Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Se upp för kringresande stenläggare!
          berberis
          Inlägg 15-05-2007, 14:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 10 414

Tänkte dela med mig av ett möte med den kringresande stenläggarcirkusen...

Vi hade en längre tid planerat att lägga marksten istället för att behålla den gamla spruckna asfaltsgången fram till entrén på huset, och i förrgår kom det förbi en engelsktalande man (skotte eller irländare) och undrade om vi behövde ha något stenarbete gjort på tomten, och vi diskuterade en stund med honom om vad det skulle kosta att hyra in hans gubbar för jobbet. Vi tyckte hans pris lät alldeles för dyrt, och då undrade han givetvis vad vi skulle kunna tänka oss betala, och vi sa då ett pris en bra bit under hans som han inte gick med på. Det hela slutade med att han sa: "I will keep you in mind", vilket jag tolkade som att han skulle ha oss i åtanke om det skulle bli material över från de andra markarbeten som de planerar utföra i området.

Gissa om min fru blev chockad när hon kommer hem igår efter att ha varit borta 2 timmar och det står 4 män framför huset som har rivit upp asfalten, 30-talet gatstenar, 4 buskar, blommor och en fastgjuten trädgårdsdekoration! Hon fick stopp på dom och en av dom kunde engelska och ringde sin chef. Chefen sa då att han kommit överens med mig kvällen innan om att göra jobbet för det priset vi sa, vilket min fru inte trodde på för hon var ju med hela tiden när vi pratade med honom kvällen innan.

När jag sen kom hem från jobbet åkte arbetarna därifrån och deras boss anlände och undrade vad som var problemet. Jag förklarade att vi inte kommit överens om något jobb och att han inte kan påbörja något arbete på min tomt utan min kännedom! Han sa då att han hade ringt innan men att ingen var hemma och då hade han påbörjat jobbet som vi enligt honom var överens om. Jag sa att då måste vi ha missförstått varandra totalt, och att vi får lösa detta senare när jag har tid och att jag ville ha hans telefonnummer för att höra av mig när jag har pratat med min fru. Då fick han bråttom och sa att det inte behövdes utan att han skulle komma förbi efter några timmar. Det gjorde han inte. Jag kollade min nummerpresentatör hemma och hade bara ett missat samtal från min svärmor, ingen annan hade ringt. Då förstod jag att han bara ljög, han hade ju inte ens bett om något telefonnummer!

Men som det verkar nu så kommer han troligen inte tillbaka, kanske för att han inte vill ta emot krav på återställning, alternativt ekonomisk ersättning för den åverkan dom gjort? Han förstod säkert på min reaktion att jag inte ville ha med honom att göra mer...

Så här i efterhand tror jag att allt detta var ett oseriöst försök att få jobbet, nu funkade ju inte det eftersom jag inte längre var intresserad av hans tjänster. Efter hans första besök bestämde vi oss nämligen för att göra allt själva under sommaren, och nu efter att dom t.o.m. hann forsla bort den uppbrutna asfalten har vi ju fått en god hjälp på vägen så nu kan vi sätta igång med underarbetet direkt. biggrin.gif Men en annan husägare hade kanske blivit bestört över hur det såg ut och inte haft tid eller ork att genomföra jobbet själv och då låtit de fortsätta?

Jag har sett flera av deras tidigare arbeten i ett grannområde, och man undrar ju om det varit likadant där? Hur som helst så vill jag bara dela med mig av denna händelse så att andra inte råkar ut för samma sak! Man har ju hört historier om bl.a. oseriösa asfaltsläggare, som fuskar med underarbetet. Vad är era erfarenheter av dessa kringresande stenläggare som är en vanlig syn i Göteborgsområdet?

Citera
          Lonicera
          Inlägg 15-05-2007, 16:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 9 316

Åh, fy vilken chock. jag skulle blivit urförbannad w00t.gif Liknande problem har vi även där jag bor i mälardalsområdet men jag har bara hört talas om asfaltsläggare som forserat fram på det sättet.

Har du polisanmält dem? Det skulle jag gjort.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 15-05-2007, 20:19
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Tack för din berättelse!!
          Undrar om det inte var samma man som var hemma hos oss och försökte sälja till oss. Minns du vad han hade för bil?

ingrid

Citera
          berberis
          Inlägg 15-05-2007, 22:06
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 10 414

Ja, han körde en gul eller vit pickup möjligen en Nissan Navara (en SUV med öppet flak) med Bender-klistermärken på. Just nu härjar han runt bland villaområden längs med Björlandavägen på Hisingen.

Citera
          Carl
          Inlägg 16-05-2007, 07:17
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Dessa typer har härjat i olika former under flera år SE UPP

Citera
          MrsMP
          Inlägg 16-05-2007, 11:20
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 65
          Medlem nr: 8 920

ranting.gif
          Fy F** alltså...jag vlev lite chockad när jag läste ditt inlägg...jag har bott många år i England, och där är det tyvärr ganska vanligt med sådana här cowboys..trodde att Sverige var skonat..men det är ju tydligen bara mitt romantiserande tänkande. ofta gör dom ett riktigt fusk och skitjobb också.
          Den stackars jäkel som vågar ringa på här och erbjuda sin tjänster, den blir det synd om! Jag skulle nog se till att dom fick eld i röven!!! devil.gif
          Hatar säljare oavsett vad dom säljer...jag tycker faktiskt det är ofredande. Vill jag ha någon produkt söker JAG upp dom. Borde vara lag på det här!

--------------------
          Bor i Värmland med tomt på närmare 7000kvm. Lever för växter - trädgården och ungarna...inte nödvändigtvis i den ordningen!

