtid!
|