Medlem
Antal inlägg: 3
Medlem nr: 10 217
För andra gången har någon ätit på gräslöken i mitt lilla kryddland. Denna gången var plantan "uppkrafsad" till hälften. Vem/vad kan det vara, och vad gör man åt det?? /Maria
Medlem
Antal inlägg: 1 699
Medlem nr: 678
Är den alltså avbiten från toppen eller är den gnagd på av insekter? Jag har aldrig märkt att gräslök skulle duga som föda åt några större djur (både rådjur och hare lämnar vår gräslök i fred), däremot har jag nån gång haft nån sorts löss på gräslöken på balkongen. Det händer även att katter och skator rotar runt i planteringar så att växter rycks upp.
Om det är större djur får man helt enkelt hägna in växterna eller på annat sätt hindra djuren från att komma åt dem. Om det är insekter beror behandlingen på vad det är för insekt, även om de flesta småkryp kan bekämpas med såpvatten.
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34
CITAT (marialjunggren @ 06-05-2007, 21:03)
För andra gången har någon ätit på gräslöken i mitt lilla kryddland. Denna gången var plantan "uppkrafsad" till hälften. Vem/vad kan det vara, och vad gör man åt det?? /Maria
Medlem
Antal inlägg: 544
Medlem nr: 9 233
Hej. Jag var på min kolonilottsförenings möte igår där hade många problem med liljebaggar de sa att de hade oxå varit på gräslöken så kolla om du ser några röda kryp, de låter konstigt men man vet aldrig.
Medlem
Antal inlägg: 3
Medlem nr: 10 217
Hmmm, märkligt! Jag tycker också det verkar konstigt att någon skulle sätta i sig gräslök... Några kryp har jag inte sett till, men nu när jag tänker på det ser det faktiskt ut som den är klippt eller avskuren. Grannen??!! Men varför i hela världen skulle de krafsa upp hela plantan?? Och mig veterligen har vi inget otalt med grannarna! Jag får sätta mig på lur bakom någon buske tror jag!