Citera
          Biggan_
          Inlägg 16-05-2007, 11:33
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Det här är ju bara så fräckt att man häpnar!
          Absolut polisanmälan!!! Inte skall sådana lurendrejare få härja fritt! Dessutom borde du ju få ersättning för det dom har förstört!

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 16-05-2007, 12:37
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

CITAT (Lonicera @ 15-05-2007, 17:34) *
          Åh, fy vilken chock. jag skulle blivit urförbannad w00t.gif Liknande problem har vi även där jag bor i mälardalsområdet men jag har bara hört talas om asfaltsläggare som forserat fram på det sättet.

Har du polisanmält dem? Det skulle jag gjort.

Mmm läste i vår tidnig för flera år sedan om en man med skottsk accent som sålde asfaltering. En asfaltering som tydligen inte höll måttet.
          Mälardalsområdet kan man nog räkna det till.

Sök efter tidningsartiklar från hela landet om ni har lust.

Men polisanmäl som flera redan skrivit.

Citera
          miaadner
          Inlägg 27-05-2007, 13:51
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem nr: 3 095

Jag bor strax utanför Göteborg, och även här härjar dessa skojare!

De var hos oss redan i januari första gången. Då bjöd vi in dem, de visade bilder på "sina" jobb. Vi pratade om vad vi ville ha gjort och de nämnde ett pris. Eftersom de var de första vi talade med så hade vi ju ingen aning om hur deras pris låg i förhållande till andra entreprenörer. Vi bad därför att få en skriftlig offert, och möjlighet att återkomma till dem (info om tel nr, hemsida etc) - men det fick vi inte. De "arbetade inte så"....
          Lät ju urskumt, så de var det ju tack och hejdå till dem.

Nu häromveckan så kom en av dem klivande genom trädgården medan jag rensade ogräs. Först blev jag rätt skraj, för han stegade liksom fram så bestämt och fort. Men så kände jag igen typen, de har ofta sådana där gul/orage säkerhetsvästar på sig (skall väl se seriöst och "vägverksmässigt" ut...)

Han frågade om jag pratade engelska och berättade vad de kunde erbjuda - och bl a så hänvisade han till att de gjort ett stort jobb åt grannarna några hus längre bort.... Då blev jag riktigt förbannad och frågade varför han ljög! Jag känner de som fått det stora jobbet gjort (säkert 200 kvadrad stenläggning inkl plantering och stenparti, de har lagt säkert 200 000 på detta) och sa till honom att jag visste att de inte var de som gjorde jobbet och att om jag hittade honom i min trädgård en gång till så skulle jag ringa polisen!
          Han dröp av rätt fort.

Jag har efter det hört att i de fall de t ex lagt asfalt så är den så tunn, så tunn att minsta åverkan gör hål rätt ned till makadammet, ogräs bryter igenom hur lätt som helst etc.

Så jag säger också - VARNING!

Citera
          bea
          Inlägg 27-05-2007, 21:19
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 2 171

hmmm..

Om just detta fanns att läsa i vår lokaltidning i fredags.
          Här är en länk till artikeln

http://www.na.se/artikel.asp?intId=1164946

/bea

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 27-05-2007, 21:56
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Även i Skåne härjar dessa lurendrejare. Dom sysslar både med asfaltarbeten och stenläggning och verkar oftast lämna ett halvdant jobb efter sig.
          Ofta uppträder de i arbetskläder (stulna?) från kända företag, typ Skanska och liknande, för att verka vara seriösa, men dessa företag har inget med arbetarna att göra.
          Jag känner till ett företag som producerar marksten och där man inte alls uppskattar när dessa engelsmän alt irländare kommer för att handla. Dels har dom en otrevlig attityd och dels verkar det försvinna mer material än det betalas för. crying.gif

Det finns all anledning att vara på sin vakt och jag tycker gott man kan tipsa polisen om deras besök även om inget arbete blir överenskommet eller utfört. rtfm.gif

Citera
          Fera
          Inlägg 28-05-2007, 21:38
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 9 996

Läst i Nya Wermlands Tidningen om dessa skojare. Skulle ha 20 000 men efter halva arbetet och hotfull stil ville de ha 30000. Där tror jag det vat sju arbetare och fastighetsägaren vågade inte säja nej.
          Arbetet varmycket dåligt utfört.

Citera
          Annamal
          Inlägg 10-06-2007, 21:24
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 9 384

De har varit hos mig (söder om Malmö) också och knackat på, förra sommaren närmare bestämt. En mörkhårig, lockig man i 40-årsåldern om jag minns rätt. Han pratade engelska och några enstaka svenska ord. Vår uppfart består bara av makadam i nuläget (ska bygga carport i sommar) och han tyckte väl att vi var ett lämpligt offer. Jag sade bara nej, kort och gott, eftersom det inte var läge. Det var innan jag läste i tidningen om skojerierna.

Citera
          Jill-Ulrika
          Inlägg 16-06-2007, 16:21
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 3 819

Ja, jag bor nyinflyttad i Partille utanför Göteborg och det kom en irländsk stenläggare hit och hälsade på för att erbjuda oss sina "tjänster". Men eftersom vi hade sett TV-reportaget om de oseriösa asfaltsläggarna+att vi var/är totalt ointresserade av stenläggning så sa vi tvärt nej! Men det är många andra här i området som har anlitat dem. De har fullt upp här. thumbdown.gif
          En av våra närmsta grannar har nästan fått en hel stenträdgård anlagd. Inte särskilt snyggt unsure.gif

--------------------
          Sävedalen zon I-II
          Min trädgårdsblogg

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 01:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon