Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Ihopkrullade rönnlöv!, -varför????
          zissi
          Inlägg 11-05-2007, 14:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem nr: 5 640

Jag har en pelarrönn som nu flera år i rad får ihopkrullade blad. Det finns myror däri när man öppnar bladet och även något "klet". Rönnen är ca 1,80 m och det är på den översta halvmetern besvären är värst. Det blir så här med bladen när de växer till, aldrig på färdigutvecklade blad. Försöker klämma på både myror o "klet" men när bladet väl är angripet växer det aldrig färdigt. Förra året testade jag såpvatten några veckor i rad utan resultat. Kan det vara bladlöss eller har någon något annat förslag. Ev. botemedel??

--------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 11-05-2007, 14:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Låter som bladlöss. Så mycket kan man inte göra nu mer än att spola rönnen regelbundet med en lite hårdare stråle med kallt vatten från vattenslangen + se till så rönnen har vatten. +Man kan försöka gynna bladlössens fiender, när de har förökat upp sig framåt sommaren brukar bladlössproblemen minska drastiskt (om man sprutar med medel har dessa aldrig någon chans de dör också av div. bekämpningsmedel).

Tidigt på våren innan bladen har grönskat är rätta tiden att spruta mot bladlöss med ex. en oljeemulsion, vanlig matolja blandat med varmt vatten och någon droppe diskmedel funkar också. Man sprutar hela växten och bladlusäggen på växten kvävs då när de får en hinna över sig.

Spruta med såpa när angreppen är stora och bladen har rullat ihop sig är lönlöst. Såpan måste träffa bladlusen för att den ska göra nytta och bladlössen är inlindade i bladen så de har skydd.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          zissi
          Inlägg 11-05-2007, 21:29
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem nr: 5 640

Tack Åsa för all information. Hur många delar olja, vatten resp. diskmedel har du när du gör din oljeemulsion till de små fulingarna? Om rosorna får bladlöss gör du samma emulsion till dem, eller tar du såpvatten då? Vad underbart med ett forum med så mycket kunnigt folk som vill dela med sig av sina kunskaper. thanks.gif

Mvh Zissi

--------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 11-05-2007, 21:41
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Runt 50% olja + 50% varmt vatten brukar vara lagom + en sprut diskmedel. Man bör använda en sån spruta där man pumpar upp ett tryck och sedan sprutar.

Rosor kan man också spruta med medlet innan de grönskar men jag brukar nog använda fingrarna (klämma löss i skotten) till dessa jag har inte så många rosor och jag brukar inte ha så enormt stora problem på dessa växter jag har ganska bra biologisk balans så det finns ofta mänga bladlusfiender i rosbuskarna.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 14:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon